جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد؛ارجاع پرونده تخلف بانک مرکزی درباره کاسپین به قوه قضاییه/مجلس برای احقاق حقوق سپرده گذاران با هیچ کسی تعارف ندارد

24 خرداد 1401
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد؛ارجاع پرونده تخلف بانک مرکزی درباره کاسپین به قوه قضاییه/مجلس برای احقاق حقوق سپرده گذاران با هیچ کسی تعارف ندارد

 به گزارش بانک اول به نقل از خانه ملت، محمدرضا پور ابراهیمی با بیان اینکه مجلس به موضوع موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز ورود جدی داشته است، گفت: شاید حدود ۱۰ جلسه در کمیسیون اقتصادی به موضوع کاسپین اختصاص یافت و پس از آنکه گزارش‌های کاسپین در بخش‌های مختلف اخذ شد متوجه شدیم که باید اطلاعات جامع تری در این زمینه اخذ شود، که اطلاعات جامع تر نیز دریافت شد، لذا تخلف بانک مرکزی درباره کاسپین محرز است و در گزارش ارائه شده کمیسیون به مجلس تخلف بانک مرکزی ذکر شده است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه در تاریخ مجلس سابقه نداشته که یک کمیسیون پرونده مرتبط با بانک مرکزی را به دستگاه قضایی ارسال کند، افزود: اعمال ماده ۲۳۶ آیین نامه داخلی مجلس درباره بانک مرکزی که برای اولین بار در تاریخ کشور رخ داد، نشان از اهتمام مجلس برای ایفای وظایف محوله است، اما مجلس نمی تواند اعمال قانون کند، چراکه مأموریت‌های آن در قانون اساسی تعریف شده و یک نماینده مجلس می‌تواند از ابزارهای تعریف شده در قانون اساسی استفاده کرده و به وظایف خود در حوزه نظارتی عمل کند.

*استیضاح، تحقیق و تفحص، سوال و اعمال ماده ۲۳۶ ابزار مجلس است

پورابراهیمی با بیان اینکه ابزارهای مجلس، اعم از استیضاح، تحقیق و تفحص، سوال و اعمال ماده ۲۳۶ آیین نامه است، ادامه داد: بزرگ‌ترین اقدام در این حوزه اعمال ماده ۲۳۶ بود، لذا هم اکنون به صورت کامل این پرونده در دستگاه قضا قرار دارد، البته هفته گذشته به همراه پزشکیان نایب رئیس مجلس با دستگاه قضا جلسه‌ای داشتیم و در حال پیگیری موضوع کاسپین هستیم و به این موضوع که تنها پرونده را به دستگاه قضا ارسال کنیم، اکتفا نکردیم.

وی با اشاره به جزییات جلسه هفته گذشته با رئیس قوه قضاییه و مجموعه مدیران ارشد قوه قضاییه یادآور شد: بر اساس شرایطی که باید اجرا شود و توافقی که در این زمینه شده ظرف یک بازه زمانی تا دو ماه آینده با تصمیمات اخذ شده قرار است، از خط اعتباری بانک مرکزی به ازای دارایی های موجود این موسسه این امکان فراهم شود که بخش زیادی از مشکلات مردم رفع شود.

* بخشی از اموال به نام همسران مدیران است

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بخشی از موضوع کاسپین به بانک مرکزی باز می‌گردد، افزود: بخشی از آن نیازمند آن است که دارایی‌هایی که در این مجموعه بوده شناسایی شود، البته هر روز توسط وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه این اموال کشف می‌شود و به دارایی‌های اضافه می شود، چراکه این موضوع مجموعه چند وجهی است و یک بخش از آن به بانک مرکزی و بخشی به مدیران این مجموعه باز می گردد.

وی با اشاره به اینکه مدیران این موسسه اجازه دسترسی به بخشی از اطلاعات را ندادند، ادامه داد: بخش زیادی از املاک و دارایی‌ها به افرادی تعلق گرفته که کارمندان و همسران مدیران کاسپین بوده‌اند که این افراد نیز در حق سپرده گذاران خیانت کرده‌اند.

* وزارت اطلاعات و دستگاه‌های نظارتی به موضوع کاسپین ورود کرده‌اند

پورابراهیمی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در این پرونده تخلفات مدیران بوده که این افراد نیز دستگیر شده و پرونده آنها در حال بررسی است، اظهار کرد: وزارت اطلاعات و دستگاه‌های اطلاعاتی به این بحث ورود کرده و مطالب را استخراج و به بخشی از دارایی‌ها دسترسی پیدا می‌کنند، اما وزارت اطلاعات باید پیگیری بیشتری کند، تا تخلفات و دارایی هایی که به نام اقوام، کارمندان و همسران زده شده رصد، شناسایی و پیگیری شود.

وی با اشاره به اینکه مجلس وظایف خود را در بخش نظارتی و اجرای محکم قوانین انجام می‌دهد، افزود: مجلس برای احقاق حقوق مردم با هیچ شخصی در جمهوری اسلامی تعارف ندارد و هرکس به میزانی که مقصر بوده باید پاسخگو باشد، لذا مشکلات و مسائل مردم درک می‌شود و تنها نمی مانند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در حال حاضر زمانی که در شرایطی قرار گرفته‌ایم که فضای خاصی برای این مجموعه فراهم شده باید دارایی‌ها کشف، شناسایی و استخراج شود و خطوط اعتباری متناسب با آن باز شود، لذا مجلس به سرپرستی پزشکیان که مسئول پیگیری این پرونده از سوی مجلس بوده مسئله را به صورت مستمر پیگیری می‌کند.

 

بانک مردم

 

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
بهمن
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

چجوریه یبار می گن هفته ی دیگه مشکل حل میشه اما الان ایشون می گه دو ماه دیگه.

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات