شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

شکست عملیات اجرای بازار باز برای بار چهارم

24 خرداد 1401
شکست عملیات اجرای بازار باز برای بار چهارم

به گزارش بانک اول، عملیات بازار باز بانکی یکی از ابزارهای جدید بانک مرکزی است که سیاستگذار تلاش می‌کند با استفاده از این ابزار جدید درنهایت نرخ سود بین بانکی را در کریدور هدفگذاری شده قرار و نرخ تورم را کاهش دهد. هم‌اکنون نرخ سود بین بانکی 18درصد است و به‌نظر می‌رسد بانک‌ها کمبود نقدینگی خود را از این بازار تامین می‌کنند و نیازی به فروش اوراق بهادار خود به بانک مرکزی ندارند. سیاست بانک مرکزی در اجرای عملیات بازار باز بانکی انبساطی است و تلاش می‌کند پس از اطمینان از حجم اوراق خریداری شده اسناد بدهی دولتی از بانک‌ها سیاست انضباطی را به ‌اجرا گذارد.

بانک مرکزی مصمم است تا در آینده با اجرایی کردن سیاست‌های تازه خود بانک‌های دارای کسری نقدینگی را مجبور سازد تا اوراق بهادار خود را به این نهاد بفروشند.
دیروز بانک مرکزی اعلام کرد: با توجه به بالا بودن قیمت اوراق در سفارش‌های فروش دریافت شده که نشان‌دهنده نبود کمبود نقدینگی در بازار بین ‌بانکی است، بانک مرکزی در روز چهارشنبه (۳۰بهمن‌ماه) معامله‌ای نداشت و به این ترتیب حراج بعدی این بازار در هفتم اسفندماه انجام می‌شود.


3بانک سفارش‌های فروش قطعی اوراق بهادار دولتی خود را در حجم محدود از طریق سامانه بازار بین‌بانکی به بانک مرکزی ارسال کرده بودند. موضع بانک مرکزی (خرید یا فروش اوراق بدهی دولتی) براساس پیش‌بینی وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی و با هدف کاهش نوسانات نرخ بازار بین‌بانکی حول نرخ هدف، در روز دوشنبه (۵اسفندماه۱۳۹۸) از طریق اطلاعیه در سامانه بازار بین‌بانکی اعلام خواهد شد.


به نوشته همشهری، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند برای مدیریت نقدینگی خود در بازار بین‌بانکی نسبت به ارسال‌ سفارش‌ها تا ساعت ۱۰صبح روز سه‌شنبه (۶اسفندماه۱۳۹۸) از طریق سامانه بازار بین‌بانکی اقدام کنند. بانک مرکزی با هدف دستیابی به ثبات قیمت‌ها (کنترل تورم)، از عملیات بازار باز به‌عنوان یک ابزار غیرمستقیم سیاستگذاری پولی برای هدایت نرخ‌ سود یک شبه بازار بین‌بانکی حول نرخ سود هدف و مدیریت نقدینگی در این بازار استفاده می‌کند.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها