جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

پایان یک هفته پرتلاطم در رویدادهای اقتصادی جهان

24 خرداد 1401
پایان یک هفته پرتلاطم در رویدادهای اقتصادی جهان

به گزارش بانک اول به نقل از رویترز اقتصاد جهانیشاخص دلار در معاملات امروز ۰.۵ درصد صعود کرد.شاخص های بورسی در معاملات آخر هفته نیز ریزشی بودند.در معاملات روز گذشته و با توجه به روند از دست رفتن صدها هزار فرصت شغلی در این کشور شاهد منفی شدن شاخص‌های اصلی بورس آمریکا در معاملات روز گذشته بودیم.رئیس صندوق بین‌المللی پول با اشاره به بی‌سابقه بودن بحران اقتصادی ناشی از پاندمی کرونا، عواقب آن را به مراتب بدتر و شدیدتر از بحران مالی جهان در سال ۲۰۰۸ توصیف کرد.قیمت هر دو شاخص نفتی در بازارهای جهانی، طی دو روز آخر و به طور کلی هفته گذشته با امید به یک کاهش عرضه در بازار، به میزان بی سابقه‌ای افزایش یافت؛ برنت 36.8 درصد و نفت خام آمریکا 31.8 درصد طی هفته گذشته افزایش قیمت را ثبت کردند.از طرفی روند اشتغال زایی مثبت در آمریکا پس از ۱۱۳ ماه از بین رفت.

 در جریان معاملات آخر هفته، بسیاری از ارزهای مختلف در برابر دلار در موقعیت نزولی قرار گرفتند و دلار به جلو رانده شد. تقریبا تمام اروپا در نتیجه گسترش شیوع کرونا به حال تعطیلی درآمده که وضعیت در ایتالیا، هشتمین اقتصاد بزرگ جهان و اسپانیا، پنجمین اقتصاد بزرگ اروپا از همه وخیم‌تر است. دیوید مالپاس، رییس بانک جهانی از در پیش بودن رکودی عمیق تر از رکود بزرگ سال ۲۰۰۸ خبر داده و کریستالینا جیورجیوا، رییس صندوق بین المللی پول در اظهاراتی مشابه گفته است که بحران ناشی از کرونا شبیه هیچ کدام از بحران های قبلی نیست.  

تاکنون بیش از یک میلیون و127 هزار و 518مورد  ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۵۹ هزار و 949 نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به ایتالیا با ۱۴ هزار و ۶۸۱ نفر، اسپانیا با ۱۱ هزار و ۱۹۸ نفر، آمریکا با ۷۴۰۳ نفر، فرانسه با ۶۵۰۷ نفر و انگلیس با ۳۶۰۵ نفر بوده است.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با صعود ۰.۴۹ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۱۰۰.۷۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۲۳ دلار اعلام شد.  

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با افت ۰.۶۱ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۲۷ دلار مبادله شد. یورو ۰.۷۷ درصد پایین رفت و با عقب رفتن از کانال ۱.۰۹ به ۱.۰۸۰۵ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل ۱.۴۲۰۲ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۴۳۸۹ دلار سنگاپور مبادله شد.  

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۳۷ درصد افزایش به ۱۰۸.۴۸۲۶ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۶۶۷۵ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۹۰۷ یوان چین اعلام شد.

ادامه روند نزولی وال استریت به خاطر کرونا/ 7 هزار میلیارد دلار از دست رفت

ویروس کرونا روز به روز در سطح جهان پیشروی می‌کند و با توجه به تعطیلی گسترده کسب و کارها در سراسر جهان، انتظار می‌رود که جهان با بدترین سال خود از زمان رکود بزرگ سال ۲۰۰۹ مواجه باشد. بانک جی پی مورگان، بزرگ ترین بانک آمریکا در گزارش جدید خود پیش بینی کرد که اقتصاد آمریکا سه فصل متوالی را با رشد منفی پشت سر بگذارد. 

 آمارهای وزارت کار آمریکا حاکی از آن است که طی ماه گذشته و حتی پیش از بالا گرفتن روند شیوع ویروس کرونا 701 هزار فرصت شغلی در سراسر آمریکا از دست رفته‌اند.

این مسئله باعث شده است که کارشناسان اعلام کنند که بدون شک اقتصاد آمریکا وارد رکود شده است.

شیوع ویروس کرونا باعث شده است که میلیاردها نفر در سراسر جهان خانه نشین شده و بخش‌های مختلف اقتصادی را به سمت فروپاشی سوق داده است.

این اقدامات باعث شده است تا بسیاری از شرکت‌ها به اخراج کارکنان و اجرای برخی سیاست‌ها برای تامین نقدینگی روی بیاورند.

از اواسط ماه فوریه تا کنون شاخص S&P500 27 درصد از ارزش خود را از دست داده و 7 هزار میلیارد دلار از ارزش بازار آن از دست رفته است.

کارشناسان اقتصادی و برخی موسسات بزرگ مالی در آمریکا هم پیش‌بینی کردند که تولید ناخالص داخلی در آمریکا به شکل قابل توجهی کاهش خواهد یافت. به گونه‌ای که مؤسسه بانکی مورگان استنلی پیش‌بینی کرده است تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه دوم امسال 38 درصد کاهش یابد.

در معاملات روز گذشته شاخص داوجونز 1.71درصد، و شاخص S&P500، بورس وال استریت 1.72 درصد از ارزش خود را از دست داد و شاخص نزدک نیز 1.8 درصد منفی شد.

ضربه کرونا به اقتصاد جهان شدیدتر از بحران مالی ۲۰۰۸ است

کریستالینا جورجیوا در نشست مطبوعاتی صندوق بین‌المللی پول، گفت: در تاریخ صندوق هرگز سابقه نداشته که اقتصاد جهان در چنین رکودی فرو برود.

وی که در مقر سازمان بهداشت جهانی در ژنو صحبت می‌کرد، این برهه را «تاریک‌ترین ساعت بشریت و تهدیدی بزرگ برای تمام جهان» خواند؛ «برهه‌ای که ایستادگی، اتحاد و محافظت از آسیب‌پذیرترین شهروندان را از جانب ما می‌طلبد.»

جورجیوا در ادامه گفت که صندوق بین‌المللی پول به منظور تسکین و تعدیل عواقب اقتصادی ناشی از شیوع کرونا که تاکنون بیش از یک میلیون نفر را در سرتاسر جهان آلوده کرده و بالغ بر ۵۵ هزار تن را به کام مرگ کشانده است، در حال همکاری با بانک جهانی و سایر مؤسسات مالی بین‌المللی است.

بنا به گفته وی، این نهاد جهانی بانک‌های مرکزی کشورهای توسعه یافته را تشویق می‌کند تا از اقتصادهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه حمایت کنند.

جورجیوا در این باره افزود: دغدغه اصلی ما در این بحران این است که به روند تأمین اعتبار و کمک به کشورها به ویژه اقتصادهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه، سرعت ببخشیم؛ کشورهایی که با نیازمندی‌های قابل توجه و فزاینده ای مواجه هستند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه صندوق بین‌المللی پول صندوق اضطراری یک تریلیون دلاری در اختیار دارد، گفت: ما آماده‌ایم تا جایی که لازم است از این بودجه استفاده کنیم.

بر اساس اظهارات جورجیوا تاکنون بیش از ۹۰ کشور برای بهره‌مندی از بودجه‌های اضطراری صندوق بین‌المللی پول درخواست داده‌اند.

وی تاکید کرد: هرگز چنین تقاضای فزاینده ای را برای استفاده از بودجه اضطراری ندیده‌ایم.

او از کشورهایی که از این بودجه بهره مند می‌شوند خواست تا از آن برای پرداخت دستمزد پزشکان، پرستاران و سایر خدمه و پرسنل فعال در بخش بهداشت و همچنین سایر مایحتاج بهداشتی استفاده کنند.

تدروس آدهانوم دبیر کل سازمان بهداشت جهانی در همین نشست مطبوعاتی به کشورهایی که خیلی زود نسبت به برداشتن محدودیت‌های طراحی شده به منظور مهار شیوع کرونا اقدام کرده‌اند، در خصوص افزایش احتمال تجربه «رکود اقتصادی به مراتب شدیدتر و طولانی‌تر» هشدار داد.

تدروس گفت: همه ما از پیامدهای عمیق اجتماعی و اقتصادی این پاندمی آگاه هستیم. در نهایت بهترین راه برای کشورها به منظور پایان دادن به محدودیت‌ها و تعدیل تأثیرات اقتصادی آن، حمله به ویروس است.

جورجیوا در ادامه گفت که کشورهای در حال توسعه سخت‌ترین ضربه را از شیوع کرونا متحمل شده‌اند و نسبت به سایرین اغلب از منابع کمتری برای محافظت از خود برابر پیامدهای اقتصادی چنین بحران‌هایی، برخوردار هستند.

وی گفت: می‌دانیم که در بسیاری از کشورها سیستم‌ها و زیرساخت‌های بهداشتی ضعیف است.

به گفته رئیس صندوق بین‌المللی پول، سرمایه گذارانی که همزمان با تسریع شیوع کرونا، با بیرون کشیدن سرمایه و پول خود از کشورهای آسیب پذیر، به اصطلاح "پرواز به امنیت" را انتخاب کردند، خسارت وارد شده به این کشورها را دوچندان می‌کنند؛ بر اساس آمار جورجیوا در جریان شیوع کرونا سرمایه‌گذاری‌هایی به ارزش نزدیک به ۹۰ میلیارد دلار از کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای نوظهور خارج شده‌اند.

جورجیوا تاکید کرد که این رقم به مراتب بیشتر از آن چیزی است که در بحران مالی جهان روی داد و برخی از کشورها به شدت به صادرات کالا وابسته هستند و با توجه به روند ریزشی قیمت‌ها، آنها دوباره ضربه خواهند خورد.

وی افزود: درست همانطور که ویروس به افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، ضربه سخت‌تری وارد می‌کند، بحران اقتصادی نیز به اقتصادهای آسیب پذیر خسارت بیشتری وارد می‌آورد.

کرونا بازار کار آمریکا را به هم ریخت

تعطیلی گسترده کسب و کارها در نتیجه شیوع کرونا در آمریکا باعث شد که با وجود تلاش های دولت و تزریق حدود ۲.۵ تریلیون دلار نقدینگی به بخش های مختلف اقتصادی، نرخ بیکاری سرانجام پس از ۱۱۳ ماه کاهش متوالی روندی صعودی به خود بگیرد و شمار بیکاران با یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر افزایش به هفت میلیون و ۱۴۰ هزار نفر برسد تا با رسیدن نرخ بیکاری به ۴.۴ درصد، بیشترین نرخ بیکاری آمریکا از اوت ۲۰۱۷ تاکنون به ثبت برسد. 

 از طرف مقابل با ایجاد ۴۵ هزار فرصت شغلی اکنون شمار جمعیت شاغلین به ۱۵۵ میلیون و ۷۷۰ هزار نفر رسیده است. طی این مدت همچنین نرخ مشارکت در بازار کار که نسبت جمعیت فعال در بازار کار به کل جمعیت بالغ را اندازه می گیرد به ۶۳.۴ درصد رسیده است که یکی از بالاترین ارقام ثبت‌شده از سال ۲۰۱۳ تاکنون محسوب می شود.

دایان اسوونک،  کارشناس بازار کار در موسسه گرنت تورنتون گفت: کاهش شدید شمار شاغلین می تواند پیش درآمدی بر یک رکود باشد و احتمال می دهیم تا دو برابر مشاغلی که در طول رکود بزرگ سال ۲۰۰۸ از دست دادیم، شاهد نابودی مشاغل باشیم. 

برخی از اقتصاددانان معتقدند در ماه آوریل شاهد بیکار شدن حدود ۲۰ میلیون نفر در آمریکا و رسیدن نرخ بیکاری به عددی دو رقمی خواهیم بود. در طول ۴۵ سال اخیر هیچ گاه سابقه نداشته است که بیش از یک میلیون نفر در آمریکا تنها طی یک ماه بیکار شوند. 

متوسط نرخ بیکاری آمریکا در بازه زمانی ۱۹۴۸ تا ۲۰۱۹ معادل ۵.۷۳ درصد بوده که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به نوامبر ۱۹۸۲ با ۱۰.۸ درصد و کمترین نرخ ثبت شده نیز مربوط به می ۱۹۵۳ با ۲.۵ درصد بوه است.

تام گیمبل، کارشناس بازار کار در موسسه " لازال نتورک” گفت: بسیاری از کارفرمایان برنامه خود برای استخدام نیروهای جدید را تا مشخص شدن وضعیت به تاخیر انداخته اند و برخی نیز به نیروهای خود گفته اند در خانه بمانند و دورکاری کنند. با این حال شمار استخدام های جدید بیشتر از انتظارات قبلی بوده است.  

 

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد مشابهی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با ریزش ۰.۰۱ درصدی تا سطح ۱۷ هزار و ۸۲۰.۱۹  واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۱۹ درصد پایین رفت و در سطح ۲۳ هزار و ۲۳۶.۱۱ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" افت ۰.۵۸ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۳۷۱۳.۲۲  واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۱.۶۸ درصد ریزش و ایستادن در سطح ۵۰۶۷.۶۰ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی  بود.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها تحت تاثیر افزایش شمار مبتلایان به کرونا در ایتالیا، اسپانیا، آلمان و فرانسه و مذاکرات برگزیت قرار داشتند تا جایی که شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۱.۱۸ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۵۴۱۵.۵۰ واحد بسته شد.

شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با ریزش ۱.۵۷ درصدی در سطح ۴۱۵۴.۴۸ واحد بسته شد و شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افت ۰.۴۷ درصدی و ایستادن در سطح  ۹۵۲۵.۷۷ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۱۱ درصد بالا رفت و به ۶۵۸۱.۶۰ واحد رسید.

 

 

 قیمت نفت خام برای دومین روز در معاملات آخرین روز کاری بازارهای جهانی افزایش یافت؛ هم نفت برنت و هم نفت خام آمریکا، رکورد بیشترین افزایش هفتگی به علت امید به کاهش عرضه در سراسر جهان با «توافق کاهش تولید» ثبت کردند.

در روز پنج شنبه، نفت بیشترین افزایش یک روزه در تاریخ این صنعت را به علت چشم انداز روشن برای کاهش 10 تا 15 درصدی عرضه در جهان، ثبت کرد.

این افزایش شدید پس از آن صورت گرفت که دونالد ترامپ گفت روسیه و عربستان برای پایان دادن به جنگ قیمتی مذاکره خواهند کرد.

وی مدعی شد آمریکا با کاهش تولید خود موافقت نکرده است.

این افزایش در روز جمعه افزایش یافت به طوریکه نفت برنت 13.9 درصد افزایش یافت و با 4.17 دلار افزایش بشکه‌ای 34.11 دلار فروخته شد. نفت برنت در روز پنج شنبه 47 درصد رشد قیمت را ثبت کرده بود اما لحظه بسته شدن بازار این رقم به 21 درصد رسیده بود.

نفت برنت طی هفته گذشته 36.8 درصد افزایش قیمت را ثبت کرد که بیشترین افزایش هفتگی در تاریخ قراردادهای این نوع نفت است.

نفت خام آمریکا دیروز 11.9 درصد افزایش قیمت داشت و با 3.02 دلار افزایش 28.34 دلار در هر بشکه فروخته شد. این نوع نفت طی هفته گذشته 31.8 درصد افزایش قیمت را ثبت کرده است که بیشترین میزان در تاریخ قراردادهای آن به شمار می‌رود./سایت طلا

 

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها