پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

شرط ارائه دسته چک جدید به مشتریان بانک ها چیست؟

24 خرداد 1401
شرط ارائه دسته چک جدید به مشتریان بانک ها چیست؟

به گزارش بانک اول  بر اساس قوانین موجود و نیز دستورالعمل صادره از سوی بانک مرکزی برای حساب های جاری ارائه دسته چک جدید منوط به تحقق شرایطی است.

اصلی ترین شرط ارائه دسته چک جدید به مشتریان استعلام از بانک مرکزی از نظر چک برگشتی و نداشتن تسهیلات غیرجاری است.

به عبارت دیگر اگر مشتری حتی یک برگ چک در شبکه بانکی داشته باشد که برگشت شده و رفع سوء اثر نشده باشد هیچ بانکی نباید به وی دسته چک جدید اعطا کند. 

همچنین دیگر استعلامی که از پرتال بانک مرکزی اخذ شده و مشتری باید از آن سربلند بیرون بیاید استعلام تسهیلات است.

بر اساس قوانین موجود هر مشتری که خواهان دسته چک است نباید تسهیلات غیر جاری نزد شبکه بانکی داشته باشد. 

اما یکی دیگر از شروطی که معمولاً کمتر به آن توجه می شود و بسیاری از مشتریان بانک ها و موسسات اعتباری از آن بی اطلاع هستند بازگشت حداقل ۸۰ درصد برگهای آخرین دسته چک صادر شده به وی است.

این بدان معنی است که اگر مشتری پیش از این دسته چک ۱۰ برگی داشته است باید الزاماً ۸ برگ آن به جهت وصول و یا ابطال به بانک باز گشته باشد. 

همچنین اگر دسته چک ۲۵ برگی داشته باشد می بایست ۲۰ برگ آن به بانک ارائه شده باشد. به همین ترتیب در صورت داشتن دسته چک ۵۰ برگی ۴۰ برگ آن به بانک بازگشته باشد تا بانک بتوانند دسته چک جدید به مشتری اعطا کند.

البته روسای شعب بسیاری از بانک‌ها توجهی به این دستورالعمل نداشته و این نسبت بازگشت ۸۰ درصد برگهای آخرین دسته چک صادره به مشتری را رعایت نمی کنند.

 

 

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات