جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

آغاز معامله دارایکم از امروز در بورس/ صندوق ETF دارا یکم را بفروشیم یا نفروشیم؟

24 خرداد 1401
آغاز معامله دارایکم از امروز در بورس/ صندوق ETF دارا یکم را بفروشیم یا نفروشیم؟

به گزارش بانک اول ، معاملات اولین صندوق قابل معامله (ETF) دولتی در حالی از فردا با نماد «دارا یکم» آغاز خواهد شد که پیش از شروع معاملات بسیاری از خریداران از اضافه نشدن این نماد به سبد دارایی خود نگران هستند

نماد دارا یکم از روز یکشنبه به سبد افرادی که از طریق سامانه آنلاین کارگزاری‌ها ثبت سفارش و پذیره‌نویسی کرده بودند اضافه شده اما افرادی که در آن زمان کد بورسی نداشتند حالا در مشاهده این نماد در پورتفوی خود دچار مشکل هستند.

 

به هر ترتیب اولین صندوق ETF دولتی امروز در حالی بازگشایی می‌شود که قیمت بازگشایی آن یکی از موارد بحث‌برانگیز است. فرایند کشف قیمت این صندوق‌ها معمولا در محدوده ۶۰-۷۰ درصدی خالص ارزش دارایی خواهد بود و پس از کشف بدون دامنه نوسان معامله خواهد شد. از زمان آغاز پذیره‌نویسی این صندوق تا به امروز خالص ارزش دارایی (NAV) هر واحد این صندوق با رشدی ۱۲۰ درصدی به حدود ۲۲ هزار تومان رسیده است و کل ارزش سهام هر نفر نیز بیش از ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان ارزش دارد. این در حالی است که سبد سهام هر فرد متشکل از ۳ نماد بانکی و ۲ نماد بیمه‌ای است که هر کدام از این نمادها رشد قابل توجهی را در این مدت تجربه کرده‌اند.

 

از زمان پذیره‌نویسی تا به امروز نماد «وتجارت»، «وبصادر»، «وبملت» و «البرز» همگی بالای ۱۰۰ درصد و «اتکام» نیز بیش از ۵۰ درصد رشد داشته است که همین موضوع موجب افزایش خالص ارزش این صندوق به میزان ۱۲۰ درصد شده است.

 

بیش از ۳ میلیون ۵۰۰ هزار نفر در این پذیره‌نویسی شرکت کردند که ۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان از طریق این صندوق جمع‌آوری شده است. از آنجایی که روند بورس صعودی پیش‌بینی می‌شود و نمادهای بانکی و بیمه‌ای در این هفته‌ها با تقاضای خوبی مواجه هستند، به نظر می‌رسد این رشد همچنان ادامه داشته باشد و بازدهی این صندوق بیشتر از این مقدار شود. با این حال پیش‌بینی می‌شود فردا در جریان معاملات بسیاری از سهامداران اقدام به فروش واحدهای خود بکنند و به همین سود فعلی راضی شوند.

اخبار مرتبط
لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 29 فروردین ماه 1403، مبلغ 4 هزار میلیارد و 370 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 644 میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.
لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 25 فروردین ماه 1403، مبلغ 2 هزار میلیارد و 700 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 141 میلیارد تومان به بازار سهام تزریق کردند.
در روزهایی که بازار سرمایه با یک کندل نزولی سنگین (روز شنبه) به همراه خروج بیش از 1700 میلیارد تومانی همراه شده است و با توجه به اتفاقات اخیر شاهد تصمیم گیری مدیرانی بورسی برای دامنه نوسان یک درصدی در بازار سرمایه هستیم عملا باید شاخص و تحلیل تکنیکالی آن را برای مدتی در نظر نگرفت و فراموش کرد.
مروز 55 هزار معامله انجام شد و ارزش کل معاملات بالغ بر 8 همت بود. ارزش معاملات سهام و صندوقها حدود 3 همت بوده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها