جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

کی برای درخواست وام به بانک برویم؟

24 خرداد 1401
کی برای درخواست وام به بانک برویم؟

به گزارش بانک اول  روزنامه تماشاگران امروز نوشت: «شاید برای شما هم پیش آمده باشد که برای گرفتن وامی چند ماه در صف مانده باشید اما چند ماه قبل‌ترش یکی از آشناهایتان همان وام را از همان بانک مورد نظر شما در ظرف یک ماه دریافت کرده باشد. فکر می‌کنید دلیلش چیست؟ شاید دوست‌‌تان در بانک مورد نظر آشنایی داشته؟ اصلاً بعید نیست اما دلایل دیگری هم می‌تواند داشته باشد که کاملاً در اختیار شماست. شاید تا به حال به این موضوع فکر نکرده باشید که تغییر فصل‌ها می‌تواند در دریافت زودتر با دیرتر وام درخواستی شما تأثیر داشته باشد. در حالی که یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیر‌گذار به حساب می‌‌آید. اگر می‌خواهید از جنگ اعصاب انتظار کشیدن برای دریافت وام خلاص شوید حتماً به فصل درخواست هم توجه کنید.

بهار‌؛ فصل درخواست‌های بی‌پاسخ
اگر فکر کرده‌‌اید که بعد از گذراندن یک تعطیلات طولانی در فروردین ماه همه تجدیدقوا کرده‌اند و می‌توانید برای دریافت تسهیلات به بانک بروید، سخت در اشتباه هستید. بر اساس آمار بیشترین درخواست تسهیلات در ماه‌های فروردین و اردیبهشت به بانک‌ها می‌رسد و آنها در این مدت کمترین میزان وام‌دهی را دارند. بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات نیاز به منابع دارند. بودجه سالانه بعد معمولاً تعطیلات تازه ابلاغ می‌شود و بانک‌ها هم سرگرم جمع‌و‌جور کردن حساب و کتاب‌هایشان هستند. درخواست وام‌های خرد در این دو ماه تقریباً وقت تلف کردن است. بنابراین اصلاً روی دریافت یک تسهیلات زودهنگام در فصل بهار حساب باز نکنید. برنامه‌های مالی‌‌تان را طوری تنظیم کنید که نیازی به وام در این فصل نداشته باشید. اواسط خرداد منابع بانک‌ها باز می‌شود و کم‌کم درخواست‌ها بررسی می‌شود. شما هم می‌توانید کم‌کم آماده درخواست باشید.

فصل خوب سپرده‌گذاری:
بهار برای سپرده‌گذاری اما فصل مناسبی است. شما در این ماه هر چقدر سپرده‌گذاری کنید مشمول تمام قوانینی خواهید بود که برای سال جدید در نظر گرفته شده و شاید هنوز ابلاغ نشده باشد. ضمن این که بانک‌ها در این مدت کمتر وام می‌دهند. پس اگر سپرده‌گذاری شما به قصد دریافت تسهیلات است، این فرصت را از دست ندهید.

تابستان‌؛ فصل داغ وام‌های خرد
اوایل تابستان بانک‌ها شروع به پرداخت تسهیلات خرد می‌کنند. بهار حساب و کتاب‌هایشان را کرده‌اند. صورت وضعیت‌ها آماده شده و منابع جدید به بانک‌ها داده شده است. بخشی از مهم‌ترین منابع وام‌های خرد منابع قرض‌الحسنه است. وام ازدواج و ودیعه مسکن و... با منابع دولتی پرداخت می‌شود و معمولاً این منابع در تابستان به بانک‌ها سرازیر می‌شود. اگر شما هم خواهان دریافت یکی از این تسهیلات هستید، این فصل داغ را از دست ندهید. منابع این وام‌ها محدود است و تمام می‌شود پس حتماً سعی کنید قبل از فرارسیدن خزان منابع درخواست‌‌تان را پیگیری کنید و وام‌‌تان را بگیرید. در این فصل اکثر شرکت‌ها در فکر برگزاری مجامع هستند. بنابراین درخواست‌های وام کلان در بانک‌ها کاهش می‌یابد و آنها وقت بیشتری برای بررسی درخواست‌های خرد دارند. ضمن این که می‌خواهند منابع قرض‌الحسنه را در این مدت تمام کنند که وقت بیشتری برای بقیه سال در اختیار داشته باشند. ضمن این که وقتی آمار شش ماهه اول را منتشر می‌کنند، حداقل ۵۰ درصد درخواست‌ها را جواب داده باشند که بتوانند منابع جدید بگیرند. پس درخواست‌‌تان را هر جور شده در این فصل به بانک‌ها برسانید.

آغوش باز برای سپرده‌گذاری:
باور کنید تابستان داغ‌ترین فصل بانک‌داری است. آنها در این فصل آغوششان را به روی سپرده های مردم باز میکنند و طرح‌های ویژه تابستانه می‌تواند شما را تا آخر سال صاحب سه تا چهار درصد سود بیشتر کند. دلیل آن هم همان آمارهای شش ماهه اول است. بهار سرشان شلوغ بود و باید در این سه ماه جبران کنند. طرح‌های ویژه‌شان را از دست ندهید.

پاییز‌؛ فصل جامانده‌ها
کسانی که تابستان را از دست داده‌اند، باید در دو ماه اول پاییز خود را به بانک‌ها برسانند. ته‌مانده اعتبارات بانک‌ها در این دو ماه به اتمام می‌رسد. غیر این که مثلاً هنوز سند ازدواج‌‌تان آماده نشده باشد یا مشکلاتی از این دست هیچ دلیل قانع‌کننده دیگری نمی‌توانید بیاورید که برای گرفتن یک وام خرد آخر پاییز اقدام کنید. پاییز که می‌رسد مجامع شرکت‌ها به پایان رسیده، اعتبارات شش ماهه اول‌شان تمام شده و حالا برای تجدیدقوا به سراغ بانک‌ها رفته‌اند. آنها در شش ماهه اول سپرده‌گذاری کرده‌اند و بانک‌ها ناچار هستند برای این که چرخ تولید نخوابد، وام‌های کلان را فعال کنند. البته تا زمان بررسی این درخواست‌ها و آماده شدن برای تجدید منابع، بانک‌ها تلاش خواهند کرد ته مانده اعتبارات خردشان را تمام کنند. این فرصت مناسبی برای شما خواهد بود که کم‌کاری‌‌تان در تابستان را جبران کنید. آذر ماه اصلاً فصل مناسبی برای گرفتن تسهیلات خرد نیست.

سپرده‌گذاری خنثی:
سپرده‌گذاری در فصل پاییز یک سپرده‌گذاری خنثی است. عموما بانک‌ها در این فصل طرح خاصی برای جذب سپرده‌های شما نخواهند داشت. البته هر زمان و در هر فصلی از این که سپرده‌گذاری کنید، خوشحال می‌شوند اما شما با انتخاب این فصل علاوه بر از دست دادن شش ماه از سال عمده طرح‌های ویژه را هم از دست داده‌‌اید. اگر هم به قصد دریافت تسهیلات این کار را می‌کنید، مگر این که سپرده یک ساله برای وام مسکن باشد وگرنه در کوتاه‌مدت چیزی به دست نخواهید آورد. ضمن این که پاییز فصل خوبی برای سرمایه‌گذاری در بورس است.

زمستان‌؛ فصل یخ‌زده وام دهی
زمستان که شروع می‌شود منابع خرد بانک‌ها هم یخ می‌زند. از همان دی‌ماه کم‌کم بانک‌ها به نوبت به فاصله یک هفته‌ای از هم اعلام می‌کنند منابع قرض‌الحسنه‌شان به اتمام رسیده است. از طرف دیگر نامه‌ها و درخواست‌های دولتی برای تأمین مالی پروژه‌های بزرگ در آستانه سال نو به سوی بانک‌ها سرازیر می‌شود. وام‌های خرد در فصل زمستان کم‌رونق‌ترین زمان خود را از سر می‌گذرانند. اواسط بهمن درخواست وام ازدواج کردن تقریباً خنده‌دار است. یا مثلاً فکرش را بکنید اول اسفند بخواهید از بانکی وام ودیعه مسکن و خرید خودرو بگیرد، تقریباً غیر ممکن است البته اگر آشنا داشته باشید، شاید. درخواست‌های جا‌مانده‌‌تان را نگه دارید. ثبت‌نام کردن در ماه‌های پایانی سال برای وام‌های مثل ازدواج هیچ دردی از شما دوا نمی‌کند. همچنین ممکن است برخی فرصت‌ها در سال جدید را هم از چنگ‌‌تان در بیاورد. مثلاً در اسفند ممکن است هنوز پایگاه دو بانک دولتی برای ثبت نام وام ازدواج باز باشد. شما به امید این که زودتر وام بگیرید اگر در این بانک‌ها ثبت نام کنید دیگر امکان استفاده از منابع تجدیدشده سایر بانک‌ها در سال جدید نخواهید داشت. ضمن این که منابع این بانک‌هایی که آن ور سال هنوز باز بود، در سال جدید دیرتر تجدید می‌شود.

سپرده‌گذاری زمستانی:
بر خلاف وام‌دهی در فصل زمستان خصوصاً آخر سال بانک‌ها طرح‌های ضربتی برای جذب سپرده‌ها اجرا می‌کنند. آنها هر طور شده باید ستون دارایی‌ها و بدهی‌های‌شان را به هم نزدیک کنند. آخر سال است و فصل حساب و کتاب پس دادن. تعجب نکنید اگر اسفند ماه بانکی در یک طرح ویژه سود ۲۵ درصدی برای یک سپرده یک ساله پیشنهاد داد.

حرف آخر
تمام آن چه در این گزارش نوشته شده است، برای اولویت‌بندی کارها است. بانک‌ها در طول سال تقریباً یک روال معمول را طی می‌کنند. بعید نیست کسی بتواند در همان فصل زمستان هم وام بگیرد اما بر اساس آمارها و ارزیابی‌ها در برخی فصل‌ها بهتر و زودتر می‌شود به وام مورد نظر رسید.»

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
صادق زاهدی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

با سلام . احتراما"به نظر اینجانب ، مطالب مطروحه فوق ، شاید در خصوص وام ازدواج و یا وام جعاله و بعبارتی وام های خرد صدق نماید . ولی در خصوص وام های کلان و درشت ؛ اصولا بانک ها به منافع سازمانی و بعبارتی به اهداف سازمانی فکر می کنند و همچنین ، عوامل برون سازمانی و حاشیه ای در این خصوص نقش بسزائی را ایفا میکنند ...... یا علی مددس

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها