جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

شرایط جدید ورود به بورس تغییر نمی‌کند/ تازه واردها کد دریافت می‌کنند؟

24 خرداد 1401
شرایط جدید ورود به بورس تغییر نمی‌کند/ تازه واردها کد دریافت می‌کنند؟

به گزارش بانک اول، سعید فلاح‌پور با اشاره به ابلاغیه سازمان بورس در مورد تغییر فرآیند صدور کد معاملاتی برای مشتریان جدید در بازار سرمایه، در مورد علت اخذ چنین تصمیمی توضیح داد: با توجه به اینکه بازار سرمایه همراه با ریسک و بازده است، این تصمیم گرفته شد که فردی که جدید وارد بازار می‌شود، فرصتی برای مطالعه داشته باشد تا بتواند بررسی بیشتری انجام دهد، دانش خود را درمورد بازار سرمایه بیشتر کند.

وی ادامه داد: براین اساس افراد زمانی که در آزمون شرکت کردند و قبول شدند می‌توانند وارد بازار شوند و معامله کنند. البته معاملات اوراق تسهیلات مسکن، اوراق با درآمد ثابت، صندوق‌ها و عرضه‌های اولیه از این موضوع مستثنی است. تازه واردها باید در مورد تک سهم‌ها یک دوره آموزشی ببیند که می‌تواند برای فرد مفید باشد.

عضو هیات مدیره سازمان بورس با بیان اینکه کانون کارگزاران قرار است نوع آزمون را مشخص و فرآیند را طراحی کند، گفت: تصمیم مذکور پابرجاست و هر فردی که امروز کد دریافت کند هم شامل این تصمیم می شود و در این فاصله کانون اطلاعات خود را اعلام می‌کند. در واقع کد برای فرد صادر می‌شود و استثناها را می‌تواند انجام دهد اما برای معامله تک سهم‌ها  باید در آزمون شرکت کند. البته آزمون سخت نیست و احتمالا مشابه آزمونی است که افراد تاکنون برای اخذ کد آنلاین در آن شرکت می‌کردند.

براساس این گزارش، ابلاغیه‌ای توسط سازمان بورس و اوراق بهادار در روز دهم اسفندماه منتشر شد که طبق آن صدور کد برای مشتریان جدید بعد از یک ماه و بعد از قبولی این افراد در آزمون حکایت دارشت. آنچه در ابلاغیه مذکور حائز اهمیت بوده، این است که مشتریان جدید یک ماه پس از صدور کد امکان معامله خواهند داشت.

در این راستا، قبولی در آزمون کانون کارگزاران یا سازمان بورس شرط صدور کد معاملاتی است. همچنین شخص متعهد می‌شود سیگنال‌فروشی و ... نکند، زیرا کد مسدود می‌شود که مسئولان بورس، دلیل این تصمیم را نیاز به تخصص و دانش تازه‌واردها به بورس اعلام کرده و می‌گویند با توجه به اینکه این روزها سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه رونق دارد و ممکن است افرادی که وارد این بازار می‌شوند دانش کافی نداشته باشند و از آنجاکه این نوع سرمایه‌گذاری نیازمند تخصص و دانش است، چنین تصمیمی گرفته شده است.

این تصمیم درحالی گرفته شده که مخالفان آن بر این باورند: اولا چنین تصمیمی نباید در قالب ابلاغیه اعلام شود. ثانیا افراد را از حق قانونی‌شان که همان خرید و فروش سهام است محروم می‌کند و دیگر اینکه برخی بندهای آن با قوانین بازار سرمایه در تعارض است. اما در روی دیگر سکه، موافقان هستند که اعتقاد دارند این ابلاغیه به جلوگیری از ورود کدهای جدید که از بازار سرمایه آگاهی ندارند و تشویق آن‌ها به سمت کارگزاری‌ها می‌انجامد.

اخبار مرتبط
شاخص فرابورس ایران نیز در معاملات امروز و در ادامه روند نزولی خود با ۵۱ واحد رشد، از مرز ۲۶ هزار واحد عبور کرد و به ۲۶ هزار و هفت واحد رسید.
یک کارشناس اقتصادی درباره موضوعات مختلف اعم از انس طلا، رمزارز، بورس ایران معتقد است سال آینده باید بهترین پرتفو را از میان این گزینه ها انتخاب کرد.
به این ترتیب به نظر می‌رسد اگرچه بازار سهام طی روزهای آینده ممکن است فراز و فرودهایی را تجربه کند اما دست کم تا پیش از آغاز فصل مجامع، عرصه چرخش سرمایه باشد.
سازمان خصوصی سازی در 2 اطلاعیه جداگانه قیمت پایه و شرایط عرضه سهام دو شرکت فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس را اعلام کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها