جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

احتمال تجدید ساختار بانک‌ها با فشار مضاعف کرونا

24 خرداد 1401
احتمال تجدید ساختار بانک‌ها با فشار مضاعف کرونا

به گزارش بانک اول به نقل از رویترز، نهادهای نظارتی پیشتاز و مقامات ارشد اجرایی بانک‌ها به ویژه در ایالات متحده گفته‌اند که بانک‌ها و موسسات مالی برای تاب آوردن برابر بحران اقتصادی که رفته رفته خود را پدیدار می‌کند، به اندازه کافی مقاوم هستند.

«توبیاس آدریان» مدیر واحد پولی و بازار سرمایه صندوق بین المللی پول در گفت‌وگو با رویترز گفت که سناریوی معیار برای این نهاد، تکرار مسیر رشد اقتصادی مشابه سال ۲۰۰۹ است و بانک‌ها می توانند برابر آثار نامطلوب تاب بیاورند.

آدریان اما هشدار داد که با این وجود احتمال تشدید شرایط نیز وجود دارد.

وی کمک به کشورها را در زمان سختی وظیفه اصلی موسساتی همچون صندوق بین المللی پول دانست و تصریح کرد: در سناریویی با آثار نامطلوب تشدید شده، بانک‌ها از حیث سرمایه‌گذاری با نقص و نارسایی مواجه بوده و در این برهه، سیاستگذاران شاید مجبور به اتخاذ اقدامات بیشتری همچون سرمایه گذاری مجدد یا اصلاح ساختار نظام بانکی شوند.

آدریان با انتشار پستی به همراه «آدیتیا ناریان» معاون واحد پولی و بازار سرمایه صندوق، بر تعدادی از اقداماتی که نهادهای نظارتی باید به منظور تعدیل آثار ناشی از بحران اقتصادی بر نظام بانکی اتخاذ کنند، تاکید کرد؛ اقداماتی که از جمله آنها می‌توان به تعلیق سیاستگذاری‌های جدید، تشویق به اعمال اصلاحات وام و تشویق بانک‌ها برای استفاده از ذخایر نقدینگی خود اشاره کرد که البته هم‌اکنون نیز از سوی نهادهای ناظر اتخاذ شده است.

آدریان در این پست نوشت: کاری که حالا از بانک‌ها انتظار می‌رود، اصلاح وام است و این یعنی آنها به فهرست وام‌های ثبت شده نگاه بیاندازند و بگویند؛ «بسیار خب، بخش بزرگی از وام گیرندگان من برای مدتی توان پرداخت بهره را نخواهند داشت.. اما در طول یک سال می‌توانند.»

وی افزود: بنابراین بانک‌ها وام‌ها را اصلاح و از بهره خود صرف نظر می‌کنند و این اقدام به شالوده آنها ضربه می‌زند و به همین دلیل بانک‌ها پرداخت سود سهام و عملیات بازخرید را متوقف کرده اند؛ بنابراین بهتر است آنها خود را برای چنین ضرباتی آماده کنند.

بانک مرکزی اروپا هفته گذشته در اقدامی با هدف تقویت صندوق ذخایر سرمایه بانک‌ها، به موسسات مالی دستور داد تا پرداخت سود سهام را دست کم تا اکتبر ۲۰۲۰ متوقف کنند و این در حالی است که بانک‌های بزرگ آمریکا پس از تعلیق بازخرید سهام (خود) در ماه جاری، برای توقف پرداخت سود سهام تحت فشار قرار گرفته اند.

این دو مقام که در دوران بحران رگولاتور بانکی بودند، علاوه بر این از بانک‌ها درخواست کردند تا پاداش‌ها را محدود و با کاهش فعالیت های تجاری از طریق ابزارهای مشتقه‌ای که از اقتصاد واقعی حمایتی نمی‌کند، اهرم‌زدایی کنند.

آنها همچنین هشدار دادند که همچون بحران مالی پیشین جهان، در این دوره نیز همکاری و تعامل جهانی «الزامی» است./ایبنا

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها