پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

ایست قلبی اقتصاد جهان غرب با کرونا

24 خرداد 1401
ایست قلبی اقتصاد جهان غرب با کرونا

به گزارش بانک اول، گسترش چشمگیر شمار مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ در اروپا و آمریکای شمالی، و نیاز به تعطیلی‌های گسترده و توقف زندگی معمولی، نگرانی بخش اعظم نهادهای ملی را دوچندان کرده است: وضعیت سلامت شهروندان از یک سو و احتمال عمیق شدن رکود اقتصادیِ پیشِ رو از سوی دیگر.

طی یک هفته گذشته، واکنش‌های غیرمترمنتظره‌ای از عالی‌رتبه‌ترین مشاوران اقتصادی و استادان دانشگاه‌ها در شبکه‌های اجتماعی سر برآورده است.

برخی سراسیمه و دستپاچه از همکاران خود درباره عرصه‌ای که در آن صاحب‌نظر نیستند کمک خواسته‌اند. برخی هم در تأیید صحبت‌های دیگری آن را (همراه با کمی انتقاد سازنده) بازنشر دادند.

سی ان ان نوشت: واکنش کاخ سفید در مقابله با ویروس کرونا نقش تعیین کننده‌ای دراقتصاد آمریکا دارد.

و در یک مورد نادر،  گرِگ مَنکیو (استاد دانشگاه هاروارد، مشاور اقتصادی پرزیدنت بوش، و محبوب قلب حزب جمهوریخواه آمریکا) با شدیدترین لفظ ممکن از رئیس‌جمهور آمریکا خواست که سکوت اختیار کند. گویا وقایع اخیر، بسیاری را از کوره به در برده است!

محمد العِریان، در وصف آنچه در حال وقوع است، از عبارت «ایست ناگهانی» استفاده کرده و آن را در جهان غرب بی‌سابقه عنوان کرده است. این ایست ناگهانی، به گمان برخی، می‌تواند در آینده درآمدها را کاهش دهد، بازپرداخت وام‌ها را با مشکل مواجه کند، بسیاری از کسب‌وکارها را در آستانه ورشکستگی قرار دهد، ادامه اشتغال میلیون‌ها نفر را با تردید مواجه کند، و در نهایت، پیش‌زمینه یکی از وحشتناک‌ترین رکودهای اقتصادی تاریخ باشد.

اما، عملاً، به غیر از کاهش درآمد که پیامد قطعی این بحران است، به وقوع پیوستنِ احتمالات مزبور، بسیار بعید به نظر می‌رسد.

نهادهای ملی می‌توانند جلوی ورشکستگی بنگاه‌های اقتصادی را بگیرند

توقف طیف وسیعی از فعالیت‌های روزمره (رستوران‌ها، مراکز تفریحی و فرهنگی، و غیره) این پرسش را به وجود آورده که توقف آبشارِ درآمدِ این مجموعه‌ها چه تبعاتی خواهد داشت. پاسخ به این پرسش نیازمند تفکیک مجموعه‌ها به دو دستهٔ‌ صاحب ابزار تولید و مجموعه‌های مقروض است.

دسته اول، به علت فروکش کردن درآمد، با گزینه معلق کردن قراردادهای استخدامی روبه‌رو هستند. این رفتار عقلانی است چرا که در شرایطی که درآمدی وجود ندارد، باید هزینه‌ها را کاهش داد. اما از آنجا که انتظار می‌رود پس از دوران قرنطینه زندگی به حالت عادی برگردد، اخراج کردن کارمندان و تعطیل کردن کسب‌وکار توجیه عقلانی ندارد. باید به خاطر داشته باشیم که مجموعه‌های تولیدی و خدماتی آینده‌‌نگر هستند و بر اساس چشم‌انداز ماه‌ها و سال‌های آینده تصمیم می‌گیرند، نه بر اساس چشم‌انداز کوتاه‌مدت.

اما دسته دوم کسب‌وکارهایی هستند که برای خرید ابزار تولید (مانند ماشین‌آلات صنعتی) وام گرفته‌اند. این مجموعه‌ها در شرایط بسیار متفاوتی قرار دارند، چرا که متعهد ماندن به قسط‌ها در زمانی که درآمد ندارند، بسیار دشوار خواهد بود. از طرف دیگر، اگر تعدادی زیادی از این نوع مجموعه‌ها از بازپرداخت وام‌ها خودداری کنند، بانک‌ها در معرض ورشکستگی قرار خواهند گرفت.

شکل و شمایل رکود اقتصادی پیشِ رو

عبارت «ایست ناگهانی» جای تأمل دارد. دو پرسش ذهن تحلیلگران را مشغول می‌کند:
اول: این ایست ناگهانی چقدر طول خواهد کشید؟
دوم: سقوط شاخص‌های اقتصادی تا چه حد عمیق خواهد بود؟

ریکاردو ریس، استاد مدرسه اقتصاد لندن، از احتمال رویارویی با یک رکود V شکل صحبت به میان آورده: سقوط شدید و بازگشت سریع به شرایط عادی. جیسون فِرمَن، از مشاوران اقتصادی کاخ سفید در دوره باراک اوباما، نسبت به بخش دوم این ادعا (بازگشت سریع به شرایط عادی) ابراز تردید کرده است.

گمانه‌زنی‌ها در این باره بسیار است، اما برای یافتن پاسخ چاره‌ای نیست جز انتظار کشیدن برای در دسترس قرار گرفتن داده‌های اقتصادی. شاخص تولید ناخالص ملی در این زمینه پاسخ غلط به ما خواهد داد، چرا که آنچه در پایان ماه مارس اعلام خواهد شد، منعکس‌کننده آمار ماه‌های ژانویه و فوریه و مارس خواهد بود. دو ماه اول سال شرایط عادی بود و ماه مارس باید رشد چشمگیری را – به دلیل هجوم شهروندان به مغازه ها و انبار کردن مواد غذایی و غیره – نشان دهد.

اولین داده‌هایی که چندوچون رکود اقتصادی فعلی را روشن خواهد کرد، در اوایل تابستان در دسترس قرار خواهد گرفت.

احتمال از دست رفتن یک میلیون شغل در آمریکا با کروناویروس

کوین هاست، مشاور ارشد اقتصادی سابق دونالد ترامپ، گفت ممکن است یک میلیون شغل در امریکا از دست برود و احتمال بروز رکود اقتصادی در جهان اکنون نزدیک ۱۰۰ درصد است.

رئیس سابق شورای مشاوران اقتصادی رئیس جمهوری گفت: اقتصاد ایالات متحده شاهد فصل دوم «بسیار وخیمی» خواهد بود و قطعا دچار انقباض اقتصادی خواهد شد.

 هاست که در ژوئن ۲۰۱۹ به خاطر برنامه‌های ترامپ برای گمرک، از سمت خود در کاخ سفید استعفا داد، پیش‌بینی کرد که تا پایان فصل دوم سال جاری، رشد اقتصادی امریکا ممکن است تا ۵ درصد کاهش یابد.«به نظرم احتمال بروز رکود اقتصادی در جهان اکنون نزدیک ۱۰۰ درصد است. به نظرم در ایالات متحده نیز شاهد فصل دوم بسیار وخیمی خواهیم بود.»

او افزود که واکنش کاخ سفید در مقابله با ویروس کرونا تعیین خواهد کرد که آیا ایالات متحده خواهد توانست جلو بروز دو فصل متوالی از نرخ منفی رشد و توسعه اقتصادی را بگیرد یا خیر.

هاست گفت: «رکود اقتصادی بدان معنا است که شاهد دو فصل از رشد اقتصادی منفی باشیم و به نظرم این کاملا بستگی به آن دارد که بتوانیم از سرعت شیوع ویروس کرونا جلو بزنیم، و این امراکنون کاملا نامشخص است.»

او افزود: «به نظر ما در هفته آینده اساسا هیچ کسی استخدام نخواهد شد، ولی شاهد اخراج افرادی خواهیم بود و اگر چنین چیزی رخ دهد، شاهد یکی از بزرگ‌ترین آمار منفی از دست دادن مشاغل تا کنون خواهیم بود.»

این اظهارات در حالی بیان شد که گری کوهن، یکی دیگر از مشاوران اقتصادی سابق  ترامپ، هفته گذشته ادعا کرد اقتصاد ایالات متحده در حال حاضر نیز در رکود قرار دارد.

دبیر سابق شورای ملی اقتصاد به سی‌ان‌ان گفت: «ما هم اکنون نیز در رکود اقتصادی قرار داریم. نرخ رشد اقتصاد الآن نیز منفی است.»

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری ترامپ، روز یکشنبه گفت که ایالات متحده از هرگونه سقوط شدید در اقتصاد جلوگیری خواهد کرد، و هر گونه نگرانی درباره بروز رکود اقتصادی را انکار کرد.

وعده پرداخت کمک نقدی هزار دلاری برای هر نفر آمریکایی!

با گسترش  #کروناویروس و تاثیر آن بر کسب و کار در آمریکا، دولت ترامپ قصد دارد به آمریکایی‌ها کمک نقدی کند.

استیون منوشن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، روز سه شنبه ۲۷ اسفند گفت که دولت قصد دارد طی دو هفته آینده برای آمریکایی‌ها چک پول بفرستد.

وزیر خزانه داری گفت که دولت در این باره در حال گفتگو با کنگره است.

به نوشته واشنگتن تایمز، مقامات گفتند که مبلغ چکی که در نظر دارند طی دو هفته آینده کمک کنند ۱۰۰۰ دلار برای هر نفر است.

وزیر خزانه داری گفته است جزئیات این امر باید معلوم شود و مثلا کسانی که یک میلیون دلار در سال در آمد داشته باشند، به این کمک ها نیازی ندارند.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها