شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

سفته بازی یعنی چه؟ / نظریه «خواب زمستانی سفته‌بازی» چیست؟

24 خرداد 1401
سفته بازی یعنی چه؟ / نظریه «خواب زمستانی سفته‌بازی» چیست؟

به گزارش بانک اول تجارب نظری و عملی نشان می‌دهد سیاست‌گذار در ارتباط با سفته‌بازان ابتدا باید تمایز آنها را درک کند و سپس به مواجهه با آنان برود.

سیاست‌گذاران در کشورهای مختلف برای مدیریت اقدام تخریبی سفته‌بازانه تلاش می‌کنند از طریق سازوکارهایی چون افزایش نرخ بهره، اعمال مالیات پلکانی بر کسب سود از طریق سفته‌بازی، محدود کردن قدرت مانور بانک‌ها و نهادهای عمومی در عملیات سفته‌بازانه، تعریف دقیق عملیات سفته‌بازانه در چارچوب قانون و ثبات‌بخشی به محیط کلان اقتصادی رویکرد تثبیت‌کنندگی را جایگزین رویکرد نوسان‌سازی در بین سفته‌بازان کنند.

 

نظریه «خواب زمستانی سفته‌بازی» 

دکتر «تیمور رحمانی» اقتصاددان و استاد دانشگاه در صفحه اینستاگرام خود با انتشار عکسی نوشت:

«برخی اقتصادخوانده های کشور افزایش قیمت مسکن را نتیجه سفته بازی و فراتر از آن تبانی سفته بازان می دانند. نمودار لگاریتم متوسط قیمت یک متر آپارتمان را از سال ١٣٧٠ تا ١٣٩٧ رسم کرده ام که شیب آن در هر سال رشد قیمت مسکن در آن سال را نشان می دهد. لذا سالهایی که شیب آن بسیار کم است یعنی رشد قیمت ناچیز بوده است و در سالهایی که شیب آن تند است یعنی رشد قیمت مسکن شدید بوده است.

همانطور که ملاحظه می شود،حدودا بعد از هر سه سال که رشد قیمت مسکن ناچیز است و رکود قیمتی وجود دارد یک جهش قابل توجه قیمتی رخ می دهد. اگر مثل این گونه دوستان فکر کنیم گویی یک نظریه جدید کشف کرده ایم که سفته بازان دارای چیزی شبیه به خواب زمستانی سه ساله هستند و پس از اینکه از خواب زمستانی بیدار شدند رشد شدید قیمت مسکن شروع می شود. به دوستانی که قصد دارند ریشه سفته بازها را بخشکانند نه ریشه سفته بازی را توصیه می کنم از این نظریه من برای پیش بینی بیدارشدن سفته بازان از خواب زمستانی حدودا سه ساله استفاده کنند بلکه این دفعه مبارزه با سفته بازان جواب دهد.»

photo_2019-09-03_14-06-55

 

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها