پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

میزان دستمزد کارگران؛ مبنای جدید تعیین سقف مهریه

24 خرداد 1401
میزان دستمزد کارگران؛ مبنای جدید تعیین سقف مهریه

به گزارش بانک اول، حجت الاسلام سید جواد حسینی‌کیا ، از تهیه طرحی درباره ساماندهی امور مربوط به مهریه زوجین از سوی جمعی از نمایندگان خبر داد و گفت: تاکنون بیش از ۵۰  امضاجمع‌اوری شده است و به زودی به صحن  ارائه می‌شود.

 
وی با بیان اینکه این طرح به منظور حمایت از خانواده‌، تهیه شده است، افزود: به دنبال آن هستیم تا مبنای محاسبه مهریه، میزان دستمزد کارگر در نظر گرفته شود.
 
حسینی‌کیا تصریح کرد: در این طرح پیشنهاد پنج الی شش هزار روز از مزد کارگر را در نظر گرفتیم و این بدین معناست که اگر دستمزد یک کارگر روزی ۷۰ هزار تومان - دستمزد روزانه یک کارکر براساس نظام کار تقریبا ۷۰ هزار تومان است - باشد، این رقم ضرب در پنج هزار روز شود و نهایتاً میزان مهریه ۳۵۰ میلیون محاسبه خواهد شد بنابراین قاضی می‌تواند تا ۳۵۰ میلیون تومان فرد را زندانی کرده و بیش از آن را خیر.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
احمد رضایی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

تا چند نفر به خاطر این قضیه کشته و زخمی نشن مسئولین فکری نمیکنن کاسبی پر رونقی شده برای خانوما کشور ما هم که زن سالاریه

رضا احمدی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

طرح خوبیه ولی به نظرم ۳۵۰ میلیون هم پول کمی نیست . شاید برای عده ای پول ناچیزی باشه ولی برای خیلی از مردا پرداخت ۳۵۰ میلیون هم راحت نیست.ولی خب این طرح با توجه به قیمت سکه و شرایط فعلی جامعه خوبه . انشاله که جلوی سودجویی برخی از خانوما گرفته بشه

علی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

سلام! چرا حقوق کارگر؟ چرا 5 هزار روز حقوق؟ وقتی ازدواج بر مبنای سنت و احکام قوانین اسلامی صورت می گیرد، مهریه هم باید بر مبنای آن باشد، مگر مبنای اسلامی نداریم که نمایندگان محترم دنبال مبنای من درآوردی هستند. بنظرم مهرالسنه (معادل مهریه حضرت زهرا (س)) هم مبنای اسلامی دارد و هم معقول تر است. مهرالسنه تقریبا معادل 22.5 سکه بهار آزادی می باشد. 22.5 سکه با قیمت 13 میلیون تومان معادل 292.5 میلیون تومان می باشد. پنج هزار روز حقوق با حقوق روزانه 70 هزار تومان معادل 350 میلیون تومان می باشد. پنج هزار روز حقوق یعنی حقوق 13.6 سال یک کارگر. صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت به هر 10 میلیون تومان، ماهانه بین 150 تا 180 هزار تومان سود پرداخت می کنند. اگر مبلغ 292.5 (معادل مهرالسنه) در صندوق های مذکور سرمایه گذاری شود ماهانه حداقل حدود 4.5 میلون تومان سود دریافت می شود که از حداقل حقوق کارگری بالاتر و در حد حقوق کارمندان با سابقه دولت می باشد، که می تواند منبع تامین مالی زوجه باشد. در هر صورت باید به فکر سوء استفاده های احتمالی طرفین هم بود. صفوف اجرای احکام مهریه در شرایط فعلی را نیز باید با دقت آسیب شناسی کرد. مساله تسهیل ازدواج جوانان و آسیب های ازدواج دیر هنگام هم باید مد نظر قرار گیرد. اصل اینکه در احکام اسلامی عدم استطاعت مالی در پرداخت مهریه، باعث زندانی شدن فرد نمی شود نیز مد نظر قرار گیرد. از موضوع طلاقهای عاطفی که توجه به شرایط فعلی رواج پیدا کرده نیز نباید غافل شد. به نظر می رسد باید در تدوین قانون با دید همه جانبه عمل کرد. eiliaxp

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها