شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

دومین عرضه بانکی دولت چه نام دارد؟/ پرش از دارا یکم به دارا سوم!

24 خرداد 1401
دومین عرضه بانکی دولت چه نام دارد؟/ پرش از دارا یکم به دارا سوم!

به گزارش بانک اول با توجه به این مسئله که پس از گذشت ١٠٠ روز از عرضه دارا یکم اواسط مرداد ماه بود که  خبر از عرضه دومین صندوق قابل معامله خبرساز شد، به همین دلیل این امر ما را واداشت تا برای پیگیری بیشتر به سازمان خصوصی سازی مراجعه کنیم.

در این بین وقتی خبرنگار حوزه اقتصاد و انرژی باشگاه خبرنگاران جوان به صالح رئیس سازمان خصوصی سازی گفت که عرضه دارا دوم که شامل  چهار پالایشگاه  است به چه نحوی قرار است صورت بپزیرد، رئیس سازمان خصوصی سازی از لفظ پالایش یکم استفاده کرد و گفت: نام "دارا" به سهام بانکی گفته می شود و به علت اینکه این صندوق دوم قابل معامله دولتی شامل سهام پالایشگاه هاست آن را "پالایش یکم" می نامیم.

 

 

حال پس از گذشت تقریبا دو ماه از این ماجرا خبر از عرضه دارا سوم یعنی سهام سه بانک باقی مانده  توسط رئیس جمهور به گوش می رسد؛ در حالی که قرار بود دارا سوم گروه صنایع باشند و هنوز تکلیف دارا دوم مشخص نشده  مجموع این مسائل سبب شد تا باز هم بازار سرمایه تحت تاثیر این خبر ها قرار گیرد و سهامداران خرد  را با سر درگمی مواجه کند. به همین دلیل ما برای پیگیری عرضه دارا سوم و اینکه آیا ممکن است که  ادامه سهام صندوق های پالایشی تحت عنوان پالایش دوم عرضه شود یا خیر؟ از مسئولان ذی ربط به گفت و گو نشستیم.

 

عباس معمار نژاد معاون امور بانکی وزیر اقتصاد، با اشاره به عرضه صندوق های قابل معامله دولتی که در ۲ دوره انجام شده و این بار با باقی مانده سهام دولت در سه بانک ملت، تجارت و صادرات تحت عنوان دارا سوم انجام می شود، گفت: صندوق قابل معامله دارا سوم تا آبان ماه امسال به پذیره نویسی گذاشته خواهد شد.


دارا سوم سهم باقی مانده دولت در سه بانک ملت، تجارت و صادرات بوده که قرار است به ارزش ۲۴ هزار میلیارد تومان در قالب صندوق قابل معامله عرضه شود. خریداران این سهم می توانند تا سقف 5 میلیون تومان فارغ از خرید دارا یکم و پالایش یکم خرید کنند

رزاقی مدیر پالایش یکم، درباره چگونگی عرضه ۸۰ درصد سهام باقی مانده از صندوق پالایش یکم اظهار کرد: در این رابطه هیات وزیران، وزارت اقتصاد و امور دارایی و سازمان خصوصی سازی باید تصمیم بگیرند، اما به نظر می‌رسد که دولت برای تامین بودجه مابقی سهام این صندوق را هم عرضه کند.

او در رابطه با زمان عرضه دارا سوم گفت: عرضه سهام شرکت ها به منظور تامین بودجه انجام می شود به همین دلیل دولت در عرضه سهام‌ شرکت های دولتی مصمم‌تر شده است.

حال با توجه به این سردرگمی ها انتظار می رود که مسئولان  مربوط اعم از وزیر اقتصاد و  رئیس سازمان خصوصی سازی باید  پاسخ گوی سردرگمی های پیش آمده باشند. که آیا سهام دولت در سه بانک دارا دوم نامیده می شود یا دارا سوم!؟

اخبار مرتبط
لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 29 فروردین ماه 1403، مبلغ 4 هزار میلیارد و 370 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 644 میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.
لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 25 فروردین ماه 1403، مبلغ 2 هزار میلیارد و 700 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 141 میلیارد تومان به بازار سهام تزریق کردند.
در روزهایی که بازار سرمایه با یک کندل نزولی سنگین (روز شنبه) به همراه خروج بیش از 1700 میلیارد تومانی همراه شده است و با توجه به اتفاقات اخیر شاهد تصمیم گیری مدیرانی بورسی برای دامنه نوسان یک درصدی در بازار سرمایه هستیم عملا باید شاخص و تحلیل تکنیکالی آن را برای مدتی در نظر نگرفت و فراموش کرد.
مروز 55 هزار معامله انجام شد و ارزش کل معاملات بالغ بر 8 همت بود. ارزش معاملات سهام و صندوقها حدود 3 همت بوده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها