ﺳﻪشنبه, 4 اردیبهشت 1403 2024,April

وزیر اسبق صنعت: تسهیلات بانکی به تنهایی برای خروج از رکود کارآمد نیست

24 خرداد 1401
وزیر اسبق صنعت: تسهیلات بانکی به تنهایی برای خروج از رکود کارآمد نیست

به گزارش بانک اول مهدی غضنفری امروز در نشستی خبری که به منظور اعلام محورهای چهاردهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی صنایع برگزار شده بود با اشاره به عملکرد به ستاد فرماندهی اقتصادی مقاومتی به ریاست معاون اول رئیس جمهور، اظهارداشت: در این ستاد پیش بینی شده تا پروژه های نیمه تمام هرچه سریعتر به اتمام و به چرخه تولید بازگردند که این به طور حتم تصمیم درستی بوده است.

وی با اعلام اینکه در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نباید فقط به دنبال توزیع مجدد پول در میان مردم باشیم، افزود: چنانچه تسهیلاتی برای حوزه صنعت قائل شوند، مناسب است اما نباید فقط، نگاه این باشد. امروز مهمترین چیزی که از اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی بر می‌آید کاهش هزینه ها بوده که با کمال تأسف کار زیادی در رابطه با آن انجام نشده است.

وزیر اسبق صنعت تصریح کرد: در بودجه 300 هزار میلیارد تومان منابع دیده شده که 80 درصد آن طبق اطلاعات منتشر شده، صرف هزینه های جاری خواهد شد که این خود یک مشکل در بکارگیری اقتصاد مقاومتی است.اگر کاهش هزینه ها، یک دستور کار جدی در دولت و شرکت های دولتی باشد تصمیمات نباید منجر به تزریق منابع بودجه ای و تسهیلات بیشتر بانکی شود چرا که تسهیلات بانکی به تنهایی نمی تواند ما را در خروج از رکود موفق کند.

وزیر اسبق صنعت با بیان اینکه دولت ها باید در مورد هزینه کرد از جیب مردم دقت لازم را انجام دهند، اضافه کرد: کاهش هزینه‌ها به عنوان یکی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نباید فراموش شود. در این ارتباط، تکنیک های مهندسی صنایع به عنوان ستون فقرات پیاده سازی اقتصاد مقاومتی مطرح می شود؛ چرا که به کاهش هزینه ها، رقابت پذیری و افزایش بهره وری منجر خواهد شد و به همین دلیل یکی از موضوعات اساسی کنفرانس مهندسی صنایع بررسی همین روش ها است.

به گفته غضنفری، مهندسی صنایع آمادگی زیادی برای کاهش هزینه، بهبود بهره وری، تخصیص مناسب منابع و توسعه صادرات دارد که اگر به فوریت همه نیروهای نظام و طرفداران انقلاب برای کاهش هزینه توان خود را به کار نگیرند ممکن است کشتی اقتصاد با تلاطم های بیشتری مواجه شود.

وزیر اسبق صنعت در رابطه دلایل همکاری ضعیف صنعت و دانشگاه، اظهار داشت: نحوه آموزش هایی که در دانشگاه ارائه شده تا در نهایت منجر به ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه شود، یکی از دلایل اصلی است به این معنا که باید بررسی کرد که نوع آموزش دانشگاه ها در رابطه بین استاد و دانشجو چقدر کاربردی است و نوع رفتاری که مدیر در محل دانشگاه و صنعت دارد چقدر او را به تکنیک های داخلی علاقه مند می کند.

غضنفری تأکید کرد: همچنان رابطه دانشگاه و صنعت در حد مطلوب نیست و البته طی سالهای گذشته به دلیل کاهش تعداد پروژه های واگذار شده به دانشگاه ها، کمی در این رابطه عقب افتاده ایم. به این معنا که درگیری های اولیه در موضوع تولید و بازار ناشی از وجود رکود به چشم می خورد.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: در کنفرانس مهندسی صنایع تلاش شده تا به همه مهمانان تذکر دهیم که باید با دو بال علمی و کاربردی حرکت کنند و نوع مقالات فقط تئوریک نباشد و کسانی که گزارش کار و ارائه مقاله دارند حتماً به موضوع کاربردی بودن مقالات توجه کرده اند.

وزیر اسبق صنعت از دیگر رویدادهای مهم کنفرانس مهندسی صنایع را برگزاری رویداد استارتاپی دورخیز دانست و خاطرنشان کرد: ایده های استارتاپی در حوزه مهندسی صنایع در این کنفرانس و در رویداد دورخیز ارائه خواهند شد تا صنعت گران تکنولوژی های نوین را که منجر به کاهش هزینه و افزایش بهره وری خواهد شد دریافت کرده و از استارتاپ ها نیز حمایت شود به عبارت دیگر اصحاب صنعت، در مقام اجرا مشکلات خود را مطرح کرده و البته مسائلی همچون بالا بودن هزینه ها را مطرح می کند. بنابراین اگر ایده های استارتاپی در رویداد دورخیز راهکاری اثرگذار باشد و اصحاب صنعت علاقه مند به استفاده از آن شوند، به طور قطع قراردادهایی منعقد خواهد شد.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات