جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

چگونه چک در قانون جدید بی اعتبار می شود؟

24 خرداد 1401
چگونه چک در قانون جدید بی اعتبار می شود؟

به گزارش بانک اول آقای داود محمدبیگی در گفتگو با رسانه ملی ، از الزامی شدن ثبت اطلاعات همه چک‌های صادر شده از ابتدای آذر در سامانه صیاد خبر داد و افزود: قید شدن نام سامانه صیاد در قانون نشان از اقدامات خوب بانک مرکزی در گذشته است، زیرا بانک مرکزی سامانه صیاد را در سال ۱۳۹۶ و سامانه چکاوک را در سال ۱۳۹۵ اجرایی کرد که نشان می‌دهد قانونگذار به اقدامات بانک مرکزی توجه و برای تکمیل آن اقدامات الزاماتی را در قانون به بانک مرکزی، مردم و شبکه بانکی تکلیف کرد.

 

وی با بیان اینکه زیرساخت ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد فراهم است گفت: مشتریان بانکی به محض اینکه چک را صادر می‌کنند اطلاعات چک را مبنی بر اینکه برای چه کسی صادر شده و ذینفع چک چه کسی است، مبلغ و تاریخ چک را باید در سامانه ثبت کنند و بعد از ثبت اطلاعات در سامانه، چک را تحویل گیرنده دهند.

 

آقای محمدبیگی افزود: بر اساس آنچه در قانون دیده شده اگر این اطلاعات در سامانه ثبت نشود برگه چک هیچ اعتباری نخواهد داشت، زیرا ثبت اطلاعات چک در سامانه، ضمانت اعتبار و نقد شدن چک است که در قانون نیز به صراحت به آن اشاره شده است.

 

وی با اشاره به اینکه صادر کننده هم باید این اطلاعات را در سامانه صیاد ثبت کند اضافه کرد: گیرنده چک هم باید مطمئن شود که این اطلاعات در سامانه و برای ذینفع ثبت شده است در این باره برای گیرنده چک، دسترسی‌هایی در سامانه ایجاد می‌شود که بتواند اطلاعات کسب شده را ببیند و علاوه بر این که اطلاعات را تایید می‌کند مطمئن می‌شود که این چک به نام وی صادر شده است.

 

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: این قانون برای چک‌هایی است که از آذر به بعد صادر می‌شود البته اجرای قانون می‌تواند مرحله‌ای و گام به گام باشد، زیرا موضوع چک یکی از ابزار‌های بسیار مهم در حوزه پرداخت کشور است بنابراین تغییر این سیستم و اعمال آن در چنین شبکه گسترده‌ای باید با تدبیر و به صورت گام به گام صورت گیرد تا اخلالی در حوزه اقتصاد کشور و کسب و کار مردم به ویژه در شرایط کنونی ایجاد نکند.

اخبار مرتبط
اسماعیل محمدجانی ضمن تشریح آخرین وضعیت عملیاتی‌سازی ابزارهای نوین تأمین مالی زنجیره تأمین مانند اوراق گام و فاکتورینگ از عملیاتی‌سازی ابزار «برات الکترونیکی» در آینده نزدیک و هم‌چنین اجرایی‌سازی ابزار جدید تأمین مالی با عنوان «کارت رفاهی متصل به اوراق گام» در سال جاری خبر داد.
در زمان دریافت هر فقره چک از شخص صادرکننده، باید در مورد نقد شدن آن کاملاً مطمئن شوید. همان‌طور که گفتیم، وضعیت نقدینگی چک صیادی برعکس چک‌های قدیمی قابل بررسی است. در واقع برخلاف گذشته، می‌توانید از خوش‌حسابی صاحب چک و وضعیت اعتباری او مطمئن شوید.
در ادامه هم سیاوش غیبی پور دیگر کارشناس اقتصادی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: افزایش شفافیت در حوزه معاملاتی که با چک‌های الکترونیکی شکل می‌گیرد علاوه بر مزیت‌هایی که برای خود افراد دارد در بحث‌های مالیاتی و موارد اقتصادی هم به کمک دولت خواهد آمد. همچنین می‌تواند به رونق معاملات و حتی کاهش بار ترافیکی و صرفه جویی در زمان و هزینه‌ها نیز کمک شایانی کند.
رنگ ظاهری همه چک‌های صیادی جدید بنفش است، ولی رنگ‌بندی دیگری برای استعلام سابقه اعتباری صادرکنندگان چک صیادی وجود دارد. شما می‌توانید با استفاده از برنامه‌های پرداخت موبایل و سایت بانک مرکزی، وضعیت اعتباری صادرکننده چک را بررسی کنید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها