ﺳﻪشنبه, 4 اردیبهشت 1403 2024,April

راهنماي رفع سوءاثر از سوابق چكهاي برگشتي

24 خرداد 1401
 راهنماي رفع سوءاثر از سوابق چكهاي برگشتي

به گزارش بانک اول بر اساس بخشنامه هاي بانك مركزي جمهوري اسلامی ايران كليه امور مربوط به رفع سوءاثر از چكهاي برگشتي اشخاص از طريق شعب و واحدهاي تابعه بانكها و به صور ذيل امكان پذير مي باشد:

- تأمين موجودي: مشتري مبلغ كسري موجودي را به حساب جاري خود واريز كرده و پس از دريافت مبلغ مزبور توسط ذي نفع چك، بانك نسبت به رفع سوءاثر از سابقه چك برگشتي اقدام مي نمايد؛

- ارائه الشه چك برگشتي: مشتري الشه چك برگشتي را به بانك ارائه و بانك در قبال آن به وي رسيد تحويل مي نمايد؛

- ارائه رضايت نامه محضري ذي نفع چك به بانك: در صورت عدم امكان ارائه الشه چك برگشتي به بانك بنا به داليلي نظير مفقود شدن، به سرقت رفتن و سوختن، ذي نفع چك )شخصي كه گواهي نامه عدم پرداخت وجه چك به نام او صادر شده است( مي تواند با حضور در دفترخانه اسنادرسمي، ضمن اذعان به عدم واگذاري چك به ثالث، رضايت خود را نسبت به مشتري اعالم نمايد.در اين صورت، بانك با دريافت رضايت نامه مزبور، نسبت به رفع سوء اثر از چك مورد نظر اقدام مي نمايد

. تبصره : چنانچه ذينفع چك شخص حقوقي دولتي و يا نهاد عمومي غيردولتي باشد، مي تواند با ارائه نامه رسمي، رضايت خود را اعالم نموده و بانك با دريافت رضايت نامه مزبور، نسبت به رفع سوء اثر از چك مورد نظر اقدام مي نمايد.

- واريز مبلغ چك به حساب جاري و مسدود نمودن آن به مدت 24 ماه: چنانچه ارائه الشه چك و يا رضايت نامه محضري ذي نفع به بانك امكان پذير نباشد، مشروط به آن كه حساب جاري مشتري نزد شعبه مفتوح و توسط مراجع قضايي مسدود نشده باشد، مشتري مي تواند با واريز معادل كسري موجودي به حساب جاري خود، درخواست مسدود شدن وجه مزبور را براي پرداخت چك برگشتي ذي ربط تا زمان تعيين تكليف قطعي چك برگشتي و يا حداكثر به مدت 24 ماه، به بانك ارائه و سپس بانك نسبت به رفع سوءاثر از سابقه چك برگشتي اقدام مي نمايد .در اين شرايط بانك موظف است ظرف پنج روز كاري، طي نامه اي تأمين وجه چك را به اطالع شخصي كه گواهي نامه عدم پرداخت به نام وي صادر شده است، براي مراجعه به بانك و دريافت وجه چك، برساند.

- ارايه حكم قضايي مبني بر رفع سوء اثر از سوابق چك برگشتي،

- ارايه نامه از مرجع ثبتي ذي صالح موضوع ماده 381" آيين نامه اجراي مفاد اسناد رسمي الزم االجرا و طرز رسيدگي به شكايت از عمليات اجرايي" مبني بر اجراي چك )با ذکر مشخصات اصلي چك( و لزوم رفع سوءاثر از آن.

 توضيح: در صورتي كه مشتري ظرف مدت ده روز كاري پس از برگشت چك، اقدام به تأمين كسري موجودي حساب جاري يا ارائه الشه چك يا رضايت نامه محضري از ذي نفع ننمايد، بانك موظف است اطالعات مربوط به گواهي نامه عدم پرداخت را به سامانه اطالعاتي بانك مركزي ارسال نمايد.

 توضيح: بانك مكلف است بنا به درخواست مشتري و به منظور آگاهي وي از سوابق چك هاي برگشتي خود در سامانه اطالعاتي بانك مركزي، اقدام به ارائه صورت كامل تعداد و مشخصات چك هاي برگشتي وي با درج تاريخ برگشت چك نمايد.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات