ﺳﻪشنبه, 29 اسفند 1402 2024,March

عوارض فوت کردن نوشیدنی‌ها و غذا‌های بسیار داغ/دوش آب گرم بگیریم یا سرد؟

24 خرداد 1401
عوارض فوت کردن نوشیدنی‌ها و غذا‌های بسیار داغ/دوش آب گرم بگیریم یا سرد؟

به گزارش بانک اول، یکی از عادت‌های بد ما ایرانی‌ها در هنگام گرسنگی خستگی بیش از اندازه، ذوق خوردن و در مواقعی که بسیار عجله داریم فوت کردن غذا‌های بسیار داغ است که در ادامه این مطلب با برخی از عوارض فوت کردن و دمیدن بر روی خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های داغ آشنا می‌شوید.

فوت کردن غذا‌های داغ موجب پخش بوی بد دهان در محیط پیرامون خود و همچنین انتقال انواع بیماری‌ها در افراد دیگر که در نزدیکی ما هستند می‌شود.

آزمایش‌ها و تحقیقات نشان می‌دهد که هوای داخل دهان از دو اکسیژن و یک هیدروژن تشکیل شده است.

انسان برای بقای خود نیاز به اکسیژن دارد و بدن او بعد از دریافت اکسیژن (عمل دم) آن را در هنگام بازدم به دی اکسیدکربن تبدیل می‌کند. فوت کردن در خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های داغ همچون (چای، قهوه، شیر، سوپ و...) باعث ترکیب شدن دی اکسید کربن و اسید‌هایی با غذا شده و در اثر این ترکیب ماده‌ای مضر برای بدن ایجاد می‌شود که ترکیب آن با خون باعث به وجود آمدن پوکی استخوان، ضعف عضلانی، کمبود حافظه و ایجاد سنگ کلیه شده و همچنین بر روی باروری مردان نیز تأثیر سوء می‌گذارد.

محققان طب سنتی بر این باورند که با عمل فوت کردن در غذا و خارج شدن گاز دی اکسیدکربن و اسید‌ها از دهان مواد و فضولاتی که باید از طریق دهان خارج شوند با ورود دوباره به بدن باعث ایجاد مشکلاتی می‌شوند که از لحاظ بهداشتی نیز برخی ویروس‌ها و میکروب‌ها از طریق تنفس باید از بین بروند، اما با این عمل دوباره به بدن بازمی‌گردند و باعث ایجاد انواع بیماری‌ها در بدن انسان می‌شود.

در فصل سرد به خصوص زمستان دوش گرفتن‌ با  آب داغ بسیار لذت بخش است اما خطراتی را به همراه دارد.  این نوع استحمام باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست و لیپید‌ها می‌شود. لیپید‌ها آب را به دام می‌اندازند و باعث می‌شوند پوست مرطوب بماند، پس تعجبی ندارد که با حمام آب داغ  و طولانی پوست به سمت خشک شدن بیشتر پیش برود.

دوش گرفتن با آب داغ باعث می‌شود که هیدراسیون مو‌ها از حالت تعادل خارج شود و همین اتفاق موها را خشک و شکننده می‌کند. وقتی که مو‌ها شکننده و خشک شوند و شروع به ریزش کنند.

شاید دوش آب سرد کمی سخت باشد و بسیاری از افراد نه تنها تحمل آن را نداشته باشند،  بلکه از این کار به شدت دوری کنند. همه‌ی افراد یک دوش آب گرم لذت بخش و بی دردسر را به دوش آب سردی آزار دهنده ترجیح خواهند داد. اما تحقیقات  نشان داده است که دوش آب سرد فواید فراوانی مانند: کاهش وزن، سلامت پوست و کمک به بهبود شرایط موها دارد. مشخص شده که دوش آب گرم علی رغم آرامش بخشی ظاهری بسیار بیشتر از آن چه که فکر می‌کنید به بدن شما آسیب خواهد رساند.

بر اساس تحقیقات انجام گرفته، دوش آب سرد می‌تواند سطح هورمون‌های آندروفین بتا و نورآدرنالین را در خون و مغز بالا برده و بدین ترتیب از به وجود آمدن حالت افسردگی در افراد جلوگیری کند. به همین خاطر روانشناسانبه بیماران دچار افسردگی توصیه می‌کنند که دوش آب سرد بگیرند.

 

حرارت آب باید قابل تحمل و به گونه‌ای باشد که موجب قرمزی پوست بدن نشود.  در هنگام استحمام و شستشو، حتما از آب ولرم تقریبا مشابه دمای بدن (حدود ۳۷ درجه سانتی‌گراد) استفاده کنید تا نه تنها از شر بسیاری از آلاینده‌های فرار در امان باشید، بلکه از فرسایش سریع پوست بدن یا پیری زودرس  نیز جلوگیری شود.

همچنین مدت زمان استحمام نیز نباید بیش از ۱۰ و یا حداکثر ۱۵ دقیقه باشد. حمام طولانی مدت به ویژه اگر با آب داغ صورت گیرد تندی ضربان قلب می‌شود.

دو نوع چربی در بدن انسان وجود دارد که یکی از آن‌ها قهوه‌ای بوده و برای بدن بسیار مفید است، زیرا گرما تولید کرده و بدن شما را گرم نگه می‌دارد. وقتی که دوش آب سرد می‌گیرید این چربی‌ها فعالیت بیشتری پیدا خواهند کرد که کاهش چربی‌های مضر را در پی دارد. بر اساس مطالعات انجام گرفته در صورت استفاده مداوم از آب سرد برای دوش گرفتن سالانه مقداری از چربی‌های مضر بدن کاهش پیدا می کند.

دوش آب سرد موجب شده تا مو‌ها کمتر گره بخورند و به دلیل حفظ رطوبت بیشتر خشک و شکننده نشوند. علاوه بر این آب سرد در انقباض عروق خونی پوست نقش داشته و به طور موقت موجب بسته شدن منافذ پوست، کاهش قرمزی و تورم پوست به خصوص صورت و درخشش آن می‌شود.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها