چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1403 2024,April

مجلسی‌ها تعطیل شدند؛ کارگران مشغول کارند

24 خرداد 1401
مجلسی‌ها تعطیل شدند؛ کارگران مشغول کارند

به گزارش بانک اول حال، فعالان جامعه کارگری در شرایطی که تصمیماتی مبنی بر کاهش ساعت کاری کارمندان، تعطیلی مجلس و... گرفته شده است، این پرسش اساسی را مطرح می‌کنند که چرا کارگران در تصمیمات اتخاذشده جایی ندارند و کمافی‌السابق و تنها با اعمال تغییرات جزئی مجبورند که در محل کار خود حاضر شوند؟. همچنین، در شرایط کنونی که روسای اتاق‌های بازرگانی، اصناف و تعاون از تحمیل آسیب‌های اقتصادی سنگین به بخش‌های مختلف تولیدی، خدماتی، آموزشی، تجاری و... ناشی از شیوع ویروس کرونا نگران هستند و به همین دلیل نامه‌ای به رئیس‌جمهوری نوشته و خواستار اتخاذ تمهیدات و حمایت‌های خاص از این بخش‌ها تا پایان شهریورماه سال‌ آتی شده‌اند، فعالان جامعه کارگری نیز نگرانند که با توجه به اینکه این روزها بخشی از فشار تعطیلی اصناف به کارگران وارد می‌شود، آنها شب عید را با جیب بدون پول بگذرانند، در نتیجه از دولتمردان می‌خواهند برای این موضوع هر چه سریع‌تر چاره‌اندیشی کنند.

اخيرا، علي اصلاني عضو هيات مديره کانون عالي شوراي اسلامي کار با اشاره به شيوع ويروس کرونا در کشور و صدور دستورالعمل‌هاي وزارت بهداشت براي کنترل اين ويروس در کارخانه‌ها، گفته است:‌ «براساس اين دستورالعمل‌ها، فعاليت رستوران‌ها و غذاخوري‌هاي کارخانه‌ها و واحدهاي توليدي متوقف شده و کارگران هم از آوردن غذا به محل کار منع شده‌اند.»

او افزود: «به همين خاطر کارگران اين روزها از ساعت هشت صبح که در محل کار حاضر مي‌شوند تا ساعت چهار بدون غذا مشغول کار هستند، اگرچه معتقديم اين دستورالعمل براي حفاظت از جامعه و کارگران در برابر کرونا خوب است اما از طرف ديگر انتظار مي‌رفت با دستور وزير کار مثل ماه رمضان ساعت کاري 5/1 تا دو ساعت کمتر شود و کارگران زودتر به خانه بروند.» البته اين تنها نگراني جامعه کارگري نيست؛ جلسات شوراي‌عالي کار به دليل شيوع ويروس کرونا تعطيل شده است و جامعه کارگري نگران سرنوشت دستمزد سال 99 هستند. در چنين شرايطي، فعالان جامعه کارگري با اشاره به بيکاري شمار زيادي از کارگران فصلي و خانه‌نشين شدن آنها، از دولت مي‌خواهند که در قالب بسته‌هاي حمايتي (نقدي و اقلام خوراکي) از اين قشر مستضعف حمايت کند و اجازه ندهد آنها شب عيد را با يخچال خالي و جيب بدون پول بگذرانند.

راهکار حمايت از افراد آسيب‌ديده

همچنين، يک اقتصاددان با بيان اينکه براي حمايت از افراد آسيب‌ديده از اين ويروس، به آنها وام‌هايي بدون‌بهره يا بهره‌ کم پرداخت شود، گفت: «در اين شرايط به جز يارانه هميشگي، يک يارانه کرونايي هم براي حمايت از افراد آسيب‌ديده از شيوع کرونا در نظر گرفته شود.» جعفر خيرخواهان به ايسنا در مورد مقابله با خسارات اقتصادي کرونا و حمايت از افراد آسيب‌ديده از اين ويروس، توضيح داد: «بخشي از خسارت‌هاي اقتصادي با شروع فعاليت دوباره خيلي از کسب‌و کارها جبران مي‌شود.»

در ادامه او با اشاره به تمهيداتي که هر يک از دستگاه‌هاي اجرايي کشور در بخش اقتصاد در نظر گرفته‌اند، گفت: «لازم است تا وام‌هاي بدون بهره‌اي يا با بهره کمتر به توليدکنندگان آسيب‌ديده از شيوع اين ويروس داده شود تا نقدينگي مورد نياز اين اشخاص براي ادامه فعاليت تامين شود. علاوه‌براين، در اين چند ماه مبلغ يارانه‌ها را هم افزايش دهند.» اين کارشناس اقتصادي در پايان سخنانش خاطرنشان کرد: «بهتر است در اين شرايط به جز يارانه هميشگي، يک يارانه کرونايي هم براي حمايت از افراد آسيب‌ديده از شيوع کرونا تعيين شود.» پيش از اين، حميد ديهيم، رئيس انجمن اقتصاددانان ايران، به «آرمان‌ملي» گفته بود: «يکي از سياست‌هاي پولي که دولت مي‌تواند آن را دنبال کند، نرخ تنزيل مجدد يا خريد دين است. يعني، دولت طبق اين سياست به کارفرمايان وام اعطا مي‌کند تا آنها بتوانند مشکلات خودشان را حل کنند و بعدا اقساط خودشان را به دولت بدهند.»

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها