پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

مهلت فروش سهام عدالت تا چه زمانی است؟

24 خرداد 1401
مهلت فروش سهام عدالت تا چه زمانی است؟

به گزارش بانک اول، در ماه‌های اخیر در دو مرحله امکان فروش ۶۰ درصد از سهام عدالت افرادی که مدیریت مستقیم سهام خود را انتخاب کرده‌اند، فراهم شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد امکان فروش ۴۰ درصد باقی‌مانده سهام عدالت نیز هم‌زمان با فرا رسیدن دهه فجر فراهم می‌شود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد تعداد کل دارندگان سهام عدالت بیش از ۴۹ میلیون نفر است که از این تعداد ۲.۵ میلیون نفر فوت شده‌اند. در آزادسازی سهام عدالت حدود ۲۰ میلیون نفر روش مستقیم و ۲۶.۵ میلیون روش غیرمستقیم را انتخاب کردند که اگر قرار باشد سهام افراد فوتی نیز به روش غیرمستقیم آزاد شود، تعداد سهامداران در روش غیرمستقیم ۲۹ میلیون نفر می‌شود.

در روش مستقیم سهامداران می‌توانند به‌صورت جداگانه سهام ۳۶ شرکت حاضر در پرتفوی سهام عدالت را مدیریت و تصمیم‌گیری کنند که کدام سهام را بفروشند و کدام را نگه دارند، اما در روش مستقیم همه این ۳۶ نماد در قالب شرکت سرمایه‌گذاری استانی تجمیع می‌شود و سهامدار با یک نماد سروکار دارد.

براساس آیین‌نامه اجرایی آزادسازی سهام عدالت که مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار است، شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به‌مرور باید کارهای پذیرش در بورس را انجام دهند تا بتوانند وارد بورس شوند، در تبصره‌ای از این آیین‌نامه آمده که این شرکت‌ها ظرف مدت یک سال بورسی شوند، اما در حال حاضر بیش از ۱۰ شرکت پذیرش شده‌اند که خیلی سریع‌تر از زمان‌بندی مشخص شده است.

گفتنی است از اردیبهشت ماه سال جاری فرآیند آزادسازی سهام عدالت آغاز شد و در مرحله نخست آزادسازی، یک ماه به مشمولان سهام عدالت برای انتخاب روش مدیریت فرصت داده شده بود. به‌این‌ترتیب یک دسترسی برای مردم مهیا شد و در اختیار آن‌ها قرار گرفت تا اعلام کنند که آیا می‌خواهند سهام عدالت در اختیار خودشان باشد و خود نسبت به سهام مدیریت و مالکیت داشته باشند یا به دنبال این هستند تا به‌صورت غیرمستقیم از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مورد معامله قرار بگیرند.

از همان ابتدا اعلام شده بود افرادی که در مدت زمان تعیین شده اقدام به انتخاب روش مدیریت نکنند، به‌صورت اتوماتیک روش مدیریت غیرمستقیم برای‌شان انتخاب می‌شود. اما بعد از گذشت چند روز از انتخاب روش سهامداران برای تعیین مدیریت سهام عدالت، سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد گزینه غیرمستقیم از سامانه حذف شده و افرادی که به دنبال انتخاب روش مدیریت غیرمستقیم هستند، احتیاجی به ورود در این سامانه ندارند.

با توجه به فراهم شدن امکان فروش سهام عدالت، مسئولان تأکید ویژه‌ای را به سهامداران برای جلوگیری از تصمیمات هیجانی جهت فروش سهام خود داشتند و معتقد بودند سهام عدالت در راستای رشدهای بی‌سابقه بورس در مسیر رشد قرار می‌گیرد و سودهای چشمگیری را در اختیار سهامداران قرار خواهد داد. به همین دلیل برای ترغیب مشمولان سهام عدالت جهت نگهداری سهام خود، در خردادماه بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای شرایط پذیرش سهام عدالت برای وثیقه صدور کارت اعتباری را به شبکه بانکی اعلام کرد. بر این اساس، درصدی از ارزش آن بخش از سبد سهام دارندگان سهام عدالت که آزاد شده، در چارچوب ضوابط به‌عنوان وثیقه جهت صدور کارت اعتباری قابل‌پذیرش است.

گفتنی است تاکنون فرایند آزادسازی ۶۰ درصد از سهام عدالت و امکان فروش آن فراهم شده است. آزادسازی ۴۰ درصد باقی‌مانده سهام عدالت نیز در ۲۲ بهمن‌ماه عملیاتی می‌شود.

اگر تاکنون اقدام به فروش و استعلام سهام خود نکرده‌اید، می‌توانید از طریق لینک https://edalat.farabixo.com اقدام کنید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد./مهر

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
عمو فرشید
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

حدود یک ماهه درخواست فروش 60% رو ثبت کردم ولی یک ریال دریافت نکردم، نه میشه فروش رو لغو کرد نه میشه مبلغ رو دریافت کرد، معلوم نیست کی مسئوله کی مردمه،

آرتمیس ایرانی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

سلام دوستان اگر کسی اطلاع داره لطفا راهنمائی کنید من میخوام روش مستقیم رو بزنم دوباره سایت رو باز نمیکنن.اون زمان اشتباه کردم غیر مستقیم فعال شد یعنی نمیشه تغییر بدم بزنم مستقیم?

رضا شیرازی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

لطفا به جای مرور اتچه که مردم خوداز ان مطلع هستند .پیگیر مطالبات ایشان باشید . مثل شرایط وام با وثیقه سهام عدالت .کجا انجام شد. کارت خرید کالا با همین شرایط .چه شد . کلا بگویی واقعیت ماجرا را چرا نمیگویند .فقط وعده

میلاد کرمی نژاد
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

اقا تو رو خدا اگه کسی میدونه به من بگه من فکر کنم شمار شبا رو اون کافی نت بی سواد اشتباه زده حالا مییخوام عوض کنم شبا رو نمیشه چیکار کنم

علی بیات
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

سلام خوبین بابا به پول سهام احتیاج دارم بریزین دیگه مسخره کردین خودتونو

علمدار داود
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

عزیز که همچون بزرگترتون صحبت از فروش می دارید هنوز ۳۰درص اولیه کامل فروش نرفته ،دم از ۴۰درصد می زنید،بابا ترزیق کنید به سهام بورس افراد،

حسن
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

سلام مسئولین واگذاری و فروش سهام عدالت که خدا ازتون نگذره. شما رو به پدر و مادرتون قسم میدم ۴۰ درصد باقیمانده رو بیخیال بشین. برای همین ۶۰ درصد قبلی فکری بکنین. بیچاره کردن چندین میلیون مردم بد بخت مستضعف رو. از کسی توی مملکت نمی ترسین حداقل از خدا بترسین. تماس گرفتم میگم غلط کردم که اقدام به فروش کردم چون نه پول میدین نه مثل انسان جوابی به آدم میدین.کنسل کنین نخواستیم بخدا میفرمایند نمی شه. خدایا دردم رو به کی بگم. به چاههای اطراف بینالود😂😂😂

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها