پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

۹ خطای بزرگی که سهام‌داران بورس مرتکب می‌شوند

24 خرداد 1401
۹ خطای بزرگی که سهام‌داران بورس مرتکب می‌شوند

به گزارش بانک اول به نقل از نشنال، برخی اشتباهات ممکن است شما را در زندگی دچار هزینه کند اما هنگامی که این اشتباهات در سرمایه گذاری بروز کند، گران تمام می شود. خطاهای ساده می تواند به معنای از دست دادن پول زیادی باشد که ممکن است سال ها برای جبران آن زمان نیاز داشته باشید. وارن بافت، میلیاردر آمریکایی و مشهورترین سرمایه گذار جهان میگوید: "مادامی که اشتباه بزرگی مرتکب نشده اید، فقط باید کارهای بسیار کمی را در زندگی خود انجام دهید."

در این مطلب به برخی از این اشتباهات که سرمایه گذاران بازار بورس مرتکب شده  و نحوه جلوگیری از آن، اشاره شده است: 

۱/ عدم برنامه‌ریزی صحیح
خیلی از افراد بدون فکر کردن به آینده، مستقیم به سراغ سرمایه‌گذاری می‌روند. اگر شما نیز در اوج یک بحران که سطح احساسات بالاست، به سراغ سبد سهام خود می روید به احتمال زیاد در حال اشتباه هستید. 

۲/ تلاش برای انتخاب به‌هنگام بازار
هر سهامداری آرزوی ارتباط با سهامدار بزرگی را دارد که بتواند در ارتباط با وی، زمان دقیق و مناسب خرید و فروش سهام را در بازار بورس شناسایی کند. فردی که بگوید باید پیش از سقوط بازار سهام را بفروشید و در زمان پایین‌بودن بازار، بخرید. ممکن است یکی دو بار شما شانس آورده و خرید و فروش خوبی داشته باشید اما هیچ کس نمی تواند روند بازار را به طور دقیق پیش بینی کند. حتی مدیران صندوق ها و سهامداران کهنه کار که سالهاست در این عرصه هستند، نمی توانند چنین کمکی به شما بکنند.

۳/ فروش احساساتی در زمان ریزش بازار
تمام کسانی که تجربه این نوع فروش را در دوره های ریزش بازار داشته اند، در دوره بهبود پس از آن پشیمان بوده اند. بازارها معمولا با همان سرعتی که فرو می ریزند، بهبود می‌یابند. و اگر از بازار خارج شده باشید سودهای ناگهانی و بزرگی را از دست می دهید. خطای دیگر این است که شما ممکن است در زمان اشتباهی دیگری مجدد وارد بازار شوید. 

۴/ عدم تنوع در پرتفوی‌
اگر بخش عمده ای از پرتفوی خود را سهام یک شرکت، بخش یا کشور اختصاص دهید، نزولی شدن ارزش آن می تواند ضرر زیادی را به شما وارد کند. برای جلوگیری از این کار، پول خود را میان شرکت ها، بخش ها و مناطق مختلف تقسیم کنید. کریستوفر دیویس، برنامه‌ریز مالی گروه FRY گامی فراتر گذاشته و معتقد است: افراد باید کلاس های دارایی متنوعی برای خود داشته باشند، از پول نقد و اوراق قرضه گرفته تا طلا و مستغلات. این کار ریسک کار شما را کاهش داده و نوسانات را رفع می کند. 

۵/ از دست دادن تعادل
در بورس هم مانند هر جای دیگری، اگر تعادل خود را از دست بدهید سقوط می کنید. تخصیص دارایی مناسب با سطح ریسک‌پذیری خود را انتخاب کنید. دارایی هایی را که عملکرد قوی سالانه داشته‌اند شناسایی و فروش آنها را به تعویق بیاندازید. همچنین دارایی هایی با ارزش کمتر را خریداری کنید. 

۶/ بدنبال سود سریع هستید
سهامداران تازه‌کار امیدوارند سودهای سریع بدست بیاورند. این سبک از معاملا محکوم به نابودی است. سرمایه گذاری یک بازی طولانی مدت است و برای کسب بهترین بازده،‌ باید صبر و شکیبایی داشت. 

۷/ گوش‌به‌زنگ اخبار بودن
گوش دادن و پیگیری دائمی اخبار با جزئیات و از نزدیک، اصلا برای روحیه خوب نیست، آنهم در شرایط آشفته‌ای مثل این روزها. در سرمایه گذاری هم همینطور است. اگر تازه ترین و آخرین اخبار بازار سرمایه را زیر ذره‌بین بگذارید و پیگیری کنید، بعد از هر ریزش و بهبود، به شدت احساساتی شده و احتمالا همزمان با این شرایط روحی، تصمیمات بد زیادی برای دارایی خود می گیرید. 

۸/ پرداخت هزینه‌های زیاد
هرچه هزینه بیشتری به مشاور مالی و مدیر صندوق خود بپردازید، بازده شما برای نگهداری و کسب سود نیز کمتر می شود.

۹/ تعلیق یا عدم سرمایه‌گذاری
بزرگ ترین اشتباهی که می توانید مرتکب شوید این است که شروع کار خود در این بازار را به تعویق انداخته و یا اصلا به آن ورود نکنید. به عنوان مثال، اگر در سن ۲۵ سالگی ماهانه ۵۰۰ دلار سرمایه گذاری کنید و سرمایه شما سالانه ۷ درصد رشد کند، شما تا ۶۵ سالگی صاحب ۱،۳۷۱،۵۰۴ دلار خواهید شد. اگر شروع سرمایه گذاری خود را تا ۳۵ سالگی عقب بیاندازید، با ۵۰۰ دلار سرمایه گذاری در ماه، در ۶۵ سالگی تنها ۶۵۲،۱۱۲ دلار دست شما را می‌گیرد!

اخبار مرتبط
شاخص فرابورس ایران نیز در معاملات امروز و در ادامه روند نزولی خود با ۵۱ واحد رشد، از مرز ۲۶ هزار واحد عبور کرد و به ۲۶ هزار و هفت واحد رسید.
یک کارشناس اقتصادی درباره موضوعات مختلف اعم از انس طلا، رمزارز، بورس ایران معتقد است سال آینده باید بهترین پرتفو را از میان این گزینه ها انتخاب کرد.
به این ترتیب به نظر می‌رسد اگرچه بازار سهام طی روزهای آینده ممکن است فراز و فرودهایی را تجربه کند اما دست کم تا پیش از آغاز فصل مجامع، عرصه چرخش سرمایه باشد.
سازمان خصوصی سازی در 2 اطلاعیه جداگانه قیمت پایه و شرایط عرضه سهام دو شرکت فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس را اعلام کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها