پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

سهام عدالت را بفروشیم یا نه ؟/کاهش نرخ بهره بانکی یکی از عوامل ترقی شاخص بورس

24 خرداد 1401
سهام عدالت را بفروشیم یا نه ؟/کاهش نرخ بهره بانکی یکی از عوامل ترقی شاخص بورس

بازار بورس همچنان پیشتاز در رشد 

در بازار سرمایه همچنان شاهد رشد در بازار هستیم که برخی ار کارشناسان معتقدند با حمایت دولت از بازار سرمایه شاهد رشد مثبت خوبی در بازار خواهیم بود بخصوص با آزادسازی سهام عدالت تغییرات بزرگی در بازار رخ خواهد داد و  سبب افزایش نقدینگی در بازار می شود و تا زمانی که ورود نقدینگی ادامه داشته باشد بورس به رشد خود ادامه خواهد داد و نسبت به بازار های مالی دیگر از جدابیت بیشتر برخوردار است.

 خودداری سهامداران از فروش شتابزده سهام عدالت

فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصاد و دارایی  گفت: به عنوان کارشناس در حوزه اقتصاد ملی از مردمی که نمی‌توانند سهام خود را مدیریت کنند می خواهم که از فروش فوری و شتاب زده آن خودداری کنند. زیرا ممکن است تعدادی از افراد سودجو با قیمتی بسیار پایین تر از ارزش واقعی سهام نسبت به خرید این اوراق امتیاز اقدام کنند و این بسیار خطرناک بوده  زیرا این سهام ارزشمند است.

وی بیان کرد: با توجه به آنکه این سهام بسته به میزان سهامی که دارند از یک میلیون تومانی تا  ۴۰۰ هزار تومانی متناسب با ارزش آن سهام است.

کاهش نرخ بهره بانکی یکی از عوامل ترقی شاخص بورس 

حسن مرادی کارشناس اقتصادی گفت: علت اصلی روند صعودی بورس در ایران که  برخلاف کاهش رشد بازار سرمایه در کشورهای دیگررا می توان  تفاوت در الگو بازار سرمایه  دانست و الگو یی که در کشورهای صنعتی به آن عمل می شود با کشور ایران کاملا متضاد  است.

مرادی افزود: نرخ بهر در ایران به میزان زیادی است و کاهش نرخ بهره  سبب  می شود بخش عمده ای از سرمایه بخش خصوصی مانند مسکن و طلا  به سمت بورس  روی بیاورند بنابر این یکی از عوامل افزایش ترقی بورس در بازار کاهش بهره بانکی است چراکه با کاهش بهره سپرده گذاری در بانک  افراد جامعه  اشتیاق بیشتری به سرمایه گذاری در بورس نشان می دهند  به طوری  که سهام  برخی از شرکت های تجاری که از سود دهی خوبی برخودار است  باعث می شود افراد  تمایل به خرید سهام  این گونه شرکت ها را  داشته باشند.

این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: نباید فراموش کرد که بازار سرمایه همواره باریسک (احتمال خطر)  همراه است و همیشه  روندی صعودی نخواهد داشت و گاهی ممکن است  نزولی باشد اما  در حال حاضر بهترین بازار برای سرمایه گذاری بورس است  و معتقدم در روزهای آینده همچنان روند بازار صعودی باشد.

تصویر زیر نشان دهنده روند شاخص بورس در دومین هفته اردیبهشت  ۹۹ است 

شاخص کل ۳۵ / ۱۸ درصد افزایش یافت 

 شاخص کل با ۱۳۶ هزار و ۱۶۲ واحد افزایش نسبت به هفته قبل، به رقم  ۸۷۸ هزار و ۹۴  واحد رسید از طرف دیگر  شاخص کل هم وزن با ۳۳ هزار و ۶۱۰ واحد با  افزایش معادل   ۳۳ / ۱۳ درصد، رقم ۲۸۵ هزار و ۶۶۷ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص بازار اول با ۹۷ هزار. ۹۴۲ واحد افزایش به رقم ۶۲۲ هزار و ۸۵۳  واحد بالغ گردید و شاخص بازار دوم با ۲۸۲ هزار و ۲۵۷ واحد افزایش عدد یک میلیارد و  ۸۵۶ هزار و ۶۲۳  واحد را تجربه کرد و به این ترتیب شاخص بازار اول  ۶۶ / ۱۸ درصد و شاخص بازار دوم با ۹۳ / ۱۷ درصد افزایش نسبت به هفته قبل همراه شدند.

در پایان دومین هفته از دومین ماه بهار، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به ۴۳۷ هزار و ۵۰۴ میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل ۸۸ / ۹ درصد افزایش یافت.

سرنوشت بازار های مالی در روزهای آینده چگونه خواهد بود؟

باتوجه به اینکه در ماه رمضان رونق بازار های مالی کاسته می شود اما شیوع ویروس کرونا در کشور محدودیت هایی را برای بازار ها به وجود آورد که برخی از بازار ها دچار افت شدید  شدند حال باید دید بازار هایی مانند طلا، سکه و ارز به رونق  سابق برمی کرددند یا خیر؟

باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط
شاخص فرابورس ایران نیز در معاملات امروز و در ادامه روند نزولی خود با ۵۱ واحد رشد، از مرز ۲۶ هزار واحد عبور کرد و به ۲۶ هزار و هفت واحد رسید.
یک کارشناس اقتصادی درباره موضوعات مختلف اعم از انس طلا، رمزارز، بورس ایران معتقد است سال آینده باید بهترین پرتفو را از میان این گزینه ها انتخاب کرد.
به این ترتیب به نظر می‌رسد اگرچه بازار سهام طی روزهای آینده ممکن است فراز و فرودهایی را تجربه کند اما دست کم تا پیش از آغاز فصل مجامع، عرصه چرخش سرمایه باشد.
سازمان خصوصی سازی در 2 اطلاعیه جداگانه قیمت پایه و شرایط عرضه سهام دو شرکت فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس را اعلام کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها