ﺳﻪشنبه, 4 اردیبهشت 1403 2024,April

رشد ارزش چک ‌های برگشتی سیگنال تداوم شرایط رکودی در اقتصاد

24 خرداد 1401
رشد ارزش چک ‌های برگشتی سیگنال تداوم شرایط رکودی در اقتصاد

به گزارش بانک اول به نقل از خانه ملت زهرا سعیدی مبارکه ، در خصوص میزان چک‌های برگشتی کشور گفت:براساس آمار، ارزش چک ‌های برگشتی در آبان ماه سال جاری نسبت به مهرماه  از ۲۱.۳ درصد به ۲۲.۵درصد افزایش یافته است که این موضوع به صلاح اقتصاد کشور نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد:یکی از دلایل افزایش آمار چک های برگشتی در سال های اخیر شرایط رکودی در اقتصاد کشوراست بسیاری از فعالان اقتصادی بصورت ناخواسته توانایی تسویه بدهی های خود را ندارند چرا که بخش تولید از شرایط مساعدی برخوردار نیست.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:بانک ها باید در ارائه دسته چک ملاحظات را رعایت کنند، به نحوی که متقاضی دسته چک اعتبار مالی لازم را برای تسویه چک در موعد مقرر داشته باشد.

وی در ادامه گفت و گوی خود با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت تصریح کرد: در حال حاضر چک، اعتبار گذشته خود را از دست داده و این در حالی است که باید این مسئله حل شود و بانک ها باید تدابیری اتخاذ کنند تا از روند رشد ارزش چک های برگشتی مهار شود.

بانک مرکزی نباید به افزایش میزان چک های برگشتی کم توجهی کند

سعیدی مبارکه با اشاره به اینکه بانک مرکزی نباید به افزایش میزان چک های برگشتی کم توجهی کند،تصریح کرد:لزوم دقت بانک ها در ارائه دسته چک به معنای سخت گیری در ارائه دسته چک نیست بلکه مقصود این است ساز و کار بانک ها در ارائه دسته چک به متقاضیان به نحوی باشد که چک به عنوان یک اوراق بهادار، از ارزش و اعتبار لازم برخوردار شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد:سیستم بانکی با توجه به اطلاعات مالی متقاضیان دریافت دسته چک و همچنین استعلام از سازمان امور مالیاتی باید تعیین کنند که هر شخص در چه محدوده ای می تواند چک صادر کند بنابراین براساس معیارهای اقتصادی و مطابق با اعتبار مشتریان بانکی باید دست چک با سقف مشخص به متقاضیان ارائه شود./

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات