پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

خرید و فروش ارز دیجیتال توسط صرافی ها غیر قانونی است

24 خرداد 1401
خرید و فروش ارز دیجیتال توسط صرافی ها غیر قانونی است

به گزارش بانک اول کامران سلطانی زاده رئیس کانون صرافان،  اظهار داشت: در دو ماه گذشته افزایش شدید نرخ ارز باعث شده بود  دادستان تهران و قوه قضاییه اطلاعیه ای صادر کنند که قیمت ارز در سایت‌ها منتشر نشود و پلیس فتا هم از صرافان خواسته بود که از درج قیمت بر روی سایت هایشان به منظور کاهش التهابات بازار جلوگیری کنند.

وی ادامه داد : با مکاتباتی که با قوه قضاییه و پلیس فتا داشته‌ایم مقرر شد صرافی هایی که از بانک مرکزی مجوز دارند و قیمت رسمی بانک مرکزی را اعلام می کنند از سایر سایت های غیرمجاز متمایز شوند و اجازه درج قیمت را داشته باشند. البته خیلی از صرافان به دلیل نگرانی هایی که دارند فعلا در سایت قیمت ارز را منتشر نمی‌کنند با این وجود صرافان مکلف هستند با توجه به دستور بانک مرکزی، قیمت های خرید و فروش ارز را هم بر روی تابلوی مغازه و هم بر روی سایتشان منتشر کنند در غیر این صورت اجازه خرید و فروش ارز را ندارند.

این مقام مسئول افزود: اگر صرافان نرخ را بر روی تابلو و یا سایتشان اعلام کنند ولی ارزی برای فروش نداشته باشند تخلف کرده اند صرافان در صورت نداشتن ارز باید بر روی تابلو عدد صفر را نمایش دهند تا مردم متوجه شوند صرافی ارز نمی فروشد.

سلطانی زاده در پاسخ به این سوال که صرافانی که تارنما یا سایت ندارند برای درج قیمت باید چه اقدامی انجام دهند گفت: چند ماهی هست که اپلیکیشنی توسط کانون صرافان به بهره برداری رسیده است و همه صرافان موظف شده‌اند از آن برای اعلام نرخ استفاده کنند. مردم هم می‌توانند برای مراجعه به این اپلیکیشن قیمت خرید و فروش هر صرافی را همراه با مکانی که آن صرافی مستقر است مشاهده کنند.

وی ادامه داد: صرافان از یک هفته گذشته ملزم به استفاده از این اپلیکیشن شده‌اند و به زودی تمامی صرافان وارد این اپلیکیشن می شوند و اقدام به نرخ گذاری خواهند کرد.

سلطانی زاده در خصوص برگشت ارز حاصل از صادرات گفت: تمامی صرافی هایی که دارای مجوز فعالیت از بانک مرکزی هستند می توانند با صادرکنندگان تبادلات لازم را داشته باشند و از بعد مکان هم هیچ محدودیتی ندارند به عنوان مثال یک صادرکننده در خراسان می‌تواند با یک صراف در تهران در ارتباط باشد و در سامانه نیما فعالیتش را انجام دهد. همه این اقدامات بستگی به توافق میان صادرکننده و صراف دارد و از نظر فعالیت هیچ محدودیتی برای صرافان دارای مجوز وجود ندارد.

وی گفت: ما اطلاع دقیقی از روند بازگشت ارز حاصل از صادرات نداریم و برای بررسی دقیق میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات باید به آمارهای بانک مرکزی اتکا کرد.

سلطانی زاده در خصوص فعالیت صرافان در خرید و فروش ارز دیجیتال گفت: تاکنون بانک مرکزی هیچ مجوزی برای فعالیت صرافان در خصوص ارز دیجیتال را صادر نکرده است و افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند متخلف هستند چرا که دارای مجوز رسمی نیستند.

وی ادامه داد : طبق مصوبه هیئت دولت ماینر ها می توانند ارز دیجیتال را ماین کنند اما در چرخه قانونی و هنوز هم برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال دستورالعمل ابلاغ نشده است.

رئیس کانون صرافان اظهار داشت: برای تدوین دستورالعمل خرید و فروش ارز دیجیتال جلساتی برگزار شده است و ما هم نظراتمان را گفته ایم ولی تاکنون هیچ دستورالعملی در این زمینه صادر نشده است و فعالیت در معاملات ارزی چه در فضای مجازی و چه توسط صرافان کاری غیرقانونی است و با متخلفان برخورد خواهد شد.

وی در خصوص آینده بازار ارز هم گفت: به عنوان کارشناس نمی توانیم از بالارفتن یا پایین آمدن قیمت ارز در آینده صحبت کنیم ولی ما هم مانند سایر افراد خواهان ثبات در این بازار هستیم. پیش‌بینی این است که با برنامه ریزی هایی که بانک مرکزی در خصوص اختصاص ارز برای کالاهای مورد نیاز مردم و حذف ممنوعیت واردات کالاهای لوکس انجام می دهد در بلند‌مدت می‌توانیم شاهد اتفاقات مثبتی باشیم./باشگاه خبرنگاران

اخبار مرتبط
بازار ارزهای دیجیتال، مورد توجه بسیاری افراد و شرکت ها قرار رفته و امروزه بسیاری از معاملات جهانی با رمز ارز ها صورت می گیرد. برد گارلینگهاوس (Brad Garlinghouse)، مدیرعامل ریپل، با اشاره به رونق اخیر بازار ارزهای دیجیتال، بر اهمیت کاربرد واقعی ارزهای دیجیتال برای موفقیت در این دوره تاکید کرد.
رمزارزهای دیجیتال همچنان در مسیر نزولی هستند و بیت‌کوین و اتریوم سقوط کردند.
بیت‌کوین در بهترین روز‌های خودش قرار دارد و با احتساب بازدهی ۵۰ درصدی در یک ماه به یک قدمی کانال ۷۰ هزار دلار رسیده است. افزایش قیمت بیت کوین از این جهت در روز‌های اخیر مورد توجه تریدر‌ها و افکار عمومی قرار گرفته که رهبر بازار ارز دیجیتال رسما پا به محدوده جدیدی گذاشته اما از یک ماه قبل به این طرف اتریوم به‌عنوان دومین رمزارز برتر بازار سود ۶۰ درصدی برای سرمایه‌گذارانش به ارمغان آورده و اوضاع دوج‌کوین، شیبااینو و بایننس نیز که جزو ۱۰ رمزارز برتر بازار قرار می‌گیرند، از خود بیت‌کوین توپ‌تر بود
قیمت بیت کوین از اوایل سال جاری بیش از ۵۵ درصد افزایش یافته که عمدتاً به دلیل تایید صندوق‌های ETF اسپات بیت کوین بوده است

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها