چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1403 2024,April

اوضاع بورس‌های جهان یک روز پس از سقوط تاریخی/تلاش آمریکا برای احیای دلار/ ریسک همچنان بالاست

24 خرداد 1401
اوضاع بورس‌های جهان یک روز پس از سقوط تاریخی/تلاش آمریکا برای احیای دلار/ ریسک همچنان بالاست

 

 

به گزارش بانک اول ارزش دلار نیز پس از آنکه طی روزهای گذشته برابر ین، یورو و فرانک متحمل ریزش شدیدی شد، دیروز (سه‌شنبه) را باثبات آغاز کرد اما سرمایه‌گذاران هشدار دادند که ریسکی که دلار را تهدید می‌کند همچنان بالا است.«تمام ایتالیا  قرنطینه شده است. گیج و منگ بودن بازارهای مالی و شورش زندانیان در این کشور، نشان داد که گسترش همه‌گیری ویروس کرونا چطور همه ابعاد زندگی اقتصادی و اجتماعی را درگیر کرده است.» رویترز با این مقدمه، از «وحشی شدن بازارها» در سراسر جهان نوشته است.  

در روز گذشته، بورس‌های اصلی اروپا بیش از هفت درصد سقوط کردند، شاخص‌های اصلی ژاپن بیش از ۵ درصد فرو ریختند و بازارهای آمریکایی نیز بیشتر از هفت درصد سقوط کردند.  

رویترز می‌نویسد: «این اتفاقات بعد از جنگ قیمت نفت بین عربستان و روسیه  رخ داد، در شرایطی که سرمایه‌گذاران هم‌زمان از همه‌گیری ویروس کرونا ترسیده‌اند.» 

بر اساس گزارش سی‌ان‌ان بیزینس، سقوط شدید بازارها که روز گذشته اتفاق افتاد، امروز(سه‌شنبه) اندکی جبران شد. در اولین ساعت‌های آغاز به کار بورس‌های اروپایی، شاخص‌های اصلی بورس انگلستان ، فرانسه و المان  حدود یک درصد رشد کردند.  

قیمت نفت آتی آمریکا حدود ۶ درصد رشد کرد و به ۳۳ دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام برنت نیز ۴.۹ درصد رشد کرد و به ۳۶ دلار در هر بشکه رسید.  

بورس ایتالیا  نیز روز گذشته ۱۱ درصد سقوط کرده بود، اما دیروز یک درصد رشد داشت. در این شرایط، شاخص‌های بورسی چین عملکرد بهتری داشتند. شاخص‌ هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ حدود ۱.۵ درصد رشد کرد و ارزش شاخص کامپوزیت شانگهای نیز ۱.۸ درصد افزایش یافت.  

در ژاپن نیز روز دوشنبه اندکی وضعیت بهبود پیدا کرد. شاخص نیکی ژاپن ، ۰.۹ درصد رشد کرد. قرار است که دولت ژاپن برنامه‌های فوری را برای حمایت از خانواده‌ها و کسب‌وکارهای کوچکی که بیشترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا دیده‌اند، اجرا کند و همین اقدام، سیگنال مثبتی به بازار بورس داده است.  

اما کارخانه‌های بزرگ ژاپنی بیشترین درد را احساس می‌کنند؛ فروش کارخانه ژاپنی نیسان در چین در ماه فوریه، ۸۰ درصد افت کرد.  

سی‌ان‌ان بیزینس سقوط روز گذشته بورس امریکا  را نیز «تاریخی» توصیف می‌کند و از بهبود اندک آن در معاملات روز سه‌شنبه خبر می‌دهد. دیروز، «ترامپ»، رئیس‌جمهوری این کشور اعلام کرد که به دلیل نگرانی‌های عمیق اقتصادی با شیوع ویروس کرونا، به قانون‌گذاران فشار می‌آورد که کاهش مالیات بر حقوق و دستمزد را تصویب کنند و همچنین کمکی برای کارگران ساعتی ایجاد کنند. بعد از این اظهارات، شاخص صنعتی داوجونز بزرگترین سقوط تاریخی خود را تجربه کرد؛ این شاخص ۲۰۱۴ واحد یا ۷.۸ درصد فروریخت که بدترین روز آن از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ تا کنون بوده است.  

سی‌ان‌ان‌بیزینس می‌نویسد: «ویروس کرونا مانند پتک بر سر بازارهای جهانی فرودآمده و در حال ضربه زدن به آن است. نه تنها بازارها که اقتصاد بزرگتر را نیز در امان نگذاشته است. بیشتر از ۱۰۰ هزار نفر در سراسر جهان مبتلا شده‌اند.» 

روز سه‌شنبه، بازارهای سهام آسیا روز پرنوسانی را تجربه کردند و شاخص‌های سهام در انتهای معاملات، سقوط شدید ابتدایی خود را جبران کرده و در پایان جهش کردند.

این در حالی بود که به دنبال سقوط سنگین شاخص‌ها در معاملات دیروز به علت جنگ قیمت نفت و نگرانی از شیوع جهانی کرونا، سرمایه‌گذاران امروز در انتظار معرفی اقدامات تشویقی سیاست‌گذاران برای تقویت اقتصاد هستند.

نیکی ژاپن معاملات امروز را با سقوط سنگین ۳ درصدی آغاز کرد؛ اما در ادامه نه تنها این سقوط جبران شد؛ بلکه در انتها جای خود را به جهش ۱.۰۷ درصدی داد.

در بازار چین، کامپوزیت شانگهای ۱.۵۸ درصد و کامپوزیت شنزن ۱.۹۰۸ درصد جهش کردند. هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۱.۸۹ درصد بالا آمد.

ای‌اس‌اکس استرالیا ۳.۱۱ درصد جهش کرد، در حالی که کوسپی کره‌جنوبی به رشد ۰.۳۷ درصدی بسنده کرد.

گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۱.۴۳ درصد جهش کرد.

عامل مهمی که امروز به جهش بازار سهام کمک کرد بازگشت بیش از ۷ درصدی قیمت‌های نفت خام از سقوط سهمگین روز گذشته بود.

از طرفی  به دنبال اظهارات «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا مبنی بر برگزاری نشست مطبوعاتی امروز کاخ سفید برای صحبت در خصوص اقدامات اقتصادی انجام شده در واکنش به شیوع ویروس کرونا و همزمان با رشد معاملات آتی وال استریت و احیای اوراق بهادار، دلار آمریکا احیا شد.

«استیون منوچین» وزیر خزانه داری آمریکا نیز گفت که کاخ سفید در اقدامی به نشانه اعلام آمادگی دولت برای اتخاذ تدابیر بیشتر در راستای تعدیل ضربه اقتصادی ناشی از کرونا، هفته جاری با مقامات اجرایی بانک‌ها ملاقات خواهد کرد.

با این حال، تحلیل گران می‌گویند که هنوز برای آنکه این قیمت را پایین ترین سطح دلار دانست خیلی زود است؛ ارزش دلار روز گذشته و پس از آغاز جنگ عربستان و روسیه بر سر قیمت نفت، افت کرد.

هر دلار با رشد ۲.۳ درصدی با قیمت ۱۰۴.۷۳ برابر یِن معامله شد. ارزش دلار برابر یورو ۰.۷۲ درصد افزایش یافت و هر یورو با ۱.۱۳۵۰۰ دلار معامله شد. دلار برابر فرانک سوئیس نیز ۱.۲ درصد رشد داشت و هر دلار با ۰.۹۳۶۱ فرانک معاوضه شد.

داده‌های آماری حاکی از آن است که بانک مرکزی سوئیس در حال افزایش مداخله خود در بازار به منظور تضعیف فرانک است. دلار برابر پوند نیز با افزایش ۰.۷ درصدی روبرو بود و هر پوند با ۱.۳۰۳۶ دلار خرید و فروش شد.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها