پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

احتمال اعطای کارت اعتباری سهام عدالت تا پایان آذرماه

24 خرداد 1401
احتمال اعطای کارت اعتباری سهام عدالت تا پایان آذرماه

به گزارش بانک اول طرح سهام عدالت یکی از بزرگترین طرح‌های دولت در هفت سال گذشته است که آزادسازی آن پس از سال‌ها وقفه و تلاش برای رفع موانع موجود در نهایت در نهم اردیبهشت‌ماه سال جاری با دستور رهبر معظم انقلاب انجام و به نقطه پایان خود نزدیک شد.

همزمان با آزادسازی سهام عدالت، کارشناسان اعلام کردند که در صورت انجام نشدن پیگیری‌های لازم از سوی مسوولان حاضر در دولت و سازمان خصوصی سازی، آزادسازی این طرح ملی در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گرفت و ممکن بود تا سال‌ها نتوانیم شاهد انجام چنین اقدام بزرگی در کشور باشیم.

انتخاب روش مدیریت سهام عدالت

در مرحله نخست آزادسازی، یک ماه به مردم برای انتخاب نوع روش مدیریت فرصت داده شد تا اعلام کنند به دنبال مدیریت مستقیم بر سهام خود هستند یا تصمیم دارند سهام خود را به صورت غیرمستقیم و از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مدیریت کنند.

اعطای کارت اعتباری

بعد از فراهم شدن امکان فروش سهام عدالت، افراد زیادی به صورت عجولانه اقدام به فروش سهام خود کردند که در این زمینه شورای عالی بورس برای جلوگیری از تصمیمات هیجانی مشمولان سهام عدالت در راستای فروش سهام خود تصمیم به اعطای کارت اعتباری سهام عدالت گرفت که این موضوع مورد موافقت دولت و بانک مرکزی قرار گرفت.

از همان ابتدا وعده زمان‌های متفاوتی برای اعطای این کارت اعتباری داده شد و در اوایل آبان‌ماه «علیرضا ماهیار»، معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده گذاری مرکزی درباره اقدامات انجام شده برای فراهم شدن امکان اعطای کارت اعتباری سهام عدالت به خبرنگار ایرنا گفت: مشکل فعلی برای این اقدام، طراحی برخی از سازوکارها است که به محض انجام و به پایان رساندن آنها مراحل اجرایی اعطای کارت اعتباری را در دستور کار قرار خواهیم داد.

وی افزود: ممکن است در صورت رفع مشکلات موجود، کارت اعتباری تا پایان آبان‌ماه در اختیار سهامداران سهام عدالت قرار گیرد.

ارائه کارت اعتباری سهام عدالت تا پایان آذرماه

حال با گذشت آبان‌ماه و دهه نخست آذرماه، همچنان خبری از اعطای کارت اعتباری نیست و زمان دقیق آن در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

در این زمینه «علیرضا ماهیار»، معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی امروز (سه‌شنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به آخرین اقدامات انجام شده برای نهایی شدن زمان اعطای کارت اعتباری اشاره کرد و گفت: مسایل مربوط به بحث فنی و اقدامات مربوط به قرارداد حقوقی آن در حال انجام است.

وی ادامه‌داد: به محض تکمیل اقدامات مربوطه، بحث حقوقی آن به بانک‌ها اعلام می شود و بانک‌ها فعالیت‌های مربوط به ارائه این کارت‌ها را در دستور کار قرار خواهند داد.

ماهیار اظهار داشت: براساس مذاکرات انجام شده، قرار است تا مسایل حقوقی آن تا پایان هفته به بانک‌ها ارسال شود.

وی خاطرنشان‌کرد: در صورت انجام برخی از هماهنگی‌ها، تا پایان آذرماه مراحل پایانی اعطای کارت اعتباری نهایی می‌شود و اقدامات لازم برای اعطای این کارت‌ها به سهامداران در دستور کار قرار خواهد گرفت.

جزئیات دریافت کارت اعتباری سهام عدالت

در آبان ماه علیرضا ماهیار معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده گذاری مرکزی  با بیان این‌که اکثر صاحبان سهام عدالت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند، اظهار کرد: هدف مهیا کردن فرصتی برای نگهداری این سهام در عین برخورداری از منافع آن و جلوگیری از فروش زودهنگام سهام عدالت برای مشمولان است.

وی ادامه داد: به همین دلیل طرح ارائهی کارت اعتباری به مشمولان سهام عدالت پیش‌بینی شد. طراحی این برنامه‌ریزی بر مبنای ارتباط بین بازار پول و بازار سرمایه‌ است و سعی شده همه مراحل و ابعاد حقوقی آن به طور کامل دیده شود.

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده گذاری مرکزی با تاکید بر این‌که در مدل سنتی فرد باید به مجموعه سپرده گذاری مرکزی مراجعه و سهام خود را وثیقه می‌کرد، اظهار کرد: اما برای سهام عدالت سازوکار کاملا الکترونیکی و برخط دیده شده و فرد یا وثیقه‌گذار از طریق درگاه الکترونیک بانک‌ها درخواست خود را ارسال می‌کند و پس از آن سرویس‌ها و تبادلات اطلاعاتی بین شرکت سپرده‌ گذاری مرکزی و بانک‌ها برقرار می‌شود.

ماهیار در ادامه با تاکید بر این‌که براساس ارزش دارایی سهام عدالت به سهامدار تسهیلات داده می‌شود، توضیح داد: برخی از بانک‌ها طرح را در قالب اعطای کارت اعتباری دیده‌اند و برخی از بانک‌ها در صدد این هستند که یکی از حساب‌های مشتری را شارژ کنند و سهامدار بتواند از تسهیلات مربوطه در بانک‌ها برخوردار شوند.

وی اضافه کرد: در واقع هر بانکی متناسب با سطح پوشش ریسک یه درصدی از دارایی خود را در قالب اعتبار ارائه می‌دهد.

امضای تفاهم‌نامه با ۷ بانک برای غیرمستقیم‌ها

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده گذاری مرکزی به این سوال که طرح مذکور شامل مشمولانی می‌شود که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده‌اند یا روش غیرمستقیم؟ اینگونه پاسخ داد که این طرح به صورت ویژه برای غیرمستقیم‌ها دیده شده است. در حال حاضر برای مستقیم‌ها چند بانک از جمله بانک ملی این کار را انجام می‌دهند، اما با توجه به این‌که غیرمستقیم‌ها حدود ۳۰ میلیون هستند تسهیلات با جدیت بیشتری دنبال می‌شود و تعداد بانک بیشتری به این طرح می‌پیوندند.

وی ادامه داد: تقریبا هفت بانک درخواست خود را اعلام کرده‌اند و در شرف عقد تفاهم‌نامه بین شرکت سپرده‌گذاری مرکزی هستند. بانک‌های دیگر نیز با توجه به حمایت وزارت امور اقتصادی و بانک مرکزی تمایل به همکاری در این راستا دارند.

به گفته ماهیار، فرآیند کاملا به صورت الکترونیکی است و متقاضیان می‌توانند درخواست خود را از طریق اپلیکیشن‌های بانکی ارائه دهند.

اخبار مرتبط
عسگر توکلی گفت: سود سهام عدالت جاماندگان سال ۱۴۰۱ شرکت‌های سرمایه‌پذیر در ابتدای سال ۱۴۰۳ به حساب افراد واریز می‌شود. این افراد که حدود ۳۰ درصد سهامداران سهام عدالت را شامل می‌شوند، مربوط به دو شرکت سرمایه‌پذیرند که سود حاصل از افزایش سرمایه آنها به‌موقع به حساب سهامداران واریز نشد. وی افزود: پیرو مصوبه‌ای که شورای عالی بورس برای توزیع سود سهام عدالت سهام‌داران داشت، مقرر شده بود، سود سهام عدالت در دو مرحله تا پایان آذر ماه و مرحله بعدی تا قبل پایان سال به حساب سهامداران واریز شود.
رئیس هیأت مدیره شرکت‌های تعاونی سهام عدالت کشور گفت: سود سهام عدالت جاماندگان سال ۱۴۰۱ شرکت‌های سرمایه‌پذیر در ابتدای سال ۱۴۰۳ به حساب آنها واریز می شود.
باغستانی به تازگی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده است: زمانی که ۸ شرکت سود سهام خود را واریز کنند و اطلاعات هم از قوه قضائیه دریافت شود این سودها همراه با واریز مرحله سوم سود سهام عدالت برای وراث واریز خواهد شد و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.
مدیر عامل سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه گفت: سامانه میراث در سال ۱۴۰۲ برای وراث متوفیان سهام عدالت راه‌اندازی شد تا انتظار ۱۸ ساله وراث برای تقسیم دارایی متوفیان به پایان برسد

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها