ﺳﻪشنبه, 28 فروردین 1403 2024,April

آیا چک فردمتوفی را می‌توان نقد کرد؟

24 خرداد 1401
 آیا چک فردمتوفی را می‌توان نقد کرد؟

به گزارش بانک اول چنانچه چکی مقدم بر تاریخ فوت صادر کننده صادر اما پس از فوت وی به بانک ارائه شده باشد، تکلیف بانک چیست؟

چنین چکی در صورت اعلام فوت صادرکننده به بانک قابل پرداخت نیست زیرا با فوت صاحب حساب، حساب جاری وی مسدود می شود و موجودی حساب جاری متعلقه به ورثه خواهد بود.

هرچند این نظریه خالی از ایراد نیست زیرا می توان گفت با صدور چک مبلغ مزبور از مالکیت صاحب حساب خارج شده و به دارنده چک منتقل می شود ولی رویه عملی بانکها همان است که در آغاز گفته شد.در چنین فرضی دارنده می تواند برای دریافت وجه چک به دادگاه مراجعه کند.

اخبار مرتبط
در زمان دریافت هر فقره چک از شخص صادرکننده، باید در مورد نقد شدن آن کاملاً مطمئن شوید. همان‌طور که گفتیم، وضعیت نقدینگی چک صیادی برعکس چک‌های قدیمی قابل بررسی است. در واقع برخلاف گذشته، می‌توانید از خوش‌حسابی صاحب چک و وضعیت اعتباری او مطمئن شوید.
در ادامه هم سیاوش غیبی پور دیگر کارشناس اقتصادی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: افزایش شفافیت در حوزه معاملاتی که با چک‌های الکترونیکی شکل می‌گیرد علاوه بر مزیت‌هایی که برای خود افراد دارد در بحث‌های مالیاتی و موارد اقتصادی هم به کمک دولت خواهد آمد. همچنین می‌تواند به رونق معاملات و حتی کاهش بار ترافیکی و صرفه جویی در زمان و هزینه‌ها نیز کمک شایانی کند.
رنگ ظاهری همه چک‌های صیادی جدید بنفش است، ولی رنگ‌بندی دیگری برای استعلام سابقه اعتباری صادرکنندگان چک صیادی وجود دارد. شما می‌توانید با استفاده از برنامه‌های پرداخت موبایل و سایت بانک مرکزی، وضعیت اعتباری صادرکننده چک را بررسی کنید.
امروزه که معاملات با چک بسیار زیاداند، احتمالا اعتماد به صاحب چک تا حدودی سخت باشد. به همین منظور بانک مرکزی در سامانه صیادی، خدمت استعلام خوش حسابی را ارائه نمود تا افراد با یک استعلام ساده، سابقه طرف معامله خود را بدانند و با خیال راحت چک را قبول یا رد کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها