ﺳﻪشنبه, 4 اردیبهشت 1403 2024,April

در دوران کرونا پول نقد پادشاه است

24 خرداد 1401
در دوران کرونا پول نقد پادشاه است

به گزارش بانک اول شاید بتوان سقوط بازار بورس در این برهه از زمان، که به تعبیر بیزینس‌ویک مرگ سهام در آستانه اوج گرفتن آن‌ است را بدترین تجربه بازارهای مالی تاکنون برشمرد. ری دالیو، میلیاردری که بزرگ‌ترین شرکت صندوق‌ پوشش ریسک جهان را پایه‌گذاری کرده است، به میلیاردرها و بنیان‌گذارانی که ژانویه سال جاری در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گرد هم آمده بودند یک پیغام داشت: «پول نقد آشغال است! از پول نقد بیرون بیایید.» اما تنها دو ماه پس از این پیام بود که با پادشاهی پول نقد در بازارهای مالی سراسر جهان رو‌به‌رو شدیم. آن هم در شرایطی که حتی شرکت بزرگ دالیو، Bridgewater، نیز سال ۲۰۲۰ را با نزول ۲۰ درصدی سپری می‌کند.

با عبور آمار مبتلایان کوید-۱۹ از مرز ۶۰۰ هزار نفر در دنیا و هشدارهای جدی سازمان بهداشت جهانی مبنی بر همه‌گیری جهانی این ویروس، کسب‌وکارها و سرمایه گذاران زیادی به سمت پول نقد رفته‌اند. با فروپاشی بازارهای بزرگ سهام در سراسر جهان، سرمایه‌گذاران به دنبال چارچوبی امن برای دارایی‌های خود هستند و چه چیز امن‌تر از پول نقد؟! به گفته لیپر، صندوق‌های بازار پول ایالات متحده آمریکا، طی هفته اول مارس، بالغ بر ۸۷.۶ میلیارد دلار ریزش را تجربه کرده‌اند و این در حالی است که Bank of America گزارش کرده است که در هفته دوم مارس، سرمایه‌گذاران مجموعا ۱۳۶.۹ میلیارد دلار از سرمایه‌های خود را به پول نقد تبدیل کرده‌اند.

سیستم بانکداری ایالات متحده آمریکا، حتی فراتر از آن‌چه که در دوران بحران مالی ۲۰۰۸ نشان داده بود، به شکلی کاملا جدی و قدرتمند وارد موضوع همه‌گیری کوید-۱۹ شده است. فدرال رزرو، با آغاز برنامه عظیم توسعه پولی ۷۰۰ میلیارد دلاری خود، گامی بلند در راستای حفاظت از سیستم مالی این کشور در قبال این ویروس برداشته است.

همچنین زمانیکه بازار سهام کاهشی مستمر را تجربه می‌کرد، سود خزانه‌داری سی ساله ایالات متحده آمریکا رشد کرده و طلا سقوط کرد. بیت‌کوین نیز به عنوان آن‌چه که طرفدارانش آن را پناهگاهی امن می‌پنداشتند، با سقوطی تاریخی مواجه شد (+). در این میان، پول نقد دقیقا جایی بود که سرمایه‌گذارانِ نگران دوست داشتند در آن باشند. اکنون به نقطه‌ای رسیده‌ایم که دلار آمریکا، با افزایش فزاینده تقاضا مواجه شده است و وام گیرندگان از سراسر جهان خود را به آب و آتش می‌زنند تا دلار آمریکا دریافت کنند.

شرکت‌ها نیز از این قافله عقب نمانده‌اند و تمام تلاش خود را می‌کنند تا مطمئن شوند پول نقد کافی در دست دارند. بوئینگ که تا همین چندی پیش با جریان زمین‌گیر شدن هواپیماهای ۷۳۷ مکس خود دست به گریبان بود، به‌تازگی وارد خط اعتباری ۱۳.۸ میلیارد دلاری خود شد که حدود یک ماه پیش تضمین شده بود. سایر شرکت‌ها نظیر هیلتون، وین ریستورس و سی‌ورلد اینترتینمنت نیز که اوضاع کسب‌وکارهای خود را در سایه کوید-۱۹ رو به وخامت می‌بینند، هفته گذشته را به خطوط اعتباری‌شان اختصاص داده‌اند. گزارش‌ها حاکی از آنند که شرکت‌های سرمایه‌گذاری خصوصی، در حال فشار آوردن به شرکت‌های ذینفع خود هستند تا بتوانند از خطوط اعتباری آنها استفاده کنند.

بانک‌های بزرگ ایالات متحده آمریکا، از قبیل سیتی‌گروپ، جی‌پی مورگان چیس و ولز فارگو، که این خطوط اعتباری را تامین مالی می‌کنند، همگی برنامه‌های بازخرید سهام خود را عملی کرده‌اند تا بتوانند برای حفظ پول نقد آماده باشند.

این عجله برای دستیابی و حفظ پول نقد به  شکل عجیبی در حال افزایش است و حتی دامان اسکناس‌های فیزیکی را هم گرفته است. نیویورک تایمز گزارش کرده بود که یکی از شعب Bank of America در منهتن، از اسکناس‌های کاغذی ۱۰۰ دلاری خالی شده است چرا که در عرض مدت زمانی کوتاه، مشتریان ده‌ها هزار دلار پول نقد فیزیکی از این شعبه برداشت کرده‌اند. بلومبرگ نیوز نیز طی گزارشی عنوان کرد که در شعبه همپتنز جی‌پی مورگان چیس، درخواست بالای ۳۰،۰۰۰ دلار پول نقد مستلزم بررسی تحت پروتکل‌های خاص خود خواهد بود./راه پرداخت

منبع/ Forbes

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها