شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

بسته تسهیلاتی دولت برای زلزله‌زدگان/ پرداخت تا یکماه آینده

24 خرداد 1401
بسته تسهیلاتی دولت برای زلزله‌زدگان/ پرداخت تا یکماه آینده

به گزارش بانک اول نوبخت در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما درباره تصمیمات دولت برای پرداخت تسهیلات به واحدهای آسیب دیده مسکونی شهری و روستایی بر اثر زلزله کرمانشاه گفت: برای احداث مسکن های زلزله زده از دو محل به خانوارهای آسیب دیده کمک می شود.

بر اساس اعلام نوبخت، از طریق تسهیلات ارزان قیمت به ۱۱ هزار خانوار روستایی و ۴۵۰۰ خانوار شهری دچار آسیب کمک خواهد شد و بر اساس برنامه ریزی ها به هر خانوار روستایی ۲۵ میلیون تومان و به هر خانوار شهری ۳۵ میلیون تومان با سود ۴ درصد اختصاص می یابد.

همچنین علاوه بر تسهیلات نوسازی، دولت به هر خانوار روستایی ۵ میلیون تومان و به هر خانوار شهر نیز ۶ میلیون تومان بلاعوض پرداخت می کند که سرجمع تسهیلات ۶۵۹ میلیارد تومان و ۲۸۱ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض است که کمک بلاعوض از خزانه و وام را از منابع بانکی پرداخت خواهیم کرد.

ابلاغ به رییس کل بانک مرکزی

نوبخت در ادامه افزود: همه بانک ها موظف شدند بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی همکاری کنند و به رییس کل بانک مرکزی نیز این مسئله ابلاغ شده است. وی اضافه کرد: در مصوبه هیات وزیران درباره بدهکاران بانکی در مناطق زلزله زده نیز مشخص شد که دو سال بدهی ها امهال شد و تسریع شد که برای پرداخت وام جدید وام قبلی مدنظر نباشد.

وی تاکید کرد: افزون بر این، ابلاغ دولت و اعلام آمادگی بانک مرکزی بر این مبنا استوار شده که سخت گیری های قبلی اعمال نشود تا مشکلات برطرف شود. از سوی دیگر، همه مبلغ تصویب شده «۲۸۱ میلیارد تومان» خزانه را دریافت کرده و در اختیار بنیاد مسکن قرار می گیرد تا کارها با سرعت انجام شود.

نوبخت اظهارداشت: خانه های ۴۵۰۰ خانوار شهری و ۱۱ هزار خانوار روستایی نیاز به بازسازی دارد که قرار شد به میزان ۱۲ میلیون تومان به صورت تسهیلات و ۲ میلیون به صورت بلاعوض به خانوارهایی که نیاز به مرمت و بازسازی دارند تعلق گیرد.

تسهیلات تامین لوازم ضروری

وی همچنین درباره تسهیلات برای تامین لوازم ضروری نیز گفت: آنچه پیشنهاد شده بود ۳ میلیون تومان برای لوازم خانگی و ۲ میلیون تومان کمک بلاعوض بود اما رییس کل بانک مرکزی رقم را بالاتر بردند که قرار شد ۱۰ میلیون تومان به صورت قرض الحسنه در اختیار خانوارهای زلزله زده برای تامین لوازم ضروری قرار گیرد، علاوه بر آن کمک دو میلیون بلاعوض نیز اختصاص می یابد.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: برای اسکان موقت نیز تسهیلاتی در نظر گرفته شده که بلاعوض در اختیار خانوارهای شهری و روستایی قرار خواهد گرفت تا زمانی که ساخت و سازها انجام می شود بتوانند اسکان داشته باشند و رییس جمهور دستور دادند که کمک ها به موقع پرداخت شود و اسکان به سرعت انجام شود.

زمان بازپرداخت تسهیلات

نوبخت گفت: زمان بازپرداخت تسهیلات ۱۵ ساله و ۳ سال هم دوره مشارکت و ۱۲ سال هم دوره اقساط خواهد بود. برای تعمیر نیز بازپرداخت هفت ساله و برای لوازم خانگی بازپرداخت ها ۵ ساله خواهد بود. وی درباره خسارت به اماکن دولتی نیز گفت: باید خسارت ها به اماکن و ابنیه دولتی برآورد شود و بعد در هیات دولت بررسی شود.

وی در ادامه گفت: رقم باید به بنیاد مسکن ارایه شود تا پرداخت ها صورت گیرد؛ بنابراین برای زمان دریافت تسهیلات باید بگویم که اگر وعده می دهیم باید عمل کنیم و پرداخت ها تا یکماه آینده خواهد بود. اما عمده تمرکز روی اسکان اضطراری و کمک رسانی است.

سخنگوی دولت افزود: رییس جمهور سه ارجاع وظیفه داشتند. اول به بنیاد مسکن اعلام شد که باید در ساخت و سازها نظارت داشته باشد، دوم به هلال احمر در امر کمک رسانی موارد شفاف شد و اطلاع رسانی نیز به صدا و سیما واگذار شده تا مردم فقط خبرها را از رسانه ملی پیگیر باشند.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات