جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله/ صندوق‌های مبتنی بر طلا سه برابر صندوق‌های سهامی و مختلط سقوط کردند

24 خرداد 1401
مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله/ صندوق‌های مبتنی بر طلا سه برابر صندوق‌های سهامی و مختلط سقوط کردند

صندوق‌های معامله‌پذیر «سهامی» و «مختلط» در هفته‌ای که گذشت به طور متوسط ۵.۲درصد افت قیمت را تجربه کردند و خالص ارزش دارایی‌های آن‌ها ۴.۴درصد کاهش یافت. این در حالی بود که شاخص کل بورس افت ۵.۴درصدی را به ثبت رساند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام

بهترین بازدهی هفتگی مربوط به صندوق افق ملت با ثبت تنها ۲.۱درصد کاهش قیمت بود و NAV این صندوق ۳.۹درصد کاهش یافت. بهترین عملکرد هفتگی مربوط به صندوق ثروت‌آفرین پارسیان (ثروتم) بود به طوری که NAV آن دو درصد کاهش یافت.

بیشترین سقوط قیمت صندوق‌های قابل معامله در این هفته به صندوق آوای معیار اختصاص داشت؛ صندوق «آوا» با افت ۱۰.۲درصدی قیمت مواجه شد و به حباب منفی ۶.۸درصدی رسید.

بدون در نظر گرفتن دارا یکم، صندوق تجارت شاخصی کاردان (کاردان) را می‌توان ارزان‌ترین صندوق در شروع هفته بعد نام برد زیرا قیمت نهایی هشت درصد زیر قیمت تئوریک آن است. صندوق آرمان آتیه درخشان مس (آتیمس) نیز به عنوان گران‌ترین صندوق با انحراف ۲.۴درصدی قیمت به استقبال هفته بعد رفت.

صندوق‌های مبتنی بر سکه طلا

در طول هفته جاری صندوق‌های کالایی مبتنی بر سکه طلا به طور میانگین کاهش ۱۳.۷درصدی برای سرمایه‌گذاران خود به جا گذاشتند. به موازات آن گواهی سپرده یک روزه سکه طلای بانک رفاه ۶.۶درصد افت قیمت داشت و ۲.۲درصد کمتر از قیمت سکه بازار آزاد به معاملات این هفته خود پایان داد.

صندوق ETF پشتوانه سکه طلای کیان (گوهر) کمترین افت بازدهی (منفی ۱.۶درصد) گروه صندوق‌های مبتنی بر طلا را به دست آورد. صندوق پشتوانه سکه طلای زرافشان (زر) نیز که حباب ۳.۵درصدی داشت، هفته‌ی آتی را حباب منفی ۵.۴درصدی آغاز خواهد کرد و از این حیث در میان صندوق‌های مبتنی بر طلا ارزان‌ترین صندوق خواهد بود.

اخبار مرتبط
شاخص فرابورس ایران نیز در معاملات امروز و در ادامه روند نزولی خود با ۵۱ واحد رشد، از مرز ۲۶ هزار واحد عبور کرد و به ۲۶ هزار و هفت واحد رسید.
یک کارشناس اقتصادی درباره موضوعات مختلف اعم از انس طلا، رمزارز، بورس ایران معتقد است سال آینده باید بهترین پرتفو را از میان این گزینه ها انتخاب کرد.
به این ترتیب به نظر می‌رسد اگرچه بازار سهام طی روزهای آینده ممکن است فراز و فرودهایی را تجربه کند اما دست کم تا پیش از آغاز فصل مجامع، عرصه چرخش سرمایه باشد.
سازمان خصوصی سازی در 2 اطلاعیه جداگانه قیمت پایه و شرایط عرضه سهام دو شرکت فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس را اعلام کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها