جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

۳۰ درصد سهام عدالتمان را بفروشیم؟/ پای لنگان بانک ها برای فروش وکالتی!

24 خرداد 1401
۳۰ درصد سهام عدالتمان را بفروشیم؟/ پای لنگان بانک ها برای فروش وکالتی!

به گزارش بانک اول، یکی از مهم ترین دغدغه این روزهای جامعه، نحوه آزادسازی و یا بهتر است بگوییم فروش سهام عدالتشان در بورس یا از طریق بانک هاست.

روز گذشته ابلاغیه رسمی سازمان خصوصی سازی مبنی بر این که تعدادی از سهام داران سهام عدالت که تا ۳۱ اردیبهشت روش آزادسازی مستقیم را انتخاب کرده اند می توانند برای فروش وکالتی به بانک ها مراجعه کنند، صادر شد. ابلاغیه ای که تا حدودی این ابهام را برای افراد دارنده سهام عدالت آن هم به صورت غیر مستقیم ایجاد کرد که آیا امکان فروش در بانک برای آن ها هم فراهم است؟!

۳۰ درصد سهام عدالتمان را بفروشیم؟/ پای لنگان بانک ها برای فروش وکالتی!

 

نفع بانک ها در فروش وکالتی چیست؟

رضل امیرجلالی یکی از کارشناسان بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره می گوید: قطعا بانک ها فعلا متصدی یا وکیل فروش ۳۰ درصد از سهام سهامداران عدالتی هستند که روش مستقیم را انتخاب کردند و مابقی تا ۸ خرداد باید تعیین تکلیف شوند.

وی افزود: بانک ها در این خرید و فروش هیچ درصد سهمی را برداشت نمی کنند و جالب است بدانید که فروش در روزهای منفی بازار سرمایه انجام نمی شود.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که عده ای از مردم نسبت به عرضه سهام توسط بانک ها با نرخ پایین تر نگران هستند بیان کرد: قطعا بازارگردان ها با مشاوره های تخصصی بانک را برای فروش بهتر همراهی می کنند هرچند بارها توصیه کرده ایم که سهام خود را نفروشند و به مدیریت آن در بازار سرمایه بپردازند.

امیرجلالی به ارزش بالای این سهام ها در بازار اشاره کرده و گفت: به طور مثال در قسمت فلزات سهام قابل توجهی از شرکت ها با ارزش زیادی همراه بوده و روز به روز به ارزش این شرکت ها افزوده می شود در نتیجه فروش در این قسمت تاحدودی توصیه نمی شود.

با توجه به این توصیه ها اما همچنان تعداد زیادی از سهامداران عدالت روز گذشته اقدام به فروش قسمت معین شده در بانک ها کردند.

۳۰ درصد سهام عدالتمان را بفروشیم؟/ پای لنگان بانک ها برای فروش وکالتی!

 

مهلت آزادسازی سهام عدالت تمدید شد

حسین فهیمی، سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: متقاضیان انتخاب روش های مستقیم و غیر مستقیم با دقت تصمیم گیری کنند، با توجه به ابهام و سردرگمی های متعدد سازمان خصوصی سازی یک هفته مهلت انتخاب روش آزادسازی را برای سهامداران تمدید کرد.

وی افزود: در نتیجه با مطالعه بیشتر و بررسی نهایی روش مستقیم را انتخاب کنند و سپس در نظر داشته باشند ارزش شرکت های بورسی سهام عدالت بالاست و به عبارت صراحتا باید گفت این سهام ها برای نفروختن هستند.

فهیمی در ادامه بیان کرد: بانک‌ها موظف هستند ظرف سه روز سفارش‌ها را تجمیع و از طریق کارگزار منتخب خود در بازار سرمایه به فروش برسانند و وجه حاصله را به حساب دارندگان سهام عدالت یا متقاضیان فروش واریز کنند. نکته بسیار مهم که بارها از طرق مختلف گوشزد کرده ایم. انتخاب روش آزادسازی با آگاهی است چرا امکان اصلاح فعلا برای سهام داران وجود ندارند.

فهیمی در پاسخ به این سوال که آیا فروش سهام از امروز آغاز می شود؟ بیان کرد: سهام از ۱۰ به فروش گذاشته می شود و همچنین افراد در این روز می توانند خود به صورت مستقیم در بورس به صورت دلبخواهی ۳۰ درصد از سهام شرکت های بورسی خود را به فروش برسانند.

بانک ها همچنان یک قدم عقب!

اما مهم ترین مشکلی که روز گذشته گریبان گیر متقاضیان فروش سهام عدالت بود عدم همکاری بانک ها برای اجرای این طرح بود. بانک ها از ساعات ابتدایی روز ۶ خرداد از بی اطلاعی از ابلاغیه بانک مرکزی به آن ها دم می زنند و تعداد زیادی مراجعه کننده در صف فروش سرگردان شده اند.

یکی از فروشندگان این سهام، از عدم پذیرش درخواست خود در بانک خبر داد و گفت: یک ساعتی است که متصدیان بانکی تنها جمله "ابلاغیه ای به ما نیامده است" را تکرار می کنند.


با تکرار بیش از حد این اتفاق خبرنگاران ما با سراغ مسئولان بانکی رفتند تا دلیل این اختلال را بررسی کنند. این بین بودند بانک هایی که در اجرای این مصوبه شورای عالی بورس پیش قدم بودند اما بسیاری از بانک ها با وجود اختلال ایجاد شده، روی خوشی برای پاسخ به سوالات ما نشان ندادند و البته تعدادی از شعب از آماده نبودن زیر ساخت ها خبر دادند.

 گلایه اصلی فروش سهام توسط بانک به این ناهماهنگی توسط بانک ها آن هم در روزهای کرونایی باز می گردد که چرا شعب برای انجام این کار توجیه نشده اند و در صورت توجیه و سهل انگاری مدیران برخورد جدی را با توجه به تجارب قبلی در بحث اجرای تعویق تسهیلات بانکی به علت کرونا را اعمال نکرده اند.

۳۰ درصد سهام عدالتمان را بفروشیم؟/ پای لنگان بانک ها برای فروش وکالتی!

هرچند سازمان خصوصی سازی، کارشناسان و حتی خود وزیر امور اقتصادی و دارایی بارها به عدم فروش سهام و نگهداری ان تاکید کرده اند اما روش فروش و اختیار آن را هم پیش روی مردم قرار داده اند ولی روش هایی با اختلال های فراوان!

سامانه هایی که با حجم ورود مردم به بورس با اختلال در سیستم کارکزاری ها همراه بوده و به نوعی حضور هر چه جدی تر سامانه معاملات بومی یا تقویت هسته معاملاتی بورسی را خبر می دهد.

۳۰ درصد سهام عدالتمان را بفروشیم؟/ پای لنگان بانک ها برای فروش وکالتی!

 
 

حال باید منتظر ماند و دید مشکل فروش سهام در بانک ها امروز رفع خواهد شد؟ پاسخ مدیران بانکی به این اختلال یک روزه چیست؟ و اینکه با تمدید مهلت آزادسازی سهام عدالت آیا استقبال از روش مستقیم از ۱۰ میلیون نفر فراتر خواهد رفت؟!/باشگاه خبرنگاران

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها