ﺳﻪشنبه, 28 فروردین 1403 2024,April

نرخ سود بین بانکی کم شد+جزییات جدید

24 خرداد 1401
نرخ سود بین بانکی کم شد+جزییات جدید

به گزارش بانک اول فرهاد حنیفی معاون نظارت بانک مرکزی در گفت‌وگو با فارس در مورد نرخ سودی که بین بانک‌ها اعمال می‌شود، گفت: نرخ سود بین بانکی که یک نرخ سود شبانه‌ روزی است، برای کوتاه مدت بین بانک‌ها اجرا می‌شود و در واقع برای تسهیلاتی است که بانک‌ها برای یک شب در اختیار همدیگر قرار می‌دهند.

 

معاون نظارت بانک مرکزی افزود: در ابتدای سال که منابع بانک‌ها مصرف نشده بود، نرخ سود بین بانکی حتی به زیر 10 درصد رسیده بود، اما الان نرخ سود بین بانکی حدود 22 درصد است.

 

 

حنیفی گفت: طبق مشاهده‌ای که از آخرین جداول نرخ سود بین بانکی داشتم، روند نزولی نرخ سود بین بانکی شروع شده و به زیر 22 درصد می‌رسد و به نظر من ظرف حداکثر 2 هفته این نرخ سود به 20 درصد می‌رسد که روند عادی و منطقی خواهد داشت.

اخبار مرتبط
این نرخ در هفته پایانی اسفندماه سال 1402 به 23.66 درصد رسیده بود که بالاترین نرخ بهره بین بانکی از آبان ماه به بعد محسوب می شود؛ بیشترین رکورد این نرخ در هفته نخست مهر 1402 ثبت شده است؛ نرخ بهره بین‌بانکی در پایان هفته منتهی به 5 مهر ماه سال 1402 با رکوردشکنی 10 سال به 23.80 درصد افزایش یافته بود.البته بعد از آن روند کاهشی نرخ سود بین بانکی آغاز شد و در هفته نخست آبان ماه به 23.71 درصد کاهش یافت و بعد ان آن وارد کانال‌های پایین‌تر شد.
حداکثر نرخ سود بانکی در سال ۱۴۰۲ هم ۲۲.۵ درصد باقی ماند؛ هرچند مقرر شد بانک‌ها برای تامین سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی، با انتشار اوراق سپرده گواهی خاص، سودهای ۳۰ درصدی هم ارائه دهند. سال ۱۴۰۱ بود که بانک مرکزی سقف نرخ سود سپرده بانکی را ۲۲.۵ درصد و سود تسهیلات را حداکثر ۲۳ درصد اعلام کرد و نرخ‌های بالاتر از آن تخلف اعلام شد. همچنین همان زمان مسئولان اقتصادی و بانکی کشور تاکید کردند که تصمیمی برای تغییر در نرخ سود بانکی ندارند.
نرخ سود معمولاً به توجه به شرایط بازار و تصمیمات بانک‌ها مشخص می‌شود. به همین دلیل، تعیین نرخ سود سپرده اهمیت زیادی در اقتصاد یک کشور دارد. همچنین بانک‌ها برای تامین سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی، با انتشار اوراق سپرده گواهی خاص، سودهای ۳۰ درصدی هم ارائه دهند.
آمارهای مربوط به پرداخت سود سپرده‌های بانکی در اسفند ماه منتشر نشده،در این گزارش آمارهای ۱۱ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها