جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

ادامه صعود دلار در بازارهای جهانی

24 خرداد 1401
ادامه صعود دلار در بازارهای جهانی

به گزارش بانک اول،از سوی دیگر روند رشد ضعیف اقتصادی کشورهای اروپایی کماکان ادامه دارد؛ آلمان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپایی با کاهش شدید رشد مواجه شده و در فرانسه نیز اعتراضات به لایحه جنجالی اصلاح بازنشستگی ادامه دارد. در انتخابات محلی، حزب حاکم آلمان متحمل شکست سختی در هامبورگ شد.  

 انتظار می‌رود پیامدهای برگزیت به تدریج بر روی اقتصاد انگلیس و کشورهای اروپایی آشکار شود، هر چند که انتظار نمی‌رود بانک مرکزی اروپا دست کم در کوتاه مدت تغییر زیادی در سیاست‌های پولی خود ایجاد کند. اقتصاد انگلیس به تدریج در حال وارد شدن به رکود است تا جایی که مرکز آمار انگلیس رشد اقتصادی این کشور در ماه دسامبر را تنها ۰.۱ درصد اندازه‌گیری کرده است.

ان اولیور، کارشناس مسایل اقتصادی در موسسه" آی ام پی" گفت:خبرهای بد جدیدی در خصوص کرونا داشتیم. شمار مبتلایان هنوز در حال بیشتر شدن است و اکنون روند شیوع بیماری در خارج چین نگران کننده شده است.  

با وجود باقی ماندن روند شیوع ویروس کرونا در مسیرکاهشی در چین، تلفات ناشی از این ویروس کماکان ادامه دارد. تاکنون بیش از ۷۹ هزار و ۳۶۰ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین، ۲۵۲۲ نفر جان خود را از دست داده اند.

مو سیونگ، تحلیل گر بازار ارز در بانک مرکزی سنگاپور گفت: یک نوع جنگ احساسی در معاملات به چشم می‌خورد که در آن معامله گران نمی‌توانند نگرانی خود را مخفی نگه دارند. خیلی مهم است که چین برای حمایت از اقتصادش چه کاری انجام دهد و حمایت قوی باعث خواهد شد تا بازارها مجددا اوج بگیرند.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با صعود ۰.۳۶ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۹.۵۴۳ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۱۹ دلار اعلام شد.

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با افت ۰.۰۶ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۹۴۹ دلار مبادله شد. یورو۰.۳۴ درصد پایین رفت اما با باقی ماندن در کانال ۱.۰۸  به ۱.۰۸۰۹ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱.۳۲۷۵ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای۱.۴۰۳۳ دلار سنگاپور مبادله شد.

تحلیل‌گران بانک "میتسوبیشی" ژاپن در یادداشتی نوشتند: با توجه به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و کاهش رشد اقتصادی کشورهای منطقه یورو از جمله آلمان و فرانسه، بانک مرکزی اروپا احتمالا ناچار به اتخاذ سیاست‌های انبساطی بیشتری خواهد بود و این مساله می تواند  یورو را بیش از پیش رو به پایین سوق دهد.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۴ درصد افزایش  به ۱۱۱.۵۲۷۳ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۵۱۷۱ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۳۷۲ یوان چین اعلام شد.

تلویزیون فونیکس از هنگ کنگ گزارش کرد که بالا رفتن شمار مبتلایان در ژاپن و کره جنوبی و همچنین ایتالیا بشدت باعث نگرانی گسترده در آسیا و جهان شده است.

بخصوص در کره جنوبی شمار مبتلایان بسرعت در حال افزایش است و در ۲۴ ساعت گذشته ۱۶۰ نفر بر مبتلایان افزوده شده و تعداد آنها به ۷۶۳ نفر رسیده است.

از سیدنی و توکیو گرفته تا کره جنوبی و هنگ کنگ شاخص سهام در کل منطقه آسیا ریزش داشته است.

در کره جنوبی شاخص سهام و اوراق بهادار کاسپی نزدیک به ۴ درصد سقوط کرده است.

در استرالیا شاخص آ اس ایکس ۲۰۰ نزدیک به ۲/۳ درصد پایین آمده است.

در ژاپن سهام نیکی ۰/۴ درصد و در سنگاپور شاخص اوراق بهادار استریت تایمز ۱ درصد کاهش یافته است.

در شهر هنگ کنگ شاخص سهام هانگ سنگ ۱/۷ درصد و شاخص بورس در شهر شانگهای واقع در شرق چین ۰/۳ درصد کاهش یافته است.

در وال استریت، همه شاخص‌ها نزولی بودند تا جایی که هر سه شاخص مهم بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج" با ۰.۷۸ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۸ هزار و ۹۹۲.۴۲ واحد بسته شد. شاخص "اس اند پی ۵۰۰" با ۱.۰۵ درصد ریزش تا سطح ۳۳۳۷.۷۵ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی " نزدک کامپوزیت" با سقوط ۱.۷۹ درصدی در سطح ۹۵۷۶.۷۹  واحدی بسته شد.

انتظار می‌رود که با توجه به تداوم تعطیلی بخش بزرگی از اقتصاد چین و تعلیق فعالیت شرکت‌های خارجی در این کشور، خسارت‌های اقتصادی ناشی از این ویروس بر اقتصاد جهانی کماکان ادامه داشته باشد.

اکنون گزارشاتی از ابتلا به ویروس کرونا در ۳۳ کشور و هر پنج قاره جهان مخابره  شده است. مارک هفله، کارشناس سرمایه گذاری در موسسه " یو بی اس ولث منیجمنت" گفت: تخمین ما این است که تا اواسط ماه مارس بیماری به کنترل در خواهد آمد. بیشترین پیامد منفی ویروس روی رشد سه ماهه نخست خواهد بود اما امکان تداوم روند تا پایان نیمه نخست سال نیز وجود دارد.

به نوشته سایت tala، تیم گیرسکی، استراتژیست سرمایه گذاری در موسسه " اینورنس کانسیل" گفت: ویروس کرونا در روزهای اخیر در صدر توجهات معامله گران قرار دارد چرا که مطمئنا رشد اقتصادی بخش بزرگی از جهان تحت تاثیر آن قرار خواهد گرفت. شاید با توجه به روند کاهش سرعت شیوع بیماری بتوانیم امیدوار باشیم که این اوضاع زودتر تمام شود.

در اردوگاه جمهوری خوهان، ترامپ توانست بیش از ۹۶ درصد آرای جمهوری خواهان را در رقابت با دو نفر دیگر به دست آورد و از اکنون باید وی را نامزد اصلی حزب جمهوری خواه در انتخابات سراسری ریاست جمهوری در ماه نوامبر دانست. با این حال با توجه به وزن بسیار بالای آرای ایالتی تگزاس، نیویورک و کالیفرنیا در تعیین نامزد نهایی دو حزب، نگاه ها بیشتر معطوف به نتایج این سه ایالت است. دور بعدی انتخابات داخلی در ایالت کارولینای جنوبی برگزار خواهد شد.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها تحت تاثیر کاهش رشد اقتصادی کشورهای عضو منطقه یورو و رونمایی از سیستم جدید مهاجرتی انگلیس قرار داشتند تا جایی که شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۴۴ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۴۰۳.۹۲ واحد بسته شد.

شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با ریزش ۰.۵۴ درصدی در سطح ۶۰۲۹.۷۲ واحد بسته شد و شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با ریزش ۰.۶۲ درصدی و ایستادن در سطح ۱۳ هزار و ۵۷۹.۳۳ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۴۵ درصد پایین رفت و به ۱۰ هزار و ۳۸.۶۰ واحد رسید.

اخبار مرتبط
رکوردشکنی ها پی در پی بهای جهانی طلا، بازار داخلی فلز زرد را هم تحت تاثیر قرار داده به گونه ای که قیمت هر سکه طرح جدید از حدود ۳۴ میلیون تومان در روز ۱۰ اسفند سال گذشته، به حدود ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در روز جاری رسانده است. همچنین بهای هر گرم طلای ۱۸ عیار از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در روز ۱۰ اسفند به ۳ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان در روز جاری رسیده است.
امروز قیمت دلار ثبات را تجربه کرده است، قیمت طلا اما افزایش یافت
یک اقتصاددان، قیمت دلار در پایان سال ۱۴۰۳ را پیش‌بینی کرد.
رئیس اتحادیه طلا فروشان گفت: مردم از خرید طلای دست دوم جدا خودداری کنند طلایی که فاقد کد استاندارد باشد قابل پیگیری نیست

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها