جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

آخرین رویدادهای اقتصادی جهان

24 خرداد 1401
آخرین رویدادهای اقتصادی جهان

 

به گزارش بانک اول به نقل از آسوشیتدپرس، هر چند تمام کشورها امکانات خود را علیه کرونا بسیج کرده‌اند اما ویروسی که صدراعظم آلمان آن را بزرگترین بحران پس از جنگ جهانی دوم خوانده است، کماکان باعث وحشت بازارهای مالی است.  آلمان تجمع بیش از دو نفر را ممنوع اعلام کرده و مرزهای خود را با برخی از همسایگانش بسته است. آنگلا مرکل نیز خود پس از دیدار با پزشکی که به کووید-۱۹ مبتلا بود، آزمایش داده و قرنطینه است. 

در آمریکا لایحه یک تریلیون دلاری پیشنهادی حمایت از اقتصاد در برابر ویروس کرونا به تصویب نهایی رسید و وزیر خزانه داری از احتمالی تعطیلی هشت تا ۱۰ هفته ای اقتصاد آمریکا به دلیل شیوع کرونا خبر داد. پیشتر بانک مرکزی آمریکا در نشستی اضطراری و بی‌سابقه، نرخ بهره را به صفر درصد کاهش داد. سرمایه گذاران نگرانند که اقتصادهای بزرگ جهان وارد رکودی گسترده شوند. در آمریکا شمار قربانیان ویروس کرونا در آمریکا به ۴۰۰ نفر افزایش یافته و در سراسر کشور حالت فوق العاده اعلام شده است.

ایتالیا به عنوان کانون اصلی کرونا در اروپا اعلام کرده است که قرنطینه را به تمام کشورش گسترش داده است. با قرنطینه کامل هشتمین اقتصاد بزرگ جهان انتظار می رود رشد اقتصادی منطقه یورو بیش از پیش با کاهش مواجه شود.

از سوی دیگر اسپانیا، ایرلند، یونان و دانمارک نیز با اتخاذ تصمیمی مشابه، کشورهای خود را قرنطینه کردند.

در انگلیس هم دولت اعلام کرده است که افراد سالمند باید خود را قرنطینه کنند و مدارس و اماکن عمومی در تقریبا همه کشورهای اروپایی تعطیل شده است. بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس با انتقاد از رفتار برخی از شهروندان این کشور گفته است که در صورت رعایت نکردن توصیه ها، دولت مجبور به اعمال قرنطینه سراسری در این کشور خواهد شد. جانسون گفته است انگلیس تنها دو هفته تا دچار شدن به سرنوشت ایتالیا فرصت دارد. 

فرانسه با تمدید زمان قرنطینه تهدید کرده است که مرزهای خود را با انگلیس خواهد بست. 

چین اعلام کرده است که از زمان همه‌گیری کرونا تاکنون صادراتش ۱۷ درصد و وارداتش چهار درصد کاهش پیدا کرده است. با توجه به بزرگی بازار چین، بسیاری از شرکت‌های مطرح بین‌المللی انتظار زیان سنگینی را در نتیجه تعطیلی کسب و کارهای خود دارند.

ژاپن نیز از کاهش ۱۴ درصدی واردات و کاهش دو درصدی صادراتش خبر داده است.

تاکنون بیش از ۳۳۳ هزار  و ۹۶۶ مورد  ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۱۴ هزار و ۶۰۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به ایتالیا با ۵۴۷۶ نفر، چین با ۳۲۷۰ نفر، اسپانیا با ۱۷۵۶ نفر،  ایران با ۱۶۸۵ نفر و فرانسه با ۶۷۴ نفر بوده است.

در بسیاری از کشورهای جهان از جمله چین، ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور، هنگ‌کنگ، تایلند، تایوان، مالزی، ایران، ایتالیا، استرالیا، آلمان، آمریکا، ویتنام، فرانسه، ماکائو، کانادا، امارات متحده، جمهوری چک، اتریش، الجزایر، کرواسی، سوییس، رومانی، انگلیس، فیلیپین، هند، روسیه، اسپانیا، بلژیک، کامبوج، مصر، فنلاند، فلسطین اشغالی، کویت، عمان، افغانستان، لبنان، نپال، سری لانکا و سوئد ابتلا به کرونا گزارش شده است.  

در شرق آسیا بانک های مرکزی چین، ژاپن، کره جنوبی، نیوزلند، سنگاپور و استرالیا برای حمایت از بازارها دست به کار شده اند و احتمال منفی تر شدن نرخ بهره در ژاپن به دنبال رشد عجیب منفی هفت درصدی اخیر شدت پیدا کرده است.  

در اروپا نیز بانک مرکزی اروپا از آماده شدن بسته حمایتی جدیدی خبر داده است. آلمان نیز به عنوان بزرگ ترین اقتصاد اروپایی گفته است ۱۵۰ میلیارد یورو نقدینگی به بازارها تزریق می کند. در اسپانیا دولت یک بسته حمایتی ۲۰۰ میلیارد یورویی در نظر گرفته که معادل یک پنجم کل توان اقتصادی این کشور است. 

در وال استریت، همه شاخص‌ها ریزشی بودند تا جایی که هر سه شاخص مهم بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند.  شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج" با ۴.۵۵ درصد سقوط نسبت به روز قبل و در سطح ۱۹ هزار و ۱۷۳.۳۸ واحد بسته شد. شاخص "اس اند پی ۵۰۰" با ۴.۳۴ درصد کاهش تا سطح ۲۳۰۴.۹۲  واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی " نزدک کامپوزیت" با ریزش ۳.۷۹ درصدی در سطح ۶۸۷۲.۵۹  واحدی بسته شد.

پاول کریستوفر، استراتژیست بازار سهام در بانک ولز فارگو گفت: حتی نمی دانیم تا دو هفته دیگر چه خواهد شد و همین باعث هرج و مرج شده است. در برخی مناطق جهان آمار ابتلاها به طرز نگران کننده ای بالا می رود و این مثل یک طوفان بر سر اقتصاد جهانی است.  

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد مشابهی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با صعود ۲.۰۲ درصدی تا سطح ۱۶ هزار و ۸۸۷.۷۸  واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۴.۲۵ درصد پایین رفت و در سطح ۲۱ هزار و ۸۳۶.۲۵ واحد بسته شد.

در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" ریزش ۲.۷۴ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۳۵۵۳.۲۱  واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۵.۶۲ درصد ریزش و ایستادن در سطح ۴۵۴۶.۰۲ واحدی به کار خود خاتمه داد.

در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی  بود.

در هند شاخص نیفتی ۹.۰۹ درصد سقوط کرد تا سنگین‌ترین سقوط را در بین شاخص‌های آسیا اقیانوسیه به خود اختصاص دهد. شاخص استریت تایمز سنگاپور هم ۷.۳ درصد از ارزش خود را از دست داد.

در استرالیا شاخص ای‌اس‌اکس ۵.۶۱ درصد سقوط کرد و کوسپی کره‌جنوبی ۵.۴۴ درصد پایین آمد.

در بازار چین، کامپوزیت شانگهای ۲.۱۳ درصد سقوط کرد، در حالی که هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ با سقوط سنگین‌تر ۴.۱۶ درصدی مواجه شد.

در کل گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۴.۱۵ درصد سقوط کرد، این در حالی بود که شاخص نیکی ژاپن بر خلاف بازارهای منطقه با جهش ۲.۰۲ درصدی روبرو شد.

در بازار ارز، دلار ۰.۹ درصد در برابر ین ژاپن سقوط کرد و به نرخ برابری ۱۰۹.۷۹ واحد بازگشت. دلار توانست ۰.۱ درصد در برابر یوآن چین رشد کرده تا نرخ برابری آنها به ۷.۱۰۴۳ واحد رسید.

از طرف دیگر  به نظر می رسد که انگلیسی ها قصد عقب نشینی از مواضع خود برای روابط پسابرگزیت را ندارند و نخست وزیر این کشور نیز با درخواست ها برای تعویق مهلت مقرر توافق با اتحادیه اروپا به دلیل شیوع کرونا مخالفت کرده است. در حال حاضر ۱۱ سرفصل کلیدی مورد مذاکره قرار خواهد گرفت و طرفین تا ماه ژوئن برای رسیدن به توافقات اولیه فرصت دارند.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها تحت تاثیر افزایش شمار مبتلایان به کرونا در ایتالیا، اسپانیا، آلمان و فرانسه و مذاکرات برگزیت قرار داشتند تا جایی که شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۷۶ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۵۱۹۰.۷۸ واحد بسته شد.

شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با صعود ۵.۰۱ درصدی در سطح ۴۰۴۸.۸۰ واحد بسته شد و شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با جهش ۳.۷ درصدی و ایستادن در سطح  ۸۹۲۸.۹۵ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۷۴ درصد بالا رفت و به ۶۴۴۳.۳۰ واحد رسید.

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها متفاوت بود. هر بشکه نفت " وست تگزاس اینتر مدیت" با ۱.۴۶ درصد افزایش به ۲۲.۹۶ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با افت ۲.۰۳ درصدی به ازای ۲۶.۳۶ دلار در هر بشکه مبادله شد.

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه در پی ضعیف شدن امیدها به همکاری میان اوپک و صنعت نفت شیل تگزاس آمریکا برای مقابله با اشباع عرضه و افت تقاضا، به پایین‌ترین حد خود در ۱۷ سال گذشته سقوط کرد.

به گفته ناظران روسیه، احتمال این که عربستان سعودی یا روسیه از جنگ قیمت عقب نشینی کنند، اندک است. ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه اظهار کرده که تسلیم اخاذی نفتی سعودی‌ها نخوهد شد. این جنگ قیمت در حالی به راه افتاده که دورنمای تقاضا برای نفت به دلیل شیوع ویروس کرونا و قرنطینه در بسیاری از کشورها به شدت افت کرده است. برخی از معامله‌گران پیش بینی می‌کنند تقاضا برای نفت بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا خواهد کرد.

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۵۳ درصد کاهش نسبت به روز قبل در سطح ۱۴۹۰.۶۶ دلار معامله شد. هر اونس نقره با افزایش ۱.۷۴ درصدی به ازای ۱۲.۶۰ دلار مبادله شد.

اما در جریان معاملات  امروز ، بسیاری از ارزهای مختلف در برابر دلار در موقعیت نزولی قرار گرفتند و دلار به جلو رانده شد.  

اکنون در سراسر آمریکا وضعیت فوق العاده اعلام شده و وزیر خزانه داری آمریکا نیز از احتمال تدارم تعطیلی هشت تا ۱۰ هفته ای بخش بزرگی از اقتصاد این کشور خبر داده است. دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در یک کنفرانس خبری گفته است که بسیاری از کسب و کارها در آمریکا از جمله کسب و کارهای خانوادگی خودش به دلیل کرونا آسیب دیده است.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با صعود ۰.۲۵ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۱۰۳.۲۴ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۱۵۹ دلار اعلام شد.  

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ریزش ۰.۱ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۱۶۴۸ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۹ درصد پایین رفت اما با باقی ماندن در کانال ۱.۰۷ به ۱.۰۷۲ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱.۴۴۶ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۴۵۷۳ دلار سنگاپور مبادله شد.

سام استوول، استراتژیست سرمایه‌گذاری در موسسه سی اف آر ای گفت: معامله‌گران منتظر رسیدن لحظه مهار بیماری هستند و تا آن زمان شیب نزولی بازارها و شاخص‌ها ادامه خواهد داشت.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۶ درصد افزایش به ۱۱۰.۲۵۱۸ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۷۳۳۱ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۱۱۲۴ یوان چین اعلام شد.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها