ﺳﻪشنبه, 29 اسفند 1402 2024,March

فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری محدود نمی‌شود

24 خرداد 1401
فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری محدود نمی‌شود

،محمودرضا خواجه‌نصیری با اشاره به اینکه این دستورالعمل ابهامی ایجاد کرده است که فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری محدود یا متوقف خواهد شد، اظهار داشت: این دستورالعمل در خصوص سرمایه‌گذاری بانک‌ها در صندوق‌هاست و فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد چراکه بانک ها در صندوق های سرمایه گذاری سهم چندانی ندارند بلکه این صندوق‌ها هستند که سرمایه خود را در بانک‌ها می‌گذارند.  

این دستور‌العمل  سرمایه‌گذاری بانک‌ها به عنوان صاحب واحد در صندوق‌ها را ممنوع کرده است. وی ادامه داد: در حال حاضر صندوق‌ها منابع خود را در بانک‌ها سپرده می‌کنند و بانک‌ها سرمایه قابل توجهی در صندوق‌ها ندارند. مدیر‌عامل تامین سرمایه آرمان با اشاره به اینکه این ابلاغیه اعلام کرده است بانک‌ها نمی‌توانند واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری را بخرند، ادامه داد: این در حالی است که واحدهای این صندوق‌ها توسط مردم خریداری می‌شود و صندوق‌ها بخشی از این منابع را در بانک‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و محدودیتی برای صندوق‌ها در این خصوص وجود ندارد. خواجه‌نصیری با تاکید بر اینکه این ابلاغیه ابهام دارد و تفسیر آن صحیح نیست، ادامه داد:صندوق ها کما کان به فعالیت خود ادامه میدهند-  هیچ محدودیتی برای فعالیت صندوق‌ها ایجاد  نشده و نگرانی برای دارندگان واحدهای صندوق‌ها وجود ندارد. به نوشته عصر مالی،وی ادامه داد: البته دستورالعمل در خصوص واگذاری سهام و اوراق بهادر و سهام متعلق به بانک‌ها در صورتی که بانک مرکزی برای فروش سهام به بانک‌ها فشار وارد کند‌، بازار سهام را متاثر می‌کند

. وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی در تصمیم‌هایش بازار سرمایه را در نظر نمی‌گیرد، ادامه داد: تصمیم‌های بانک مرکزی این بار در حوزه معاملات سهام و بازار سرمایه تاثیر دارد و بانک مرکزی برای چنین تصمیم‌هایی باید ظرفیت‌های بازار سرمایه را در نظر بگیرد. وی با اشاره به اینکه تکالیف فروش سهام بانک‌ها که از طرف بانک مرکزی به آنها ابلاغ شده است، قابل اجرا نیست، ادامه داد: بانک‌ها سال‌هاست که بنگاه‌داری می‌کنند و نمی‌توان با راه‌حل‌های سریع این روند را متوقف کرد. فقط می‌توان آن‌را کاهش داد اما نمی‌توان انتظار داشت بانک‌ها یک‌شبه از بنگاه‌داری دست بکشند. وی با اشاره به اینکه برخی از این ابلاغیه‌ها قابل اجرا نیست، ادامه داد: بانک مرکزی باید برای فعالیت فعلی بانک‌ها محدودیت‌هایی ایجاد کند اما اینکه بانک‌ها را ملزم به فروش سهامی کند که سال‌هاست در تملک بانک‌هاست فقط به بازار سرمایه ضربه می‌زند.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: