چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1403 2024,April

افزایش نرخ سود بین بانکی به 22 درصد

24 خرداد 1401
افزایش نرخ سود بین بانکی به 22 درصد

به گزارش بانک اول برآوردها نشان می‌دهد که 2500 میلیارد تومان پول سرگردان در بین مردم است. این حجم عظیم نقدینگی چون امکان سرمایه‌گذاری در تولید و تجارت وجود ندارد به سمت بازارهای ارز، سکه، خودرو، مستغلات و ... سرازیر می‌شود و بازار را دچار التهاب می‌کند. البته دلیل بی‌ثباتی در بازار کسری بودجه است که علت آن کاهش فروش نفت و کاهش درآمدهای مالیاتی است. 

«عبدالناصر همتی» رئیس‌کل بانک مرکزی عصر جمعه در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «کارشناسان اقتصادی در این روزها چند نکته را برجسته کرده‌اند که شایسته است توضیح لازم داده شود. این کارشناسان، رشد نقدینگی سال ۹۸ و سه‌ماهه اول ۹۹ را بسیار زیاد می‌دانند. رشد پایه پولی سال گذشته بیش از متوسط ۵۰ سال اقتصاد بوده است. اما علیرغم کسری بودجه قابل‌توجه دولت، فاصله چندانی با آن متوسط نداشته است و رشد ۸.۸ درصد آن در سه‌ماهه اول سال٩٩ نیز، چندان فاصله معناداری با رشدهای فصلی سال‌های قبل ندارد. البته رشد نقدینگی همواره یک پدیده ساختاری در اقتصاد ایران بوده است. نکته مهم این است که، حجم نقدینگی موجود و حتی، رشد کنونی آن، نمی‌تواند موجب آن تورم بالایی بشود که پیش‌بینی می‌کنند. چراکه بخشی از همین نقدینگی موجود، برای تأمین کسری بودجه استفاده خواهد شد. رئیس بانک مرکزی نوشت: می‌توانم اطمینان دهم که کسری بودجه دولت قطعاً، بهتر از سال‌های قبل، مدیریت می‌شود و مسیر اعمال سیاست پولی نیز به سمت نرخ سودی پیش می‌رود که در بازار بین‌بانکی و در دامنه دالان کف و سقف که از امروز بین ۱۳ و ۲۲ درصد خواهد بود، توسط بانک مرکزی مدیریت می‌شود.

همتی یادآور شد: درواقع، فروش دارایی و انتشار اوراق دولت و تأمین مالی کسر بودجه از اوراق، به معنی استفاده از نقدینگی موجود اقتصاد است، بدون آنکه فشاری به پایه پولی وارد شود. البته لازم است سیاست‌های احتیاطی کلان در بقیه بخش‌های اقتصاد کلان با دقت اعمال شود تا از انباشت ریسک‌های سامانمند جلوگیری شده و اقدامات ثبات ساز بانک مرکزی خنثی نشود.

وی ادامه داد: تا آنجائی که به مدیریت پولی و ارزی مربوط می‌شود، می‌توانم این اطمینان را بدهم که کسری بودجه دولت قطعاً، بهتر از سال‌های قبل، مدیریت می‌شود و مسیر اعمال سیاست پولی نیز به سمت نرخ سودی پیش می‌رود که در بازار بین‌بانکی و در دامنه دالان کف و سقف، که بین ۱۳ و ۲۲ درصد خواهد بود، توسط بانک مرکزی مدیریت می‌شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین افزود: امیدوارم کارشناسان محترم با دقت و با مسئولیت شناسی لازم، با ارائه تحلیل علمی اقتصاد، بانک مرکزی را یاری کرده و از طرح مسائلی، که ممکن است موجب سفته‌بازی و یا تحریک انتظارات بشود، دوری کنند.

اخبار مرتبط
گرفتن بهره پول جایز نیست. مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت (ره): سود سپرده ربا و حرام است؛ مگر با معامله شرعیه در قبال سود معین.
این نرخ در هفته پایانی اسفندماه سال 1402 به 23.66 درصد رسیده بود که بالاترین نرخ بهره بین بانکی از آبان ماه به بعد محسوب می شود؛ بیشترین رکورد این نرخ در هفته نخست مهر 1402 ثبت شده است؛ نرخ بهره بین‌بانکی در پایان هفته منتهی به 5 مهر ماه سال 1402 با رکوردشکنی 10 سال به 23.80 درصد افزایش یافته بود.البته بعد از آن روند کاهشی نرخ سود بین بانکی آغاز شد و در هفته نخست آبان ماه به 23.71 درصد کاهش یافت و بعد ان آن وارد کانال‌های پایین‌تر شد.
حداکثر نرخ سود بانکی در سال ۱۴۰۲ هم ۲۲.۵ درصد باقی ماند؛ هرچند مقرر شد بانک‌ها برای تامین سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی، با انتشار اوراق سپرده گواهی خاص، سودهای ۳۰ درصدی هم ارائه دهند. سال ۱۴۰۱ بود که بانک مرکزی سقف نرخ سود سپرده بانکی را ۲۲.۵ درصد و سود تسهیلات را حداکثر ۲۳ درصد اعلام کرد و نرخ‌های بالاتر از آن تخلف اعلام شد. همچنین همان زمان مسئولان اقتصادی و بانکی کشور تاکید کردند که تصمیمی برای تغییر در نرخ سود بانکی ندارند.
نرخ سود معمولاً به توجه به شرایط بازار و تصمیمات بانک‌ها مشخص می‌شود. به همین دلیل، تعیین نرخ سود سپرده اهمیت زیادی در اقتصاد یک کشور دارد. همچنین بانک‌ها برای تامین سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی، با انتشار اوراق سپرده گواهی خاص، سودهای ۳۰ درصدی هم ارائه دهند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
عبدالرضا غیایی شاملو
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

جناب همتی اساسأ از نظر جنابعالی و کلیه همکارانتان در دولت چه شخص رئیس دولت و چه وزرای کابینه کلیه مسائل جاری کشور به بهترین شکل در حال مدیریت است و اوضاع مملکت بر روی کاغذهای آماری شما عالیجنابان همانند گلستانی است که هیچ مشکلی ندارد و همه شاخص ها و آمارها مثبت است، اما جناب همتی در واقعیت ما مردم در این دوران با چنان مشکلات و بحران هایی بخصوص در حوزه اقتصاد و معیشت مواجه هستیم که نظیر این مشکلات و سختیها را تا به حال نه دیده بودیم و نه شنیده بودیم، جناب همتی خواهشأ بازی با آمار را دیگر رها بفرمائید و فکری بحال این تورم وحشتناک و کمرشکن کنید که گذران زندگی را برای اکثریت ما مردم غیرممکن کرده است. یاعلی

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها