ﺳﻪشنبه, 29 اسفند 1402 2024,March

اجرای شیوه جدید استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرات

24 خرداد 1401
اجرای شیوه جدید استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرات

به گزارش بانک اول محمد لاهوتی در گفتگو با ایبِنا اظهار داشت: ۱۵ مهرماه ۱۳۹۸ که موضوع استرداد مالیات بر ارزش افزوده را در شورای گفتگو مطرح کردیم، وزیر اقتصاد دستور تشکیل کمیته‌ای برای پیدا کردن راهکاری مناسب جهت خروج از این مشکل با محوریت بانک مرکزی و حضور نمایندگان اتاق بازرگانی و سازمان امور مالیاتی را داد و این کمیته سه تا چهار بار تشکیل جلسه داد.

وی ادامه داد: سازمان امور مالیاتی مشکلاتی درباره استرداد مالیات بر ارزش افزوده داشت از جمله اینکه اعلام میزان صادرات صادرکنندگان از سوی بانک مرکزی به شکل تجمعی، باعث تغییر درصد ارزهای آورده در گزارشات ماهانه آنها خواهد شد.

رییس کمیسیون توسعه تجارت و تسهیل صادرات اتاق تهران تصریح کرد: در نهایت و با آخرین بررسی‌هایی که انجام شد، به این جمع بندی رسیدیم که بانک مرکزی بعد از سررسید شدن آخرین مهلت بازگشت ارز حاصل از صادرات سال ۹۷ (پایان دی ماه ۹۸)، فهرست صادرات صادرکنندگان و میزان بازگشت ارز آنها را به سازمان امور مالیاتی اعلام کند و این سازمان نیز با توجه به این فهرست، معافیت مالیاتی مربوط به سال ۹۷ را اعمال و مالیات بر ارزش افزوده را تا آن میزان مسترد کند.

رییس کنفدراسیون صادرات تصریح کرد: از سوی دیگر مقرر شد صادرکنندگانی که بیش از میزان حجم صادراتی سال ۹۷ خود ارز به کشور بازگردانده باشند، هر مقداری که ارز آورده باشند، به عنوان ارز آورده سال ۹۸ تلقی شود و سه ماه به سه ماه این اعداد رسیدگی و مالیات بر ارزش افزوده آن محاسبه و مسترد شود.

لاهوتی در عین حال افزود: البته ما در اتاق بازرگانی و کنفدراسیون صادرات به دنبال این موضوع نبودیم. بحث ما بیشتر این بود که مالیات بر ارزش افزوده منابع عظیمی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان را با روند کنونی بلوکه می‌کند و با روش فعلی ما در پایان سال ۹۸، پرونده سال ۹۷ را حل و فصل کرده‌ایم.

وی اظهار داشت: بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی با وجود همکاری که دارند ولی براساس مرّ قانون عمل می‌کنند و این موضوع در بودجه سال ۱۳۹۸ نیز دیده شده و غیر از این روش، چاره دیگری وجود ندارد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گفت: موضوع استرداد مالیات بر ارزش افزوده تشویق یا حمایت از صادرات نیست بلکه موضوعی است که در قوانین بالادستی کشور دیده شده و در تمام دنیا نیز اجرا می‌شود. حتی وقتی صادراتی در قالب چمدانی هم انجام می‌شود اعم از اینکه گردشگر باشد یا صادرکننده بلافاصله مالیات بر ارزش افزوده یا مالیات آن بازگشت داده می‌شود.

رییس کنفدراسیون صادرات خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در بودجه سال ۹۸ این ابلاغیه برای دستگاه‌های اجرایی لازم الاجراست، بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی توانسته‌اند تا این میزان تسهیل کنند و متاسفانه این پیشنهاد در بودجه سال ۹۹ هم وجود دارد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی در کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ پیشنهاد حذف این بند را با توجه به اینکه این موضوع مشکلاتی را برای منابع ریالی تولیدکنندگان ایجاد کرده و سطح تولید آنها را در دراز مدت کاهش داده و بر اشتغال واحدها تاثیر خواهد داشت ارائه کرد که متاسفانه این پیشنهاد پذیرفته نشد.

لاهوتی ادامه داد: امیدوار هستیم که نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه و در صحن به این موضوع توجه کرده و استرداد مالیات بر ارزش افزوده را از بحث بازگشت ارز حاصل از صادرات تفکیک کنند.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی به عنوان دستگاهی حاکمیتی ابزارهای مناسب برای احقاق حقوق حقه دولت در خصوص برگشت ارز حاصل از صادرات با روش‌های مختلفی دارد و به نظر می‌رسد که نیازی به استفاده از روش استرداد مالیات بر ارزش افزوده نیست.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها