شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

بورس سبزپوش بسته شد/رکوردشکنی بورس تهران در میانه بحران کرونا/ورود مشروط تازه‌واردها به بورس چه تبعاتی دارد؟

24 خرداد 1401
بورس سبزپوش بسته شد/رکوردشکنی بورس تهران در میانه بحران کرونا/ورود مشروط تازه‌واردها به بورس چه تبعاتی دارد؟

به گزارش بانک اول ،‌ این روزها که جامعه درگیر بیماری ویروسی کرونا شده و برخی از فعالیت‌های اقتصادی کمتر شده است، اما بورس اوراق بهادار تهران امروز هم رکوردشکنی کرد و با افزایش 14 هزار و 910 واحد به رقم 544 هزار و 239 واحد رسید. 

شاخص کل با معیار هم‌وزن 4 هزار و 55 واحد رشد کرده و به رقم 182 هزار و 995 واحد رسید. 

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار به بیش از 1980 تریلیون تومان رسید. 

معامله‌گران امروز در بورس بیش از 6.6 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 424 هزار نوبت معامله و به ارزش 5 هزار و 607 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

شاخص قیمت با معیار وزنی - ارزشی امروز با افزایش 3 هزار و 974 واحد به رقم 145 هزار و 79 واحد رسید. 

شاخص قیمت با معیار هم‌وزن با افزایش 2 هزار و 699 واحد به رقم 121 هزار و 798 واحد رسید. 

شاخص آزاد شناور با افزایش 18 هزار و 456 واحد به رقم 685 هزار و 986 واحد رسید.

شاخص اول بورس با افزایش 10 هزار و 917 واحد به رقم 381 هزار و 515 واحد رسید.

و شاخص بازار دوم بورس با افزایش بی‌سابقه 29 هزار و 965 واحد به رقم یک‌میلیون و 169 هزار و 710 واحد رسید.

به گفته برخی کارشناسان، افزایش شاخص بورس در روزهای اخیر و رکوردشکنی عمدتاً به خاطر هجوم نقدینگی سرگردان در جامعه به سمت بورس بوده است.

همچنین حاکم شدن رکود در بازار مسکن، املاک، طلا، سکه و ارز، همچنین خودرو باعث شده است سرمایه‌ها به سمت بازار سرمایه حرکت کند که البته این امر را باید به فال نیک گرفت. 

همچنین طراحی ابزارهای مختلف مالی و سرمایه‌گذاری برای انواع سلیقه‌ها در بورس و فرابورس و شفافیت این بازار و نیز بازدهی مناسب 2.8 برابر سرمایه طی یک سال در بورس باعث تشویق فعالان اقتصادی به سمت سرمایه‌گذاری بورس شده است. 

امروز عمده نمادهای بورسی در تقویت شاخص کل اثرگذار بوده‌اند که از جمله می‌توان به نماد پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه، ملی مس، پتروشیمی پارس، مخابرات ایران، گروه مپنا، گسترش نفت و گاز پارسیان اشاره کرد. 

نمادهای پربیننده که مورد اقبال سرمایه‌گذاران در بورس قرار گرفته، شامل بانک ملت، سایپا، ملی مس، پالایش نفت اصفهان، بانک اقتصاد نوین، پالایش نفت تهران بوده‌اند. 

شاخص کل فرابورس نیز با ۱۶۸ واحد صعود به رقم ۶۹۵۲ واحد رسید. در این بازار ۵۴۰ هزار معامله انجام شد که ۲۸ هزار و ۲۷۱ میلیارد ریال ارزش داشت.

۱۶۸ نماد مثبت و ۴۹ نماد منفی بودند و سنگ آهن گهرزمین، پتروشیمی زاگرس، فرابورس ایران، گروه توسعه مالی مهر آیندگان، توسعه مولد نیروگاهی جهرم، پتروشیمی مارون و گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند.

نمادهای پربیننده این بازار نیز از سهامی ذوب آهن اصفهان، گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی، گروه صنایع کاغذ پارس، صنایع ماشین های اداری ایران، داروسازی آوه سینا، توسعه مولد نیروگاهی جهرم و سرمایه گذاری مسکن پردیس تشکیل شده است.

اخیرا ابلاغیه‌ای توسط سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر شده که طبق آن شروطی همچون صدور کد بعد از یک ماه و قبولی مشتریان جدید بازار سرمایه در آزمون، برای حضور آن‌ها در این بازار درنظر گرفته شده است.

آنچه در ابلاغیه مذکور حائز اهمیت بوده، این است که مشتریان جدید یک ماه پس از صدور کد امکان معامله خواهند داشت. در این راستا، قبولی در آزمون کانون کارگزاران یا سازمان بورس شرط صدور کد معاملاتی است. همچنین شخص متعهد می‌شود سیگنال‌فروشی نکند، زیرا کد مسدود می‌شود.

دلیل شرط ورود تازه‌واردها به بازار سرمایه

در این میان مسئولان بورس، دلیل این تصمیم را نیاز به تخصص و دانش تازه‌واردها به بورس اعلام کرده و می‌گویند با توجه به اینکه این روزها سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه رونق دارد و ممکن است افرادی که وارد این بازار می‌شوند، دانش کافی نداشته باشند و از آنجا که این نوع سرمایه‌گذاری نیازمند تخصص و دانش است، چنین تصمیمی گرفته شده است.

حال کامران ندری به‌ عنوان یک کارشناس اقتصادی، ضمن تقدیر از اقدام سازمان بورس و اوراق بهادار در جهت ورود اشخاص دارای سواد مالی به بازار سرمایه، به ایسنا گفت: اینکه سازمان بورس تصمیم گرفته که سواد مالی افراد را در این زمینه ارتقا بدهد؛ الزاما اقدام بدی نیست، مگر اینکه در نتیجه این اقدام نوعی اجبار برای معامله‌گرانی که وارد بازار بورس می‌شوند، ایجاد شود. 

عقلانی نبودن اعمال محدودیت در ورود به بازار سرمایه  

وی با بیان اینکه با جلوگیری از ورود افرادی که حتی سواد خواندن و نوشتن ندارند به بازار سرمایه، نباید محدویت در بازار ایجاد شود، اظهار کرد: در شرایطی اعمال محدویت برای ورود افراد جدید به بازاری معقول است که آن افراد بخواهند خدماتی را ارائه دهند و آن سازمان باید مطمئن شود که خدمات ارائه شده از سوی این افراد دارای کیفیت مناسب باشد و برای رسیدن به امر، باید محدویت‌هایی اعمال شود. 

در ادامه ندری با ذکر مثالی توضیح داد: زمانی که پزشکان، وکلا، مهندسان و... می‌خواهند فعالیت خود را شروع کنند؛ آزمونی از آن‌ها گرفته می‌شود تا این اطمینان داده شود که این افراد به لحاظ کیفی می‌توانند خدمات مطلوبی را به جامعه ارائه کنند. 

وی ادامه داد: اما اگر کسانی که می‌خواهند این خدمات را خریداری یا استفاده کنند هم باید آموزش‌های لازم ببینند، خیلی معمول و منطقی نیست؛ اگرچه خوب است که بعنوان مثال فردی که می‌خواهد از خدمات پزشکی استفاده کند، اطلاعات پزشکی هم داشته باشد. 

این اقتصاددان جنبه مثبت این اقدام سازمان بورس را تنها در ارتقا سطح سواد مالی معامله‌گرانی تازه وارد بازار سرمایه دانست و گفت: اما الزام و اجبار در اینکه هر فردی که این آزمون را گذرانده و مدارک را گرفته، اجاره ورود و معامله دارد، قابل فهم نیست و معمولا برای متقاضیان و خریداران این الزام را نمی‌گذارند. 

تاثیر شرط سازمان بورس برای ورود به بازار سرمایه بر سرمایه‌گذاری 

وی درباره تاثیر این اقدام سازمان بورس بر سرمایه گذاری‌های مردم و سرمایه‌گذاری‌های خرد، اظهار کرد: این امر، سرمایه گذاری‌ها را محدود می‌کند. اگر ورود اشخاص را به بازاری را محدود کنید، هم برای بازار و هم برای اقتصاد تبعات خوبی نخواهد داشت‌. هیچ چیزی نباید، ورود و خروج آزادانه به بازار را نقض کند؛ مگر اینکه اعمال محدویت در این زمینه، در جهت رفع کاستی و نقصان قابل ملاحظه‌ای که مخل این بازار شده، باشد. 

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه در جایی اعمال محدودیت معقول است که امکان سواستفاده از بی‌اطلاعی افراد وجود داشته باشد، تصریح کرد: مثلا زمانی که فردی وکیل نباشد و خودش را وکیل معرفی کند که برای پیشگیری و جلوگیری از این امر، کانون وکلا در جهت لطمه وارد نشدن به این حرفه، افراد متقاضی برای ورود به این حرفه را ملزم به دریافت اعتبارنامه از سوی این کانون کرده است. 

ندری در پایان با بیان اینکه اعمال محدویت‌ها تا حدی که مانع رقابت نشود، قابل قبول است، خاطرنشان کرد: اصل رقابت در اقتصاد بسیار جدی است و بازاری از کارایی و کارآمدی لازم در اقتصاد برخوردار خواهد بود که رقابتی باشد و محدویت ایجاد کردن در برخی موارد توجیه منطقی دارد، اما در این بازار توجیه‌ قابل قبولی  ندارد.

اخبار مرتبط
لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 29 فروردین ماه 1403، مبلغ 4 هزار میلیارد و 370 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 644 میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.
لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 25 فروردین ماه 1403، مبلغ 2 هزار میلیارد و 700 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 141 میلیارد تومان به بازار سهام تزریق کردند.
در روزهایی که بازار سرمایه با یک کندل نزولی سنگین (روز شنبه) به همراه خروج بیش از 1700 میلیارد تومانی همراه شده است و با توجه به اتفاقات اخیر شاهد تصمیم گیری مدیرانی بورسی برای دامنه نوسان یک درصدی در بازار سرمایه هستیم عملا باید شاخص و تحلیل تکنیکالی آن را برای مدتی در نظر نگرفت و فراموش کرد.
مروز 55 هزار معامله انجام شد و ارزش کل معاملات بالغ بر 8 همت بود. ارزش معاملات سهام و صندوقها حدود 3 همت بوده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها