جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

زمان واریز یارانه 120 هزارتومانی اعلام شد + جزئیات

24 خرداد 1401
 زمان واریز یارانه 120 هزارتومانی اعلام شد + جزئیات

به گزارش بانک اول حمیدرضا حاجی‌بابایی از لزوم توافق دولت و مجلس شورای اسلامی برای تأمین منابع کالا‌های اساسی، اجرای کامل همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری، تأمین اجتماعی و تکمیل طرح‌های ناتمام خبر داد و افزود: طرح تأمین کالاهای اساسی چهارشنبه همین هفته در دستور کار مجلس برای تصویب نهایی قرار دارد.

 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس گفت: اختلاف با دولت بر سر تأمین منابع است.

وی افزود: منابع تأمین کالا‌های اساسی با رعایت مصوبه کمیسیون برنامه و بودجه برای تأمین کالا‌های اساسی برمبنای ۱۲۰ هزار تومان برای سه دهک پایین و ۶۰هزار تومان برای ۴دهک بعدی به کارت اعتباری آنها واریز می‌شود.

 حاجی‌بابایی به لزوم تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام در مناطق محروم اشاره کرد و گفت: ۲۰هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و مناطق محروم، همچنین تکمیل همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تأمین اجتماعی پیش‌بینی شده است.

 

وی افزود: مبلغ شارژشده این کارت اعتباری صرف کالا‌های اساسی مشخص خواهد شد و وزارت صمت مکلف به تهیه کالا‌های مناسب است.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: در مذاکرات امروز (دوشنبه) پرداخت ۳۰هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان تأمین اجتماعی برای کمک به این سازمان و همچنین اختصاص ۱۰هزار میلیارد تومان برای تکمیل همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری و بازنشستگان غیر هیات علمی دانشگاههاست، که علاوه بر بند (و)، به سقف تبصره ۲ افزوده شده است.

وی افزود: به دولت اجازه دادیم برای تأمین اعتبار و منابع مالی از جداول بودجه ۱۰ درصد از اموال خود را جابه‌جا کند، به این شکل برای دولت بار مالی‌ای نخواهد داشت.

عبدالرضا مصری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس هم با اشاره به طرح تأمین کالا‌های اساسی مردم در مجلس گفت: تمام وزارت‌خانه‌های مرتبط در تهیه این سبد کالا و اقلام اساسی آن نقش دارند؛ و وزارت صمت تا بعداز تصویب نهایی مجلس در دو هفته به معرفی و تأمین کالا‌های اساسی بپردازد.

وی هم به بیان جزییات این طرح پرداخت و با بیان اینکه در زمان حاضر عمده مردم در شرایط سخت معیشتی به‌سر می‌برند گفت: وقتی تورم بالا می‌رود اقشاری که حقوق حداقلی را دریافت می‌کنند بیش از پیش متضرر خواهند شد لذا توجه مجلس باید به اقشار کم‌درآمد و اقشاری که درآمد ثابت دارند باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: برای سه دهک پایین درآمدی (حدود ۲۴ میلیون نفر) که مجموع درآمد ماهانه آنها کمتر از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است به هر عضو خانوار تا ۵ نفر ماهانه ۱۲۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

وی گفت: برای ۴ و نیم دهک دیگر (حدود ۳۶ میلیون نفر) به هر عضو خانوار تا ۵ نفر ماهانه ۶۰ هزار تومان پرداخت می‌شود. در مجموع ۳۰هزار میلیارد تومان از ابتدای مهر تا اسفند (۶ دوره) پرداخت می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اضافه کرد: ۳۰ میلیون نفر از این ۶۰میلیون نفر کسانی هستند که دریافتی حداقلی دارند، این افراد که شامل خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی می‌باشند، سرانه دریافتی‌شان ۱۲۰هزار تومان در هر مرحله از اجرای این طرح خواهد بود که برای یک خانوار ۵نفره ۶۰۰هزار تومان محاسبه می‌شود و این طرح تا پایان سال در ۳ مرحله انجام خواهد شد.

وی گفت: نظر قطعی دولت درباره تأمین منابع کالا‌های اساسی با قیمت ثابت فردا سه‌شنبه اعلام می‌شود.

سیدمحمدهادی سبحانیان کارشناس اقتصادی هم در ارتباط تلفنی با برنامه به افزایش قیمت‌ های کالا‌های اساسی پرداخت و گفت: افزایش قیمت کالا‌های اساسی قدرت خرید اقشار کم‌درآمد را پایین آورده است.

وی افزود: برای کمک به مردم کم‌درآمد باید از منابعی استفاده کرد که به افزایش قیمت‌ها منجر نشود./ تسنیم

اخبار مرتبط
همزمان با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک پرسش‌های مختلفی از سوی شهروندان مطرح شد، از همین رو وزارت رفاه اقدام به پاسخِ برخی پرسش‌های احتمالی شهروندان مانند اینکه «آیا قرار است یارانه‌های نقدی حذف شود؟» یا اینکه «برای ثبت‌نام افراد جامانده از دریافت یارانه باید چه کنیم؟» کرده است.
منابع هدفمند سازی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با رشدی ۱۵ درصدی به ۷۵۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که منابع هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال گذشته حدود ۶۵۹ هزار میلیارد تومان بوده است. با این حساب یک خانوار ۳ نفره در سال آینده مبلغ ۱ میلیون و ۳۸۰ هزارتومان یارانه نقدی خواهند گرفت.
برخی از مردم تصورشان این است که برای خرید اقلام تنها باید ۲۲۰ هزار تومان هزینه کنند در صورتیکه اینگونه نیست و باید خرید داشته باشند و بعد این مبلغ به عنوان تخفیف برای آنها فعال می‌شود؛ همچنین این تصور وجود دارد که خرید باید به صورت یکجا انجام شود در حالی که مدت زمان طرح در سه مرحله یک ماهه اجرا می‌شود و شخص می‌تواند در این بازه به فراخور نیاز خرید داشته باشد.
دولت‌ها از برنامه‌های یارانه نقدی برای کمک به افراد با درآمد کم استفاده می‌کنند. یارانه نقدی یک پرداخت مستقیم از دولت به گیرنده است که به صورت پول نقد یا از طریق کارت های بانکی انجام می‌شود. این برنامه‌ها برای کاهش فقر و تشویق بهترین استفاده از منابع جامعه، به کار می‌روند. بسیاری از این برنامه‌ها از محدودیت دریافت تمایل دارند و تحت شرایط و دستورالعمل‌های خاصی تعیین می‌شوند تا به هدف موردنظر دست یابند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
محمدرضا منتظری
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

سلام زمان واریز رابگویید جزییات راصدبارگفتید تیتر زدید زمان واریز یارانه مشخص شد این بود زمان واریزش قسمتش نباشه دولت

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها