جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

در چه مواردی می‌توان جلوی پرداخت چک را گرفت؟

24 خرداد 1401
در چه مواردی می‌توان جلوی پرداخت چک را گرفت؟

به گزارش بانک اول از طریق روش‌های گوناگون می‌توان مانع پرداخت وجه چک شد و با مراجعه به بانک جلوی پرداخت آن را گرفت.

صادر کننده چک، ذینفع یا قائم مقام قانونی آن‌ها می‌توانند جلوی پرداخت چک را بگیرند این افراد ضمن اعلام مفقودی، سرقت و جعل چک می‌توانند از پرداخت چک جلوگیری کنند.

همچنین اگر چک از طریق کلاهبرداری، خیانت در امانت یا جرائم دیگری تحصیل شده باشد می‌توان بصورت کتباً دستور عدم پرداخت وجه چک را به بانک بدهد.

پس از آنکه بانک احراز هویت را انجام داد دستور دهنده از پرداخت وجه آن خودداری خواهد کرد و در صورت ارائه چک بانک گواهی عدم پرداخت را با ذکر علت اعلام شده صادر و تسلیم می‌کند.

پس از آن دارنده چک می‌تواند علیه کسی که دستور عدم پرداخت وجه را داده، شکایت کند و هر‌گاه خلاف ادعایی که موجب عدم پرداخت شده ثابت شود دستور دهنده علاوه بر مجازات مقرر در ماده ۷ این قانون به پرداخت کلیه خسارات وارده به دارنده چک محکوم خواهد شد.

در صورت تحصیل چک بواسطه ارتکاب جرم می‌توان دستور عدم پرداخت چک را به بانک صادر کرد البته ممکن است موضوع از نظر محکمه فاقد وصف کیفری تشخیص داده شود؛ بنابراین به منظور جلوگیری از بروز مشکل ابتدا باید از طریق دادگاه حقوقی اقدام کرد.

اخبار مرتبط
اسماعیل محمدجانی ضمن تشریح آخرین وضعیت عملیاتی‌سازی ابزارهای نوین تأمین مالی زنجیره تأمین مانند اوراق گام و فاکتورینگ از عملیاتی‌سازی ابزار «برات الکترونیکی» در آینده نزدیک و هم‌چنین اجرایی‌سازی ابزار جدید تأمین مالی با عنوان «کارت رفاهی متصل به اوراق گام» در سال جاری خبر داد.
در زمان دریافت هر فقره چک از شخص صادرکننده، باید در مورد نقد شدن آن کاملاً مطمئن شوید. همان‌طور که گفتیم، وضعیت نقدینگی چک صیادی برعکس چک‌های قدیمی قابل بررسی است. در واقع برخلاف گذشته، می‌توانید از خوش‌حسابی صاحب چک و وضعیت اعتباری او مطمئن شوید.
در ادامه هم سیاوش غیبی پور دیگر کارشناس اقتصادی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: افزایش شفافیت در حوزه معاملاتی که با چک‌های الکترونیکی شکل می‌گیرد علاوه بر مزیت‌هایی که برای خود افراد دارد در بحث‌های مالیاتی و موارد اقتصادی هم به کمک دولت خواهد آمد. همچنین می‌تواند به رونق معاملات و حتی کاهش بار ترافیکی و صرفه جویی در زمان و هزینه‌ها نیز کمک شایانی کند.
رنگ ظاهری همه چک‌های صیادی جدید بنفش است، ولی رنگ‌بندی دیگری برای استعلام سابقه اعتباری صادرکنندگان چک صیادی وجود دارد. شما می‌توانید با استفاده از برنامه‌های پرداخت موبایل و سایت بانک مرکزی، وضعیت اعتباری صادرکننده چک را بررسی کنید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها