جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

این بار کرونا کودکان را هدف قرار داد

24 خرداد 1401
این بار کرونا کودکان را هدف قرار داد

به گزارش بانک اول ویروس کرونا هر روز شکل جدیدی در تاخت و تازش رو می کند. اکنون نگرانی جدید از خطرات کرونا متوجه کودکان و نوجوانان شده است و این در حالی است که درهفته ها و ماه های نخست شیوع این ویروس گفته می شد که کرونا با کودکان مهربان است. برخی آمارهای میزان ابتلای کودکان در هفته های اول شیوع از رقم 2 درصد حکایت می کرد. روز گذشته برای بررسی تحولات جدید درباره کرونا و کودکان به سراغ دو عضو کارشناسی کمیته کشوری پیشگیری از کرونا رفتیم. وقتی موضوع پرسشم را با دکتر مسعود مردانی و دکتر محمدرضا محبوب فر در میان می گذارم هر دو بدون هیچ تردید و تعللی تصریح و تاکید می کنند که ویروس کرونا در فرم جدیدش به سمت کودکان و کم سن و سال ها خیز برداشته است.

از آقای محبوب فر می خواهم که در صورت امکان برای شرایط جدید میزان مبتلایان کودک و نوجوان رقم یا درصدی را بیان کند که او در پاسخ چنین می گوید: اگر بخواهیم برای این بخش عدد و رقمی اعلام کنیم من به جرئت می توانم بگویم که 15 درصد موارد مبتلایان و 3 درصد فوتی های این ویروس اکنون مربوط به کودکان 3 تا 9 سال و 9 تا 16 سال است و یک درصد فوتی ها نیز نوزادان تا کودکان ۳ ساله هستند .دکتر محبوب فر در این زمینه ادامه می دهد: بر اساس آخرین بررسی ها و اخبار، متاسفانه باید بیان کنیم که این ویروس کودکان را هم درگیر خود کرده است. اگر قبلا گفته می شد ابتلای کرونا در افراد بالای 60 سال و افراد با بیماری زمینه ای شیوع بیشتری دارد اما اکنون می بینیم که کرونا در دوره جهش خود کودکان و افراد کم سن و سال را درگیر کرده است. دلیل آن هم حضور کودکان به همراه والدین در مراکز سرپوشیده با تجمع انسانی بالاست.

 

کرونای کودکان؛ کاوازاکی
این عضو کمیته کشوری پیشگیری از کرونا، درباره علایم ابتلا در کودکان و نوجوانان این طور اظهارنظر می کند: کرونا در این گروه سنی بیشتر همان کاوازاکی است که علایمی شبه آنفلوآنزا دارد. ما هم اکنون در بیمارستان های لقمان تهران و امام حسین(ع) اصفهان تعداد قابل توجهی از مبتلایان کم سن و سال را داریم که علایمی شبه آنفلوآنزا وکاوازاکی در آن ها بروز یافته است.

کودکان و جوانان و علایم گوارشی
همین موضوع را که کودکان و جوانان در آغاز ابتلا بیشتر چه علایمی دارند، با دکتر مسعود مردانی دیگر عضو کارشناسی کمیته کشوری پیشگیری از کرونا در میان می گذارم. دکتر مردانی هم می گوید: فرم های جدید ابتلا اکنون بیشتر با آسیب های گوارشی همچون بی اشتهایی، دل درد و اسهال بروز می یابد که متاسفانه مبتلایان بااین علایم بیشتر کودکان، نوجوانان و جوانان هستند. دلیل آن هم کم توجهی خانواده ها در همراهی آن ها در محیط های سربسته و تجمع است.

پیشنهاد چیست؟
درباره این که حالا باید چه کرد تا کودکان این پاره های تن ما در معرض آسیب این ویروس خشن قرار نگیرند، پیشنهاد دکتر محبوب فر کارشناس کمیته کشوری پیشگیری از کرونا و عضو انجمن آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران این است: پیشنهاد ما در این کمیته، وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا این است که کودکان تا حد امکان از خانه خارج نشوند و اگر برای بیرون آمدن از منزل ضرورتی وجود داشت، برای آن ها هم ضوابط بهداشتی مثل استفاده از ماسک رعایت شود.

اخبار مرتبط
پزشک طب سنتی در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی راه کارهایی را برای کاهش ضعف و بی حالی در ماه مبارک رمضان مطرح کرد و گفت: برای کاهش ضعف و بی حالی باید حتما وعده سحری مصرف و در این وعده برای جبران کمبود آب بدن از غذاهای خورشتی استفاده شود.
سبک زندگی غلط، تغذیه اشتباه، عدم تحرک و استرس روزانه، از طول عمر ما کم می‌کند و زمینه را برای بیماری‌های حاد و غیر معمول فراهم می‌کند. یکی از راه‌های پیشگیری از بیماری‌های تهدید کننده سلامت عمومی بدن، تغذیه درست است
محمد اسماعیل کاملی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر سازمان بیمه سلامت چه خدماتی به بیماران SMA ارائه می دهد، گفت: با تشکیل صندوق بیماریهای خاص و صعب العلاج، درصورتی که اطلاعات بیماران مبتلا به اس ام ای در سامانه بیماری های نادر وزارت بهداشت (RDA) ثبت شده باشد، از مزایای صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج بهره مند می شوند.
دریافت بیش از اندازه برخی ویتامین‌ها ممکن است سلامتی انسان‌ها را به خطر بیندازند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها