چهارشنبه, 29 فروردین 1403 2024,April

پیش بینی ۸۰ درصدی افزایش قیمت طلا

24 خرداد 1401
پیش بینی ۸۰ درصدی افزایش قیمت طلا

به گزارش بانک اول، تحلیلگران بین المللی بر این باورند که افزایش تقاضا از سوی سرمایه گذاران خرد می تواند یک نشانه مهم برای ادامه تقویت قیمت طلا در ماه های آینده باشد.

در نظرسنجی این هفته کیتکو ، سرمایه گذاران مین استریت به این سئوال پاسخ داده اند که قیمت طلا تا پایان امسال به کجا خواهد رسید؟

نتیجه این نظرسنجی نشان می دهد که تعداد ناچیزی از سرمایه گذاران پیش بینی می کنند که قیمت طلا امسال با کاهش روبرو خواهد شد. در این نظرسنجی ۱۷۴۹ سرمایه گذار بین المللی شرکت کرده اند و ۸۰ درصد آنها بر این باورند که قیمت طلا تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی به بیش از ۱۶۰۰ دلار خواهد رسید.

یک چهارم آنها یعنی ۴۳۹ نفر اعلام کردند که قیمت طلا امسال به شدت افزایش خواهد یافت و قیمت هر اونس طلا تا پایان امسال به بیش از ۲۰۰۰ دلار خواهد رسید.

تنها ۹ درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی یعنی ۱۵۲ نفر اعلام کرده اند که قیمت طلا تا پایان امسال کمتر از قیمتهای کنونی خواهد بود. کمتر از یک درصد آنها نیز پیش بینی کرده اند قیمت طلا تا پایان امسال به زیر ۱۰۰۰ دلار خواهد رسید.

قیمت طلا در سال ۲۰۱۹ میلادی با ۱۹ درصد رشد به ۱۵۲۳ دلار رسید. اتخاذ سیاست های انبساطی پولی در سراسر جهان تاثیر مهمی بر افزایش قیمت طلا داشته است. نگرانی های زیادی درباره رکود اقتصادی وجود دارد و این مساله تقاضای سرمایه گذاری برای طلا را تا سطح بی سابقه ای افزایش داده است.

گرچه افزایش قیمت طلا که از تابستان آغاز شد و به سرعت موجب شد تا قیمت این فلز گرانبها به بالاترین سطح در شش سال اخیر برسد ، موجب شگفتی تحلیلگران وال استریت شد ولی این مساله دقیقا چیزی بود که سرمایه گذاران مین استریت آن را پیش بینی کرده بودند.

در نظرسنجی سال گذشته کیتکو نیوز درباره چشم انداز بازار طلا در ۲۰۱۹ میلادی، حدود یک سوم شرکت کنندگان معادل ۱۶۴۰ نفر پیش بینی کردند که قیمت طلا بالاتر از ۱۵۰۰ دلار خواهد رسید.

گرچه تحلیلگران وال استریت نیز پیش بینی کرده اند که روند صعودی قیمت طلا در سال ۲۰۲۰ نیز ادامه خواهد یافت ولی میزان اعتماد و احساس آنها در مقایسه با سرمایه گذاران مین استریت چندان قدرتمند نیست.

 بسیاری از بانکهای بین المللی مثل گلدمن ساکس ای بی ان امرو تی دی سکوریتی پیش بینی کرده اند که قیمت طلا امسال حدود ۱۶۰۰ دلار خواهد بود.

تحلیلگران گلدمن ساکس در این باره در گزارش چشم انداز بازار طلا اعلام کردند: با توجه به خرید ۷۵۰ تن طلا از سوی بانکهای مرکزی جهان با هدف کاهش سهم دلار در ذخایر ارزی ، این مساله نشان می دهد که روند صعودی قیمت طلا در سال ۲۰۲۰ حفظ خواهد شد و طلا به هدف ۱۶۰۰ دلاری خواهد رسید.

علاوه بر این پیش بینی می شود که فدرال رزرو نرخ بهره را در سطح فعلی حفظ کند و در این صورت با توجه به افزایش تورم و کاهش نرخ بهره واقعی اوراق قرضه آمریکا، تقاضا برای سرمایه گذاری در بازار طلا افزایش خواهد یافت.

به اعتقاد تحلیلگران، وضعیت فعلی نرخ بهره اوراق قرضه خزانه داری آمریکا به گونه ای نیست که سرمایه گذاران برای حفظ ارزش دارایی و سرمایه خود اقدام به سرمایه گذاری در اوراق قرضه کنند و برای بسیاری از سرمایه گذاران، طلا اکنون نقش مهمی برای بیمه کردن سبد سرمایه گذاری آنها دارد.

خوان کارلوس آرتیگاس مدیر تحقیقات سرمایه گذاری در شورای جهانی طلا در این باره گفت: خطر برای سرمایه گذاران در سال ۲۰۲۰ میلادی در حال تغییر است و آنها نیاز به یک پوشش مطمئن در برابر خطرات سرمایه گذاری دارند و طلا بهترین گزینه خواهد بود.

اخبار مرتبط
برخی تحلیلگران خاطرنشان می کنند که کاهش ریسک ژئوپلیتیکی تقاضای کمتری را برای طلا ایجاد می کند، در حالی که احساسات بازار از فعالیت های اقتصادی جهانی حمایت می کند که تقاضای صنعتی نقره را افزایش می دهد.
قیمت سکه تمام بهار آزادی امروز (سه‌شنبه ۲۸ فروردین) با افزایش یک میلیون تومان نسبت به روز گذشته از ۴۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به ۴۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید.
نادر بذرافشان از تخلیه نسبی تقاضا و هیجانات در بازار طلا و سکه خبر داد و افزود: از ابتدای سال میلادی افزایش حدود ۳۵۰ دلاری اونس جهانی طلا را شاهد بودیم و از ابتدای امسال (فروردین ۱۴۰۳) اونس جهانی رشد ۲۵۰ دلاری داشته است که بر قیمت طلا و سکه در بازار داخل تاثیر گذاشته است.
عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی درباره اینکه چرا سکه در مرکز مبادله به نرخ حاشیه بازار حراج می‌شود؟ گفت: اگر بانک مرکزی سکه را با نرخ ارز مرکز مبادله می فروخت، اختلاف نرخ با بازار، عامل تحریک تقاضای سفته بازی و توزیع ناعادلانه ثروت می شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها