چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1403 2024,April

آنالیز بازارهای مالی/بورس کماکان پربازده‌ترین بازار است/ سهامداران هیجانی نشوند/دلار بازنده‌ترین بازار شد

24 خرداد 1401
آنالیز بازارهای مالی/بورس کماکان پربازده‌ترین بازار است/ سهامداران هیجانی نشوند/دلار بازنده‌ترین بازار شد

 

به گزارش بانک اول صعود و اُفول این روزهای بازارهای مالی، یک نوسان طبیعی را گزارش نمی کند و تغییرات تورمی و حتی رکودی در بازارها همگی از یک منشا انسانی با نام " ویروس کرونا" سر چشمه گرفته است.

عاملی که از بیماری انسانی آغاز و به عامل اصلی برهم زننده بازارهای مالی جهان تبدیل شد.

هفته ای که گذشت بازار رسمی طلا و سکه هم به نوعی تحت تاثیر جدی این ویروس قرار گرفت چرا که نرخ هر اونس جهانی طلا با اوج گیری به یک هزار و ۶۵۸ دلار رسید.

این روند افزایش نرخ اونس جهانی طلا، بازار سکه و طلای ایران و سایر کشورها را هم پر تنش کرد به طوری که هر سکه بهار آزادی را به نرخ بالای ۶ میلیون هم رساند.

اما در هفته ای گذشت بالا با تخلیه حباب قیمتی نرخ خود را به زیر ۶ میلیون رساند و عدد ۵ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان را برای معاملات سکه به ثبت رساند. عده کثیری در این میان معتقدند که بازار طلا علاوه بر تاثیر در نرخ جهانی طلا، تابع قیمت دلار هم بود که این موضوع صحیح و اثبات شده است.

به طور کلی در دومین هفته از اسفند ماه امسال، همه بازارهای مالی به جز بورس برخلاف هفته قبل بازدهی منفی را به ثبت رساند و در مجموع با تغییر قیمت تقریبا چهار درصدی همراه شدند.

در هفته‌اى كه گذشت بورس با حدود ٦درصد رشد، تنها بازار مثبت هفته بود.
بر اين اساس بازدهى طلا و سكه در اين هفته به ترتيب منفى ٣.٨ و ٢.٧ درصد بود.
در بازار ارز نيز بازدهى دلار طى اين مدت ٢.٢ درصد و يورو ٠.٢درصد منفى شد.
بازار سرمايه در هفته اى كه گذشت توانست با ٥.٨درصد افزايش تنها بازار مثبت هفته دوم اسفند باشد.

بازار سهام که هفته گذشته با رشد ۹٫۵ درصدی شاخص همراه شده بود، در هفته جاری نیز طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته، روندی صعودی به خود گرفت. در همین راستا، شاخص کل در هفته جاری، توانست شش درصد بازدهی را کسب کند و با رشدی ۳۰ هزار و ۷۷۴ واحدی، در کانال تاریخی ۵۵۵ هزار واحدی قرار بگیرد.

قیمت دلار  صرافی ملی نیز که هفته قبل رشد قابل توجه ۱۰٫۵ درصدی قیمت را به ثبت رسانده بود، در هفته جاری با کاهش ۴٫۵ درصدی قیمت ظاهر شد و در نهایت با کاهش ۷۰۰ تومانی در سطح ۱۵ هزار تومان در پایان هفته قرار گرفت. دلار بیشترین کاهش قیمت را در میان بازارهای مالی به ثبت رساند.

 

فلزات طلایی که هفته گذشته بالاترین بازدهی را به خود اختصاص داده بودند در دومین هفته اسفند ماه در کانال نزولی قیمت قرار گرفتند و با کاهش قیمت قابل توجهی ظاهر شدند.

قیمت یورو طی یک ماه اخیر بیش از ۱۰ درصد افزایش داشته است.

 یورو طی یک ماه اخیر توانسته بازدهی تقریبا معادل بازدهی دلار را به ثبت برساند.

هر یورو در ۱۵بهمن ماه امسال در سطح ۱۴ هزار و ۹۳۰ تومان قرار داشت که با رشد ۱۰٫۴۷ درصدی طی یک ماه، قیمت آن در ۱۵ اسفند ماه به حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

این در حالی است که طی دور مذکور قیمت دلار  در بازار آزاد با رشد تقریبا ۱۱٫۵ درصدی همراه بوده است.

بالاترین قیمت یورو طی یک ماه اخیر مربوط به هشتم اسفند ماه امسال و معادل ۱۷ هزار تومان بوده و طی ماه اخیر دیگر به آن قیمت برنگشته است. قیمت فعلی این ارز در سطح ۱۶۵۰۰ تومان قرار دارد.

از طرفی ابراهیم خلیلی در خصوص مصوبه سازمان بورس اوراق بهادار مبنی بر تغییر دامنه نوسان سهام بازارهای بورس و فرابورس گفت: هرچند که بازار سرمایه ایران تنها جایی است که در آن موضوعاتی همچون دامنه نوسان وجود دارد اما بر اساس قانون، سازمان بورس مجاز است بسته به شرایط مختلف به‌ویژه شرایط اضطرار از جمله وقوع حوادث طبیعی و یا ریسک‌های سیاسی اقدام به اعمال تغییراتی در سازوکار معاملات کند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: به‌عنوان مثال در موضوع شهادت سردار سلیمانی این اتفاق در بازار سهام افتاد و دامنه نوسان شرکت‌ها با هدف جلوگیری از بروز رفتارهای هیجانی به‌مدت چند روز کاهش یافت.

وی اضافه کرد: بر این اساس به‌نظر می‌رسد با توجه به رشدهای چشمگیری که شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها در چند ماه گذشته داشته‌اند، سازمان بورس اوراق بهادار و متولیان بازار سهام به این نتیجه رسیده‌اند که باید شتاب رشد بازار سهام را با ابرازها و تغییرات مختلف آهسته کنند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بر این اساس در چند روز گذشته با اعمال تغییراتی مانند تغییر در شرایط حضور کدهای معاملاتی در بازار سهام و اعمال محدودیت برای دادوستد سهام توسط تازه‌واردان به این بازار، اصلاح فرمول حجم مبنا و ایجاد حجم مبنا برای معاملات بازار پایه فرابورس و همچنین کاهش دامنه نوسان معامله سهام در بازارهای بورس و فرابورس شاهد تلاش متولیان این بازار برای رقیق کردن رشد شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها هستیم.

وی تصریح کرد: هرچند ورود نقدینگی به تالار شیشه‌ای موضوع بسیار خوب و قابل تحسینی است، اما رشد شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها علاوه بر نقدینگی مناسب واردشده به بورس، باید از منطق و استدلال مناسبی از جمله افزایش تولید و بهره‌وری در شرکت‌ها، کاهش هزینه تولید و تهیه مواد اولیه شرکت‌ها، بهبود وضعیت اقتصادی و کاهش ریسک‌های سیاسی و مجموعه عوامل بنیادی نیز برخوردار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: از این رو سازمان بورس تلاش کرده با وضع و اصلاح قوانین و دستورالعمل‌های موجود تا حدودی منطق را به معاملات بازار سرمایه بازگرداند؛ هرچند که به نحوه اطلاع‌رسانی و اعمال یک‌شبه این قوانین انتقاداتی نیز وارد است.

وی در ادامه با طرح این پرسش که آیا می‌شد در ماه‌های گذشته با اقداماتی پیش‌گیرانه رشد شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها را منطقی کرد تا نیازی به اعمال تغییراتی چون افزایش حجم مبنا و کاهش دامنه نوسان نباشد، ابراز کرد: زمانی که طرف تقاضا در بازار سهام با ورود نقدینگی شدت می‌یابد، در مقابل در طرف عرضه نیز باید این اتفاق بیفتد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: این در شراطی است که متأسفانه در سال جاری با وجود ورود نقدینگی بسیار خوب و قوی، عرضه‌های اولیه بزرگ در این بازار انجام نشده است، ضمن این که سازمان خصوصی‌سازی و دولت هم از این فرصت طلایی برای عرضه تدریجی سهام دولت در بازار سرمایه استفاده نکردند.

وی گفت: از سوی دیگر اقداماتی همچون افزایش سهام شناور شرکت‌ها نیز در این دوران پررونق بازار سهام که نقدینگی خوبی به آن ورود پیدا کرده است، هم انجام نشد، بنابراین زمانی که فکری برای ورود نقدینگی جدید و گسترده به بازار سهام نمی‌شود و سازمان بورس برنامه‌ای هم برای این نقدینگی ندارد، طبیعی است که به‌صورت ناگهانی و یک‌شبه اقداماتی همچون کاهش دامنه نوسان سهام و اعمال حجم مبنا در بورس و فرابورس رخ دهد و توسط متولیان بازار سهام به‌عنوان راهکاری موقت تدبیر شود.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: گستردگی و تعمق بازار سرمایه تنها با ورود نقدینگی اتفاق نمی‌افتد، بلکه باید تلاش شود این نقدینگی در راستای تأمین مالی آسان، شفاف و ارزان بنگاه‌ها و صنایع باشد، بر این اساس متولیان بازار سرمایه باید پاسخگوی این پرسش باشند که نقدینگی مناسب و زیادی که در سال جاری به بازار سهام ورود پیدا کرده، تا چه‌اندازه در راستای این هدف بوده است.

خلیلی در پیش‌بینی وضعیت معاملات بازار سرمایه پس از کاهش دامنه نوسان سهام گفت: ممکن است یکی دو روزی شاهد بروز رفتارهای هیجانی از سوی برخی سهامداران به‌ویژه تازه‌واردان به بازار سهام باشیم، اما به‌دلایل مختلف بازار سرمایه روند رو به رشد خود را خیلی زود و البته با آهنگ آهسته‌تری دنبال خواهد کرد.

وی در خصوص این دلایل اظهار داشت: نخست این که حجم نقدینگی خوبی که در بازار سرمایه وجود دارد، کماکان موجب می‌شود دادوستد سهام شرکت‌ها رونق داشته باشد و نمونه بارز این موضوع را می‌توان در روند معاملات پس از تغییر حجم مبنا در چند روز گذشته دید که به‌فاصله یک روز معاملاتی، روند صعودی به شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها بازگشت.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: از سوی دیگر نرخ سود بانکی از جذابیت لازم برای جذب نقدینگی موجود در بازار سرمایه برخوردار نیست؛ به‌علاوه این که رکود حاکم بر بازارهایی همچون مسکن، ارز، طلا، سکه و خودرو هم جذابیتی برای نقدینگی برای حضور گسترده در این بازارها ندارد.

وی با تأکید بر این نکته که هیچ یک از بازارها به‌جز بازار سرمایه از ظرفیت لازم برای بازدهی 2درصدی در روز برخوردار نیستند، گفت: بر این اساس اگر هم طی یکی دو روز آینده شاهد بروز رفتارهای هیجانی برای فروش سهام در تالار شیشه‌ای باشیم، خیلی زود صف‌های خرید جمع شده و حجم بالای نقدینگی شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها را به روند رو به رشد، اما آهسته خود بازگرداند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان یادآور شد: فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در بازار سهام به این معنا نیست که افراد عادی چگونه اقدام به دریافت کد معاملاتی و دادوستد سهام کنند، بلکه باید تلاش کرد با آشنایی بیشتر سرمایه‌گذاران با مفاهیم بنیادی از بروز رفتارهای هیجانی در روزهای منفی و مثبت جلوگیری شود و معامله‌گران با فلسفه اقدام به خرید و فروش سهام کنند.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها