چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1403 2024,April

کاهش سود بانکی به کمتر از ۱۵ درصد در دستور کار نیست

24 خرداد 1401
کاهش سود بانکی به کمتر از ۱۵ درصد در دستور کار نیست

به گزارش بانک اول ، «عباس معمارنژاد» درباره شایعات مربوط به برنامه کاهش سود بانکی، اظهار داشت: آنچه که تاکنون در شورای پول و اعتبار درباره سود بانکی به تصویب رسیده مربوط به کاهش سود به ۱۵ درصد است



معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد: هیچ پیشنهادی برای کاهش بیشتر سود بانکی به زیر ۱۵ درصد مطرح نشده است.

در روزهای اخیر شایعه شده که گام دوم کاهش سود بانکی بزودی برداشته می شود که بر اساس آن، سقف سود بانکی از ۱۵ درصد به ۱۰ درصد کاهش می یابد.

در این میان، کاهش سود در بازار بین بانکی (معاملات بانک ها با یکدیگر) به حدود ۱۲ درصد گمانه زنی ها را درباره احتمال کاهش بیشتر سود سپرده‌های بانکی افزایش داده بود.

مصوبه سال ۹۵ شورای و اعتبار مبنی بر کاهش سقف سود بانکی به ۱۵ درصد توسط بانک ها از اواخر فروردین امسال اجرایی شد؛ اما به تازگی شایعه کاهش بیشتر سود بانکی مطرح شده است.

بانک‌ها در اواخر فروردین ۹۹ توافق کردند مصوبه شورای پول و اعتبار برای رعایت سقف ۱۵ درصد (برای سپرده های بلندمدت)  در پرداخت سود بانکی را رعایت کنند. سابقه تصویب این موضوع در شورای پول و اعتبار به تیر سال ۱۳۹۵ باز می گردد که تاکنون بلاتکلیف باقی مانده بود. /ایرنا

اخبار مرتبط
گرفتن بهره پول جایز نیست. مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت (ره): سود سپرده ربا و حرام است؛ مگر با معامله شرعیه در قبال سود معین.
این نرخ در هفته پایانی اسفندماه سال 1402 به 23.66 درصد رسیده بود که بالاترین نرخ بهره بین بانکی از آبان ماه به بعد محسوب می شود؛ بیشترین رکورد این نرخ در هفته نخست مهر 1402 ثبت شده است؛ نرخ بهره بین‌بانکی در پایان هفته منتهی به 5 مهر ماه سال 1402 با رکوردشکنی 10 سال به 23.80 درصد افزایش یافته بود.البته بعد از آن روند کاهشی نرخ سود بین بانکی آغاز شد و در هفته نخست آبان ماه به 23.71 درصد کاهش یافت و بعد ان آن وارد کانال‌های پایین‌تر شد.
حداکثر نرخ سود بانکی در سال ۱۴۰۲ هم ۲۲.۵ درصد باقی ماند؛ هرچند مقرر شد بانک‌ها برای تامین سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی، با انتشار اوراق سپرده گواهی خاص، سودهای ۳۰ درصدی هم ارائه دهند. سال ۱۴۰۱ بود که بانک مرکزی سقف نرخ سود سپرده بانکی را ۲۲.۵ درصد و سود تسهیلات را حداکثر ۲۳ درصد اعلام کرد و نرخ‌های بالاتر از آن تخلف اعلام شد. همچنین همان زمان مسئولان اقتصادی و بانکی کشور تاکید کردند که تصمیمی برای تغییر در نرخ سود بانکی ندارند.
نرخ سود معمولاً به توجه به شرایط بازار و تصمیمات بانک‌ها مشخص می‌شود. به همین دلیل، تعیین نرخ سود سپرده اهمیت زیادی در اقتصاد یک کشور دارد. همچنین بانک‌ها برای تامین سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی، با انتشار اوراق سپرده گواهی خاص، سودهای ۳۰ درصدی هم ارائه دهند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها