پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

استراتژی فین تک هنگ کنگ

24 خرداد 1401
استراتژی فین تک هنگ کنگ

اینکه مراکز مالی فین تک برای مرکزیت رقابت می کنند نشان می دهد که فین تک از چه اهمیت بالایی برخوردار است. تاکنون لندن به عنوان پایتخت فین تک جهان بوده است،اما کشورهای دیگر به گرد آن هم نمی رسند. بنابراین من وسوسه شدم که استراتژی شخصی هنگ کنگ را ببینم. این خلاصه ای از آن است.

فن آوری (تکنولوژی) مالی،که عموما با نام فین تک شناخته می شود،به دنبال بازسازی بخش مالی در سال های آینده و در هنگ کنگ امروز با فرصت ها و چالش های آن می باشد. با برداشن گام های موثر،هنگ کنگ توانست مرکز فین تک منطقه و یکی از مراکز پیشرو در جهان باشد. رویکردهایی که کمتر موثر باشند، باید در عرصه تجارت و بکارگیری نیرو از رقابت با مراکز دیگر صرف نظر کنند. فین تک، یا همان به کارگیری فناوری اطلاعات در خدمات مالی، در سال های اخیر موج جدیدی ایجاد کرده است و با پیشرفت های دراماتیک در تکنولوژی، همراه با تغییرات طبیعی پس از بحران پیش رفته است. بخش خدمات مالی موج جدیدی از مشارکت کنندگان را که شامل استارت آپ های فین تکی، ای کامرس های اصلی و شرکت های فناوری می شود، همراه با موسسات مالی فعلی ایجاد کرده است. فین تک های بسیاری در زمینه هایی مثل پرداخت و P2P (فرد به فرد) مستقیما به مشتریان خدمات مالی ارائه می دهند.

برخی دیگر،به دنبال چالش با فعالان این حوزه هستند تا کیفیت خدمات خود را بهبود بخشند.در کشور چین،و کشورهای در حال توسعه،به لطف تکنولوژی، برای اولین بار به طور گسترده،فین تک ها با افزایش استفاده از موبایل به ویژه گوشی های هوشمند و کاهش نرخ خدمات،به میلیون ها نفر خدمات مالی می رسانند. فین تک ها و شرکت هایی که در جاهای دیگر مجهز به فناوری های مالی هستند، در حال ظاهر شدن در مقیاس بزرگتری هستند.

مراکز قدرت مانند بریتانیا،سنگاپور،سوئیس و استرالیا مقررات و سیاست های منطبق با فین تک را معرفی می کنند. در حال حاضر از نظر مقیاس و اندازه،کشور چین یک فین تک پیشروی جهانی است. هنگ کنگ برخلاف بخش مالی بزرگش،در فضای فین تک خود را به صورت متعادلی نشان می دهد.

آیا مهم است؟

بله،موضوعات مالی برای هنگ کنگ اهمیت زیادی دارد.زیرا در طول حدودا دهه ی آینده ممکن است شکل ارائه خدمات مالی امروزی را تغییر دهد.از آنجایی که خدمات مالی 18 درصد از سهم تولید ناخالص ملی و 6 درصد از به کارگیری آن را دارا می باشد،تاثیر آن قابل توجه است.فین تک می تواند در بسباری از شغل ها و اجرا و روند های پیچیده ی تجارت تغییرات اساسی ایجاد کند.این یعنی خدمات بهتر و ارزانتر به مشتریان خدمات مالی عرضه میشود،هرچند جریان درآمد و شغل های امروزه را نیز به خطر خواهد انداخت.

برای هنگ کنگ مهم خواهد بود که به دنبال فرصت های تجاری و شغلی جدید حاصل منابع جدید،از جمله خدمات فینتک جدید، باشد. این هدف مطلوبی است. هنگ کنگ با صنعت مالی بزرگش،با ارتباطات گسترده اش از شرق تا غرب،با موسسات مورد اعتمادش و استانداردهای قابل احترام خود،با تمام قوا به سمت فین تک می آید،اگرچه ضعف هایی نیز دارد.از نظر فرصت های مشتری،هنگ کنگ یک بازار کوچک است که از متصدیان اصلی خدمات می گیرد. از نقطه نظر وسیع تر،سیاست ها و مقررات مالی هنگ کنگ،با پیشرفت فین تک به دست می آید. موضوعات دیگر شامل کمبود هماهنگی کلی در بخش عمومی،کم استفاده کردن از نوآوری تکنولوژیکی و قیمت بالا می شود. از نقطه نظر پیشرفت بلندمدت،هنگ کنگ در قسمت fin بسیار قوی است اما در بخش tech نه. و همچنان که مراکز دیگر با ابتکار عمل خود با سرعت پیش می روند رقابت وجود دارد.

در تشخیص نیاز پیشرفت،یک کمیته رهبری دولتی فین تک گزارشی از اوایل سال 2016 ارائه داده است و دبیر مالی بودجه ی 2016-17 ،تعهد در پیشرفت های آتی فین تک را بازگو کرد.اگرچه باید دانست که هنگ کنگ تازه از راه رسیده و برای داشتن شانس رقابت،و یا حتی،پیشی گرفتن از مراکز دیگر باید به دنبال مرکزیت باشد. هنگ کنگ نباید یک فین تک معمولی باشد،بلکه باید در حوزه های کلیدی فین تک،اعتبارسازی و تجربه ی مبتنی بر نقاط قوت خود و فرصت های خوبش تمرکز کند.

هنگ کنگ با بخش مالی بزرگش که با شعبه های منطقه ای بسیاری در تعامل است،می تواند برای فین تک هایی که به فرصت های منطقه ای چشم دوخته اند به عنوان محل فرود و برای فین تک هایی که خدمات بنگاه به بنگاه انجام می دهند به عنوان یک بازار و برای فین تک های داخلی که به دنبال جهانی شدن هستند به عنوان یک سکوی پرتاب عمل کند. بر اساس تحلیل فرصت ها و توانایی های فعلی هنگ کنگ،پنج زمینه ی فین تک حائز اهمیت و توجه بیشتری هستند. باید در این زمینه ها سرمایه گذاری کرد تا بتوان با جذب استعداد و تبادل،به یک جمع بندی رسید و نهایتا به تولید تکنولوژی در مقوله ی استراتژی کلی فین تک و تشکیل شرکت هایی با کلاس جهانی رسید. این استراتژی فینتکی باید با ابتکار عمل های حکومتی،در زمینه های شهر هوشمند،اعتبارات دیجیتالی و به طور کلی استراتژی های سایبری هماهنگی داشته باشد.

1. امنیت سایبری

این موضوع در واقع نه تنها برای بخش بزرگ مالی هنگ کنگ،بلکه برای اقتصاد وسیع تر و در واقع جامعه مهم است. امنیت سایبری در حال حاضر کانون توجه است. در حالیکه انجمن بانکی هنگ کنگ (HKAB) پلتفرم تهدید به اشتراک گذاری را گسترش داده است;شورای پولی (HKMA) نشان داده است که این پلتفرم می تواند به موسسات غیر بانکی هم توسعه یابد.بر این اساس و با تکیه بر ابتکارعمل های مربوطه،باید یک مرکز امنیت سایبری مردم نهاد تاسیس کرد.مرکز امنیت سایبری باید کانالی برای تبادل اطلاعات در حملات سایبری و پاسخ های رو به افزایش در این زمینه باشد. این مرکز باید در زمینه های تحقیق، توسعه و آموزش به صورت بومی و منطقه ای فعالیت کند.

2. پرداخت و واریزهای امن

هدف از اندازه گیری پلتفرم های واریز کلان در هنگ کنگ باید امنیت و وسعت بخشیدن به نقش هنگ کنگ به عنوان قطب واریز و پرداخت های بین المللی و تراکنش های امنیتی باشد.در بخش پرداخت،پرداخت خرد می تواند توسط تسهیلات اعتبار ذخیره شده (SVF) و سیستم پرداخت سریع تر آینده HKM گسترش یابد.در بخش واریز امن،اتصال های ذخیره شده و اتصال باند آینده نشان می دهند که پتانسیل برای مدرنیزه کردن پتلفرم ها و اتصالات داخلی با سازمان های پرداخت می تواند برای مجریان آینده ضروری باشد.

3. کاربرد شناسایی مشتری و شناسه دیجیتال

شناخت هویت مشتری و تشخیص تناسب و ویژگی های او مسئولیتی باارزش برای بخش مالی است.مشارکت کنندگان از یک راهکار فین تکی به صورت استفاده از شناسه دیجیتالی در سطح وسیع به منظور تامین نیاز به شناخت مشتریان (KYC) استقبال می کنند و به نوبه ی خود به پیشرفت طیف وسیعی از خدمات جدید کمک می کند. استفاده از شناسه دیجیتال از زمان ثبت،قابلیت وسعت بخشیدن به ثبت گروه های وسیع تری از ورودی ها با موقعیت های جغرافیایی وسیع تر را دارد و در نهایت شاید بتواند از ادغام اینترنت اشیاء هم حمایت کند.

 

4. تکنولوژی ثروت(Wealthtech) و تکنولوژی بیمه(Insurtech) – تحلیل داده،اتوماسیون و هوش مصنوعی

به عنوان مرکز بیمه و مدیریت سرمایه گذاری کلان،هنگ کنگ در حال حاضر قویا در به کارگیری تکنولوژی در حوزه های مرتبط،به خصوص مدیریت سرمایه گذاری و تجارت کامپیوتری دخیل است. هنوز قابلیت های بسیاری در زمینه های دستگاه های خودکار،داده های عظیم و هوش مصنوعی وجود دارد.این مساله فقط رقابت پذیری هنگ کنگ را افزایش نمی دهد بلکه به طور گسترده تری بر زوایای دیگر مانند بیمه، بانکداری و نقش مرکز مالی هنگ کنگ اثر می گذارد.

5. تکنولوژی مقررات(Regtech)

قانونگذاران هنگ کنگ،با حفظ جایگاه،در آینده می توانند با وضع کردن یک نظام مناسب برای فین تک و با توسعه ی کاربرد تکنولوژی در تطبیق های مقررات (قانون)،رهبری خود را بیشتر نشان دهند. گزارش های قانونی می توانند از طریق فین تک خودکار شوند و با تحلیل داده های عظیم حمایتگر همراه شوند و باید یک پارادایم جدید از مقررات مالی که در آن قانونگذاران تراکنش های اعتبارشان را در زمان واقعی تحلیل و کنترل می کنند،ارائه دهند. همچنین برای توجه به خطرهای ناشی از فین تک،رویکرد های جدیدی مورد نیاز است.

 

این استراتژی نیاز دارد که با انرژی و بصیرت به پیش برده شود. یک بخش فین تکی که گروهی از مشاورین اصلی و سهام داران بخش خصوصی، بخش عمومی و دانشگاهی را شامل می شود،باید توسط دولت ساخته شود تا برای نفوذ استراتژی فین تک همکاری و حمایت کند.بخش فین تک همچنین به عنوان کانالی برای مشارکت کنندگان فین تکی که راه ورود به فرمولاسیون سیاست و مقررات را فراهم می کنند،عمل می کند.

پنج برنامه ای که در بالا آورده شد،باید به علت ابتکار عمل آن حمایت شود تا مقررات مالی را همراه با خط های دیجیتالی از نو پی ریزی کند،قابلیت های فنی ایجاد کند و مقررات مربوط به انتقال خدمات محصولات هنگ کنگ به چین،به صورت منطقه ای و بین المللی را گسترش دهد.

هم زمان،خطرات بالقوه ی فین تک،افزایش ارتباط متقابل و پیچیدگی آن،خطرات نقدینگی و سرمایه گذاری بیشتر، فرصت و خطر عملیاتی شدیدتر برای دلالی در قانون،نیاز به کنترل و شناسایی دارد و هرجا که مناسب باشد از طریق تمرکز بر فضای مقرراتی،نظام تفکیک را توسعه بخشد و نگرش اصولی تری به خطر سایبری و عملیاتی داشته باشد.

این استراتژی فین تک به خوبی بیانگر هدف هنگ کنگ به سمت منطقه ای شدن و حتی جهانی شدن به عنوان مرکز فین تک می باشد. این برنامه ها پلتفرمی برای فاینانس (سرمایه گذاری) قدرتمند فین تک در هنگ کنگ در طول زمان ایجاد می کنند و کمک می کنند که اکوسیستمی ایجاد کند که از چین و خارج از آن بازیگران این عرصه را جذب کند و موسسات داخلی را تغذیه کند. هنگ کنگ جاذبه هایش را به عنوان سکوی پرتاب شرکت های فین تک داخلی تقویت میکند تا به صورت بین المللی گسترش یابد.

حکومت،شرکت ها و مشتریان محلی باید از خدمات پیشرفته مالی و از رقابت مستمر در این قلمرو به عنوان یک مرکز مهم مالی بین المللی بهره ببرند. هنگ کنگ قطعا نقش مهمی در آینده فین تک خواهد داشت.

منبع: BANKNXT

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات