پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

حذف مراجعات حضوری برای احراز هویت بورسی

24 خرداد 1401
حذف مراجعات حضوری برای احراز هویت بورسی

به گزارش بانک اول؛ «سید مصطفی رضوی» با بیان اینکه یکی از موانع قانونی که اجازه احراز هویت غیرحضوری و الکترونیکی را نمی دهد، تبصره ۳ ماده ۹۱ آیین نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی است،  اظهار داشت: از طریق شورایعالی بورس و وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی اصلاح این تبصره در دستور کار است تا هر چه سریعتر خدمت احراز هویت غیرحضوری به صورت رایگان و به ساده ترین شکل ممکن در اختیار تمام مردم قرار گیرد .

وی ادامه داد: اما به امر رهبر معظم انقلاب منع قانونی فوق، برای مشمولین سهام عدالت مرتفع شده است. به نحوی که، چنانچه مشمولین سهام عدالت شماره حساب بانکی و سیم کارت تلفن همراه به نام خود را در سامانه سجام شرکت سپرده گذاری ثبت نمایند، نیازی به احراز هویت مجدد و یا مراجعه به دفاتر پیشخوان یا بانک ها یا حتی کارگزاری‌ها نخواهند داشت. هم اکنون، شرکت سپرده گذاری مرکزی در حال فراهم کردن مقدمات فنی برای مهیا کردن امکانی است که، چنانچه فردی در سامانه سجام با ارائه شماره حساب بانکی و سیم‌کارت به نام خود ثبت نام نماید و جزو مشمولین سهام عدالت نیز باشد، نیازی به احراز هویت حضوری و حتی احراز هویت غیرحضوری و پرداخت هزینه در این خصوص نخواهد داشت.

عضو هیات مدیره سازمان بورس افزود: پس از رفع موانع قانونی احراز هویت غیرحضوری که اشاره شد، این امکان احراز هویت رایگان مبتنی بر حساب بانکی و سیم‌کارت برای تمام مردم فراهم خواهد شد.

 رضوی در خصوص احراز هویت غیرحضوری در سجام تصریح کرد: با توجه به مصوبات شورای عالی بورس، امکان احراز هویت غیرحضوری رایگان مبتنی بر سیم کارت و شماره حساب معتبر به نام خود متقاضی، برای تمام ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت توسط شرکت سپرده‌گذاری به زودی باید فراهم شود. چنانچه مشمولین سهام عدالت از این طریق احراز هویت شوند، می‌توانند همانند یک فرد عادی، از تمامی خدمات بازار سرمایه به صورت الکترونیکی استفاده کنند و محدود به حیطه سهام عدالت نخواهند بود.

معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره ضرورت الکترونیکی نمودن فرایندهای بورس و حذف کاغذ اظهار داشت: در حال تدوین چارچوبی هستیم که نه تنها مراجعات حضوری برای سجام به طور کامل حذف شود، بلکه افرادی که سجامی شده باشند در مراجعه به کارگزاری‌ها و سایر نهادهای مالی بازار سرمایه، حتی برای یک بار هم نیازی به احراز هویت حضوری نداشته باشند.

رضوی در پاسخ به دریافت کارمزد مازاد برای برخی از خدمات الکترونیکی در بازار سرمایه تصریح کرد: تمام ارکان بورس، کارگزاری‌ها و حتی خود سازمان بورس، برای انجام وظایف خود طبق چارچوب‌های تعیین شده کارمزد مشخصی از معاملات دریافت می ‌کنند و دریافت کارمزدهای بیشتر مانند کارمزد برای خدمات الکترونیکی، بدون تصویب در هیات مدیره سازمان توجیهی ندارد./ایرنا

اخبار مرتبط
ماد‌های فملی، شبندر، فایرا، جم، سدشت، کویر و خزامیا از نماد‌های تاثیر گذار مثبت بر شاخص کل بورس بودند. اما نماد‌های پارسان، فولاد، کگل، شپدیس و بوعلی با تاثیر منفی از افزایش بیشتر شاخص کل ممانعت کرد.
خبر جالب امروز را مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن مطرح کرد که قرار است بخش املاک پلتفرم‌های دیوار و شیپور مسدود شوند. گفته می‌شود با توجه به مصوبه شورای عالی مسکن برای انتشار آگهی در سکوهای اینترنتی باید احراز هویت مالک و کد پستی انجام شود و اگر این سکوها تا هفته آینده این بخش وب‌سرویس را انجام ندهند، بخش املاک آنها با مجوز شورای امنیت و دستگاه‌های امنیتی مسدود خواهد شد.
گفتنی است سه نماد «فولاد»، «فملی» و «شپنا» بیشترین تأثیر در شاخص کل بورس و سه نماد «خاور»، «ارفع» و «هرمز» بیشترین تأثیر را در شاخص فرابورس داشته‌اند، همچنین سه نماد «ذوب»، «کاما» و «فولاد» سه نماد پرتراکنش بازار بورس و سه نماد «خاور»، «فزر» و «کرمان» سه نماد پرتراکنش در بازار فرابورس در روز جاری بودند.
تا اسفند سال ۱۴۰۰، ۴۰۰ هزار نفر از مردم و طرفداران اقدام برای افزایش سرمایه کردند و از محل افزایش سرمایه و با بورسی شدن سلب حق تقدم انجام شد و در سال ۱۴۰۱ سه مرتبه تلاش شد از طریق عرضه به بخش‌های خصوصی و تعاونی فرآیند مالکیت انجام شود که مشکلی برای مراجع آسیایی صورت نگیرد و مالکیت باشگاه‌ها برای این مراجع مشخص شود، اما با توجه به پابان مهلت‌ای افی سی در انتهای سال گذشته از طریق مشارکت کنسرسیومی از بانک‌های غیر دولتی و کنسرسیومی از ذیل پتروشیمی امروز صبح در فرابورس محقق شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
مستانه علی نژاد
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

سلام خسته نباشید،با این کارا مردمو الاف نکنید دولت محترم،منظور شما فقط خالی کردن جیب مردم اونم توسط پیشخوان ها بود که از هر نفر نزدیک 70هزار تومان پول گرفتن،حالا شما احراز هویت دوباره میخواید چیکار کنید بازم وقت بخرید ماکه احراز هویت هم شدیم تمام مدارک دادیم 13ساله منتظر سهام هستیم هنوز هیچ گوهی بدستمون نرسیده،خدا را خوش نمیاد که فقط بفکر خالی کردن جیبی باشید که از قلب شما پاک تره،لطفان انصاف در نظر بگیرید چون همین انصاف کار دست شما مسؤلان خواهد داد،لطفان مردمو الاف سهام عدالت نا عدالت نکنید،شما حتی حرف مقام معظم رهبری را هم زمین انداختید با اینکه ایشون دستور آزاد سازی سهام را دادن ولی حرف ایشان هم خریدار نداشت،نکنید قصاص دنیا در همین دنیا عذابتون میده،،،لطفان رسیدگی کنید نه اذیت،،،ممنون از شما بزرگواران که صدای مارا به گوش مسؤلان این قسمت می‌رسانید چون ما قشر ضعیف جامعه هستیم مددجویی بهزیستی و کمیته هستیم اما به ماهم رحم نمیکنن،نکنید،،،،تشکر از بزرگواران

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها