شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

مناسب‌ترین گزینه سرمایه‌گذاری در سال ۹۹

24 خرداد 1401
مناسب‌ترین گزینه سرمایه‌گذاری در سال ۹۹

به گزارش بانک اول به نقل از سنا، منصور اصغری، تحلیلگر سبدگردان آسمان با بیان تحلیل بالا گفت: آنچه که در دی ماه به شدت در بازار سهام خودنمایی می‎کرد، قدرت نقدینگی بود. با قدرت نقدینگی و البته ارزنده بودن خیلی از سهم‎ها، صف‎های فروش جای خود را با صف خرید عوض کرد.

وی تشریح کرد: رشد بازار سهام در دهه سوم دی ماه با گزارش‌های 9 ماهه شرکت‎ها توجیه‌پذیر نبوده است و به همین دلیل افرادی که صرفا به گزارش‌های گذشته شرکت‎ها نگاه می‎کنند، در آخرین روز دی ماه و روز ابتدایی بهمن ماه در بعضی از سهم‎ها فشار فروش ایجاد کرده و سبب افت قیمت آن‎ها شدند.

این تحلیلگر اظهار کرد: نکته‏ ای که باید بدان توجه کرد این موضوع است که دلار نیما که مبنای قیمت‎گذاری محصولات در بورس کالا است، از اول دی‎ماه تا زمان تهیه این گزارش با رشد 7.5 درصدی از عدد 113 هزار و 582 ریال به عدد 121 هزار ریال رسیده است؛ همچنین با شروع فصل زمستان قیمت‎های جهانی بسیاری از کالاها نظیر شمش فولاد، اوره، متانول، مس کاتد، نفت و نرخ محصولات پایه پتروشیمی نظیر اتیلن با رشد قابل توجهی همراه بوده‎اند که برآیند همه این پارامترها باعث می‎شود تا نرخ فروش محصولات بسیاری از شرکت‎ها در زمستان اختلاف با اهمیتی با نرخ فروش پاییز آن‎ها داشته باشد، در نتیجه پیش‎بینی می‎شود سودآوری شرکت‎ها در فصول آینده بهتر از فصل گذشته باشد.

اصغری معتقد است: با عملیاتی شدن فاز نخست توافق تجاری بین چین و آمریکا و انتظار اجرایی شدن فاز دوم آن در آینده و افت قابل توجهی که بسیاری از کالاها در سال 2019 داشتند، انتظار می‎رود قیمت‎ دلاری بسیاری از کالاهای صادراتی برای سال 1399 از میانگین 9 ماهه سال 1398 بالاتر باشد.

وی توضیح داد: در حال حاضر با توجه به نزدیک شدن به پایان سال 1398، تحلیل‎ شرکت‎ها با دید سود سال 1399 انجام می‌شود و فعالان بازار سود سال 1399 شرکت‎ها را نیز در قیمت حال حاضر شرکت‎ها لحاظ می‎کنند. از آنجا که مطابق اجماع تحلیلگران انتظار افزایش حداقل 25 درصدی دلار نیما برای سال 1399 نسبت به میانگین سال 1398 وجود دارد، سهم‏ های بنیادی و صادراتی کماکان گزینه مناسبی برای سرمایه‎گذاری هستند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: اما از سایر صنایع، به خصوص سهم‎های دارای پتانسیل تجدید ارزیابی یا صنایعی که احتمال حذف ارز 42 هزار ریالی در سال بعد برای آنان وجود دارد، نباید غافل شد؛ با توجه به گزارش‎هایی که اخیرا روانه کدال شده است، شرکت‎های متفاوتی از صنایع مختلف از برنامه خود برای تجدید ارزیابی دارایی‎ها پرده برداشته‎اند.

اصغری در پایان تصریح کرد: با توجه به ماهیت بودجه و شرایط اقتصادی کشور، برای سال آتی نیز انتظار تورم بالاتر از سود بانکی وجود دارد؛ بنابراین برای پوشش تورم، سرمایه‎گذاری در سهام توصیه می‎شود، ولی برای افراد فاقد دانش مالی، سرمایه‎گذاری در سهام از مسیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدهای اختصاصی پیشنهاد می‎شود.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها