جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

بانک مرکزی: بلوکه کردن بخشی از تسهیلات مشتریان ممنوع است/ بانک‌ها باید به سپرده سود بدهند

24 خرداد 1401
بانک مرکزی: بلوکه کردن بخشی از تسهیلات مشتریان ممنوع است/ بانک‌ها باید به سپرده سود بدهند

به گزارش بانک اول، روابط عمومی بانک مرکزی، اعلام کرد: بر اساس مفاد بخشنامه‌های پیشین طی سال های گذشته، بلوکه کردن بخشی از تسهیلات اعطایی به مشتریان، در قالب انواع سپرده‌ها توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی ممنوع است.

در این میان، بر اساس گزارش‌های دریافتی، برخی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی براساس توافق بین مؤسسه اعتباری و تسهیلات‌گیرنده و قبل از اعطای تسهیلات، معادل بخشی از مبلغ تسهیلات اعطایی را به صورت وثیقه نقدی و در قالب سپرده قرض‌الحسنه جاری یا سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز مسدود کرده و توثیق می‌کنند. 

یادآور می‌شود، گرچه این رویه منوط به آن که قبل از اعطای تسهیلات باشد و با توافق و رضایت تسهیلات‌گیرنده انجام شود، منع مقرراتی ندارد؛ لیکن به منظور پیشگیری از تخطی از حداکثر نرخ سود تسهیلات بانکی مصوب شورای پول و اعتبار، در صورتی که وفق توافق بین مؤسسه اعتباری و تسهیلات‌گیرنده و قبل از اعطای تسهیلات، بخشی از وثایق به صورت نقدی و در قالب مسدود کردن سپرده توثیق می‌شود، سپرده یاد شده باید در قالب حساب سپرده سرمایه‌گذاری مدت‌دار بوده و با احتساب و پرداخت سود علی‌الحساب به آن، معادل نرخ سود متناظر با دوره زمانی آن سپرده که هم‌اکنون در شبکه بانکی کشور مبنای عمل است، انجام پذیرد. 

بر این اساس ضروری است مراتب با لحاظ مفاد قانونی مرتبط به تمام واحدهای ذیربط بانک ها‌ یا مؤسسات اعتباری غیربانکی ابلاغ شده و بر حسن اجرای آن نظارت دقیق به عمل آید.‌

اخبار مرتبط
آمارهای مربوط به پرداخت سود سپرده‌های بانکی در اسفند ماه منتشر نشده،در این گزارش آمارهای ۱۱ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار می‌گیرد.
در حال حاضر اغلب بانک‌ها حساب سپرده یک‌ساله دارند و تفاوت چندانی در جزئیات و آیتم‌های این سپرده‌ها نیست و امکان واریز وجه هم وجود ندارد. با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، جدول سود سپرده‌های بلندمدت ما مدام به‌روزرسانی می‌شود.
طبق آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار، به انواع سپرده‌های کوتاه و بلندمدت از پنج درصد تا ۲۲.۵ درصد سود تعلق می‌گیرد. سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی، سپرده‌هایی هستند که به‌صورت ماه‌شمار بوده و واریز و برداشت از آن محدودیتی از نظر زمانی ندارند. نرخ سود سپرده کوتاه‌مدت سه ماهه هم ۱۲ درصد و سود سپرده‌های کوتاه‌مدت شش ماهه ۱۷ درصد است.
بانک مرکزی در واکنش به افزایش نرخ سود بین‌بانکی، کریدور این نرخ را که پیش از این از ۱۴ تا ۲۲ درصد بود به ۱۷ تا ۲۴ درصد افزایش داد، نرخ بهره بین‌بانکی بار دیگر به سقف کریدور جدید خود نزدیک می‌شود و باید دید که بانک مرکزی اجازه شکسته شدن این سقف را خواهد داد یا خیر.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
Ali Karami
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

سلام من پنجاه میلیون از بانک تجارت وام گرفتم ده میلیون آن بدون سود مسدود کردن چطور میتونم پیگیری کنم الان بانک هم زیر بار نمیره چطور میتونم پیگیری کنم؟

عباس حسینی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

بانک مهر اقتصاد ۲۰ درصد از وام منو بلوکه کرده سود هم نمیده الانم که با بانک سپه ادغام شده من چه طور میتونم سود پولمو ازش بگیرم آیا جایی هست که شکایت کنم

شهرام مرادی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

با سلام..بانک ملت ۱۵ میلیون وام کارت اعتباری خرید کالا گرفتم...۳ساله۲۰میلیون بازپرداخت...۲میلیون و۶۰۰هزار حساب مالیات ارزش افزوده باز کردم...بدون سود..تمام کار وام تموم شد .آخر کار میگن این حساب رو باز کن..که هیچ راهی نداشته باشی..۲تاضامن..سفته و پرونده کامل...اینگونه پول گرو داشتن و سود ندادن؟بنظرشما..اسمش چیه؟فقط حرف میزنید...وام۴درصدی قزص الحسنه که قرازشد۳ماه قسط بخاطر کرونا نگیرن هم برای من که وام ازدواج بانک رفاه داشتم...گرفتن با جریمه و دیر کرد...فقط حرف...ضمانت اجرایی!صفر

محمد معتمدی خواه
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

عالیه ولی ضمانت اجرایی اون چیه بنده75م بلوکه تسهیلات دارم هیچ سودی به اون تعلق نمیگیره به کجا باید مراجعه کنم

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها