جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

وعده حقوق ۴ میلیون و ۹۰۰ تومانی بازنشستگان محقق می‌شود؟

24 خرداد 1401
وعده حقوق ۴ میلیون و ۹۰۰ تومانی بازنشستگان محقق می‌شود؟

به گزارش بانک اول سال 94 بود که دولت یازدهم پس از یک وقفه دوساله، با فشار معلمان، تصمیم به اجرایی شدن نظام رتبه بندی معلمان گرفت، برداشت‌ها از رتبه‌بندی و افزایش ناشی از آن متفاوت بود، یکی از معاونان آن روز وزیر در حاشیه جلسه با نمایندگان مجلس به خبرگزاری فارس گفته بود: قرار است در این طرح، حقوق معلمان بین 3 تا 5 میلیون افزایش یابد! در چنین بلوایی همه چرتکه بدست‌، دنبال چاله کندن برای پولی بودند که قرار بود از محل این رتبه بندی، نصیبشان شود. عاقبت، آنچه دست معلم را گرفت افزایشی بیشتر از 150 تا 500 هزار تومان نبود.

 

خلاصه رتبه بندی داستان هفت دست آفتابه لگنی شد که هیچ شام و ناهاری برای معلمان به‌همراه نداشت. این روزها نیز بیش از 2/5 میلیون بازنشسته کشوری برای اجرا شدن همسان‌سازی حقوق خود مدام لحظه‌شماری می‌کنند.

فضای مجازی پر شده از جداولی که هر کسی از ظن خویش، آن را مناسب‌ترین شاقول برای هم‌تراز کردن دریافتی خود با شاغلان می‌داند. حتی برخی پا را از این فراتر نهاده و به‌دنبال طراحی یک ماتریس چند بعدی با تاثیر مثبت تمامی متغیر‌هایی هستند که تبدیل کردن آنها به عدد و رقم حتی از عهده ابر رایانه‌ها نیز خارج است.

جمعی نیز از التفات نوبخت به بازنشستگان، چنان ذوق زده شده‌اند که سراز پا نمی‌شناسند. گاهی برایش چهل پنبه دود می‌کنند که چشم نخورد. امیدوارم سورپرایز جناب نوبخت مانند سال گذشته که 110 هزار بازنشسته را از هر گونه افزایشی بابت همسان‌سازی ناامید ساخت در مهرماه امسال نیز، همکاران بازنشسته را شگفت زده نسازد.

جمشید انصاری معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور اخیرا اعلام کرده‌ متوسط حقوق کارکنان دولت به پنج میلیون و 470 هزار تومان و بازنشستگان کشوری نیز به سه میلیون و 800 هزار تومان رسیده است.

اگر محمدباقر نوبخت بر عهد و پیمان خویش وفادار بماند، بر حسب ماده 30 قانون پنج ساله برنامه ششم توسعه قرار است حقوق بازنشستگان تا سقف 90 درصد حقوق شاغلان افزایش یابد، پس انتظار می‌رود میانگین حقوق بازنشستگان از عدد سه میلیون و 800 هزار تومان به چهار میلیون و 923 هزار تومان برسد که این افزایش به ازای هر نفر بازنشسته حداکثر به طور متوسط چیزی حدود یک میلیون و 123 هزار تومان خواهد بود.

البته تجربه به ما آموخته است که خیلی نمی‌توان به قول دولتمردان اعتماد کرده، روی وعده نسیه جناب نوبخت،حساب باز کرده و خود را بدهکار عام و خاص کنیم.

ای‌کاش دولت روحانی همان حقوق یک میلیون و 730 هزار تومانی کارمندان در سال 92 را افزایشی نمی‌داد اما در عوض قیمت سکه را نیز مانند خرداد 1392 همچنان روی عدد یک میلیون و 266 هزار تومان حفظ می‌کرد تا لااقل با کنترل تورم، دخل و خرج حقوق بگیران با هم به تعادل و توازن برسد. اما اکنون در برابر سکه 11 میلیونی و دلار 23 هزارتومانی، حقوق 200 دلاری توان هم‌آوردی با تورم افسار گسیخته را ندارد.

 

نویسنده: ابراهیم سحرخیز*

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
Hasan haji haji
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

ا أخر باز نشسته هم خدایی دارد .روزی باید جواب گو باشید .آخه مگه بازنشسته با باز نشسته فرق دارد .هر ظلم است بر سر بازنشسته بخصوص تأمین اجتماعی.حال شماها ای کسانی که در کاخ های آن چندانی زندگی میکنید مگر مرگ دروغ است .ای بیچاره ها چه ضرر بزرکی کردید .

از کار افتاده پزشکی تامین اجتماعی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

بعد از ۱۱سال وعده همسانسازی فقط درصد کمی از بازنشستگان ۳۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند باید کف حقوق سازمان بازنشستگی که درصد بالایی هستند تاثیر گذار شود نه درصد کمی

ح ق
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

بین بازنشستگان تامین اجتماعی با بزنشستگان کشوری خیلی فرق میزارن،تامین اجتماعی اوضاعشون بهتره، پدر من با ۳۵ سال سابقه و بازنشسته دادگستری ۲۱۰۰۰۰۰ در سال ۹۸ میگرفت، و امسال با این طرح همسانسازی حقوقها تازه به ۲۸۰۰۰۰۰ تومن رسیده، والا به هرکی میگیم بازنشسته دادگستری مستاجره و حقوقش انقدره باورشون نمیشه،۱۵۰۰۰۰۰ اجاره میده و اگه کمک ما بچها نباشه تو خرج خونه کم میارن، این حق بازنشستها نیست که یه عمر با شرافت زندگی کنن،و حروم نخورن، و این حقشون باشه،از این حقوقهای میلیونی به بازنشستها هم بدین.

حسین شاکر
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

باسلام، آقا چرا ی نفرهم بفکر مشاغل آزاد نیس، والله، حداقل کارمنددولت خیالش راحته حقوقشو میگیره، رفیق خودم کارمندشهرداریه همینجوری هفته ای دوروزش رو تعطیل هس، توروزای عادی هم فقط صب میره حاظریشو میزنه،بعدمیره خونه رفیقش تا خود ساعت یک ظهر مواد میکشه، ظهر هم میره 4تا فیش غذا بهش میدن میره 4تا چلوکباب ونوشابه میبره از رستوران مفتی میره خونشون، بعد هم ولش کنی اعتراض هم داره، ما چی بگیم،همینجوری بخور نمیری بود درآمدمون ک این کرونا خوصکل بدبختمون کرد، تازه خداروشکر من کرایه نمیدم، وگرنه باید الان زندان میبودم،

لاله
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

چرا بین بازنشستگان تامین اجتماعیی و لشکری و کشوری فرق میگذارید ، ما بازنشسته های تامین اجتماعی حتی تحصیلاتمان هم بالاتر از انهاست ولی به ما ظلم شده ،من با مدرک فوق لیسانس و بیست سال سابقه تازه ۳۶۰۰ میگزرم بعد از کد افزایش ها

عباس بازنشسته لشکری
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

سلام.انشاالله آقای نوبخت به قولش عمل می کنند.ونام ویاد او همیشه دردلمان به نیکی خواهد ماند

محمد نایب سالگی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

باسلام و احترام درآمد اکثرجامعه ایران با ریال است ولی خرج مان با دلار محاسبه می‌کنند پس همیشه اقشار کم درآمد جامعه روز به روز فقیر تر می‌شوند شک نکنید...

M Kh
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

دروغ جدیده😐 همین کف حقوق سه تومن بدن سر وقت چهارتومن پیشکش

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها