جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

استفاده از چک افزایش یافت / احتمال برگشت خوردن ۸٫۳ درصد از چک‌ها

24 خرداد 1401
استفاده از چک افزایش یافت / احتمال برگشت خوردن ۸٫۳ درصد از چک‌ها

به گزارش بانک اول بر اساس آمارهای منتشره از سوی بانک مرکزی در بهمن ماه سال ۱۳۹۸ در کل کشور ۸٫۵ میلیون فقره چک به ارزشی بالغ بر ۱۲۱ هزار میلیارد تومان مبادله شده که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۱٫۶ درصد و از نظر مبلغ حدود ۱۰٫۲ درصد افزایش داشته است.

از ۸٫۵ میلیون فقره چک مبادله شده در بهمن ماه سال گذشته ۷٫۸ میلیون فقره چک به ارزش ۱۱۰ هزار میلیارد تومان وصول و ۷۱۸ هزار فقره چک به ارزشی بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان برگشت داده شده است.

تعداد چک‌های برگشتی در بهمن ماه نسبت به ماه قبل ۳٫۶ درصد افزایش داشته است.

همچنین آمارها نشان می‌دهد احتمال پاس شدن چک در بهمن ماه سال گذشته کاهش داشته است. در بهمن ماه سال ۱۳۹۸ بیش از ۹۱٫۶ درصد چک‌های مبادله شده پاس شده است.


در بهمن ماه سال ۱۳۹۸ در بین استان‌های کشور بیشترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل چک‌های مبادله‌ای، متعلق به استان گیلان و البرز بوده؛ به طوری که در این استان‌ها به ترتیب بیش از ۹۳ و ۹۲٫۷ درصد چک‌ها وصول شده است.


احتمال برگشت خوردن چک در استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از دیگر استان‌های کشور بوده؛ به طوری که در بهمن ماه سال گذشته ۱۷٫۵ درصد چک‌ها در این استان برگشت خورده‌ است.

اخبار مرتبط
پیرو بخشنامه شماره ۶۲۰۷۸‌/۰۲ مورخ ۲۱‌/۳‌/۱۴۰۲ موضوع نحوه تأمین کسری مبلغ چک توسط صادرکننده چک برگشتی؛ بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و مکاتبات واصله، در حال حاضر در اجرای تکالیف قانونی ناظر بر انسداد وجوه حساب‌های بانکی متعلق به صادرکننده چک برگشتی و نحوه رفع انسداد از وجوه مسدود شده در اجرای دستورات / آراء‌/ اجراییه‌های واصله از مراجع ذیصلاح قضایی و ثبتی، رویه واحدی در شبکه بانکی کشور وجود ندارد.
پیرو بخشنامه شماره ۶۲۰۷۸‏/۰۲ مورخ ۲۱‏/۳‏/۱۴۰۲ موضوع نحوه تأمین کسری مبلغ چک توسط صادرکننده چک برگشتی؛ بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و مکاتبات واصله، در حال حاضر در اجرای تکالیف قانونی ناظر بر انسداد وجوه حساب‌های بانکی متعلق به صادرکننده چک برگشتی و نحوه رفع انسداد از وجوه مسدود شده در اجرای دستورات ‏/ آراء‏/ اجراییه‌های واصله از مراجع ذیصلاح قضایی و ثبتی، رویه واحدی در شبکه بانکی کشور وجود ندارد.
یکی از مهم‌ترین خدمات بانک‌ها، ارائه چک به متشریان متقاضی است و از گذشته تا امروز شاهد انواع مختلف آن مانند چک صیادی و تضمین شده هستیم و امروز با ارائه چک‌های الکترونیک می‌توان از همه چک‌ها به صورت دیجیتال بهره‌مند شد. چک یکی از خدماتی است که بانک برای ارائه ضمانت و تضمین در معاملات، به مشتریان خود ارائه می دهد که بسته به نوع و کاربرد معاملات انواع مختلفی دارد. چک‌های بانکی عادی، تضمینی، رمزدار، تایید شده، موردی، صیادی و الکترونیک، انواع مهم چک بانکی هستند.
در این بین افرادی هستند که با دانستن قوانین و همچنین اطلاع از سخت‌گیری‌های مجازات برای چک بلامحل، این افراد برای اینکه موقعیت خود را از دست ندهند و درگیر دادگاه و مجازات نشوند، اقدام به صدور چک با تاریخ خاص می‌کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها