جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

دریافت سریع بیمه بیکاری

24 خرداد 1401
دریافت سریع بیمه بیکاری

به گزارش بانک اول، برای دریافت بیمه بیکاری بر طبق قانون اداره کار، بیمه شده ای که کار خود را بصورت غیر ارادی از دست می دهد، باید حداکثر ظرف مدت 30 روز از تاریخ بیکاری، موضوع را به واحدهای اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی اطلاع دهد و آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی خود و یا کار مشابه آن اعلام کند.

 

شرایط استفاده و دریافت بیمه بیکاری بر طبق قانون جدید

بیمه بیکاری به چه کسانی تعلق می گیرد :

* مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی باشند.
* بیکاری حداکثر 30 روز پس از اخراج یا اعلام عدم نیاز توسط کارفرما به اداره کار گزارش شود (در موراد خاص بیشتر از 30 روز نیز امکان دارد)
* به صورت غیر ارادی از کار اخراج شده باشند
* تبعه کشورهای خارجی نباشند.
* مستمری بگیر، بازنشسته و یا از کار افتاده کلی نباشند.
* بیمه شده قبل از بیکار شدن حداقل 6 ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد. ( در صورت اتمام قرارداد بیکار شدن حداقل یکسال سابقه نیاز است )
بیمه شدگانی که به علت بروز حوادث غیرمترقبه مانند سیل، جنگ، زلزله و آتش سوزی ( افرادی که به دلیل شیوع بیماری کرونا بیکار شده اند نیز مشمول این بند می شوند) بیکار می شوند، برای دریافت مقرری بیمه بیکاری، نیاز به داشتن حداقل سابقه پرداخت حق بیمه ندارند و حتی اگر در روز اول کار بر اثر این حوادث بیکار شوند می توانند مقرری بیمه بیکاری دریافت کنند

 

مبلغ مقرری روزانه بیمه بیکاری

میزان مقرری روزانه بیمه بیکاری ، 55 درصد متوسط مزد یا حقوق و یا کارمزد روزانه بیمه شده است. به مقرری افراد متاهل و متکفل، به ازای هر یک از افراد تحت تکفل (حداکثر تا 4 نفر) 10 درصد حداقل دستمزد زمان بیکاری (شروع بیکاری) افزوده می شود، اما در هر حال میزان مقرری بیمه بیکاری نباید از حداقل دستمزد تعیین شده برای هر سال کمتر و از 80 درصد متوسط مزد یا حقوق بیمه شده بیشتر باشد.

متوسط مزد یا حقوق روزانه بیمه شده که مبنای تعیین مقرری بیمه بیکاری است از طریق تقسیم جمع کل دریافتی مبنای کسر حق بیمه ظرف 90 روز قبل از شروع بیکاری بر روزهای کار بیمه شده در این مدت محاسبه می شود.

 

 

شکایت از کارفرما به دلیل اخراج یا پرداخت حقوق کم

برخی مواقع کارفرما بدون دلیل موجه قبل از پایان مدت قرارداد کار اقدام به اخراج کارگر می کنند  یا حقوق کارگر را کمتر از میزان واقعی به بیمه اعلام کرده است. در این مواقع کارگر به استناد به قانون کار می تواند اقدام به شکایت از کارفرما کند.

توجه داشته باشید نداشتن قرارداد کار یا داشتن قرارداد کار که منافی حقوق کارگر باشد تاثیری در دریافت حقوق قانون کارگر از کارفرما ندارد و کار با شکایت از کارفرما می تواند تمامی حقوق تضییع شده خود را مثل عدم پرداخت بیمه، کسر حقوق پرداخت شده، سنوات، مرخصی  و ... دریافت کند.

در برخی از استان ها منجمله استان تهران ، کارگرانی که از کارفرمای خود شکایت دارند ، ابتدا با در دست داشتن کارت ملی خود به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه می کنند و احراز هویت می شوند .


سپس از سوی سامانه جامع روابط کار وزارت کار، یک نام کاربری و رمز به آنها داده می شود .
با این نام کاربری امکان ورود به سامانه ( از طریق اینترنت ) وجود دارد .
کارگران در سامانه وزارت کار می توانند بدون واسطه دادخواست خود را ثبت نموده و به اداره کار محل کار خود ارسال نمایند .
برای ورود به سامانه وزارت کار تنها نیاز به یک رایانه یا لپ تاپ یا تلفن همراه هوشمند دارید

لیکن آنچه اهمیت دارد این است که کارگران باید بدانند که اگر در تنطیم متن دادخواست خود دقت نکنند ، آنچه در متن دادخواست شکایت از کارفرما خود ثبت خواهند کرد، می تواند بعدا تبعاتی برای آنها در بر داشته باشد.
 

همچنین همزمان با شکایت از کارفرما می توانید برای دریافت بیمه بیکاری نیز اقدام نمایید.

دریافت سریع بیمه بیکاری

 

اخبار مرتبط
طرح بیمه زنان خانه‌دار و دختران یکی از زیرمجموعه‌های «طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی» به شمار می‌رود که شرط سنی برای استفاده از این طرح ۱۸ تا ۵۰ سال تمام است و افراد با سن بیش از ۵۰ سال، باید معادل مازاد سنی، سابقه بیمه‌پردازی قبلی داشته باشند.
افرادی می‌توانند از مزایای قانون بیمه بیکاری برخوردار شوند که مشمول قانون تامین اجتماعی و قانون کار باشند و در زمره بازنشستگان، از کارافتادگان کلی، صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمه‌شدگان اختیاری نبوده و از اتباع خارجی نیز نباشند.
صرفاً سوابق بیمه اجباری که مشمول قانون کار بوده در بیمه بیکاری محاسبه می‌شود.
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، جزییات پوشش بیمه ای داروها در سال جدید را تشریح کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها