پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

ارز دیجیتال ملی خواهد شد

24 خرداد 1401
ارز دیجیتال ملی خواهد شد

در ادامه این گفت وگو آمده است: در ایران نیز سیف، رئیس بانک مرکزی درباره این نوع ارزها اعلام کرده‌است:«به‌هیچ‌وجه به هموطنان توصیه نمی‌کنم؛ چراکه سرمایه‌گذاری پرریسکی است و هیچ‌گونه تضمینی هیچ‌کسی نمی‌تواند در این زمینه بدهد.» بااین‌حال ممنوعیتی برای آن متصور نشده‌اند.

خواسته یا ناخواسته این ارز در دنیا مورد توجه قرارگرفته‌است و به‌دلیل بالا بودن سود حاصل از آن، در ایران نیز طرفداران خاص خود را یافته‌است. با توجه به اهمیت موضوع با پویا جبل‌عاملی، اقتصاددان و کارشناس بانک مرکزی در این‌باره به گفت‌وگو نشستیم. این کارشناس اقتصادی بر این باور است که در دو‌ سه‌دهه آینده این ارز مورد تایید بانک‌ مرکزی‌های کشورها و به‌عنوان ارز ملی مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

**چند ماه است خریدوفروش ارزهای دیجیتال طرفداران زیادی را به خود جذب کرده‌است. ازنظر شما دلیل اصلی در کنار سود بالا، چه مسائل دیگری است؟
ارزهای دیجیتال، ارزی است که این روزها موردتوجه قرارگرفته‌است و در مبادلات مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ زیرا دارای خصوصیات خاصی است ازجمله این‌که خریدار این نوع ارز، آزادی‌عمل دارد و در خریدوفروش فضای کار بسیار باز است ، به‌همین دلیل افرادی که در این حوزه اطلاعات کافی دارند، تقاضای بالایی برای خریدوفروش آن دارند البته این نوع ارز از ریسک بالایی برخوردار است با‌وجود این اگر به این ارز مشروعیت داده‌شود، ازجمله ارزهایی خواهد بود که طرفداران زیادی خواهد داشت. 

ارز دیجیتال شاید برای افراد عادی که تمایل به سرمایه‌گذاری دارند، جذابیت بالایی نداشته باشند اما برای سرمایه‌گذاران تخصصی بسیار مطلوب بوده و تمایل به سرمایه‌گذاری در این نوع ارز وجود دارد.

**از مشروعیت سخن گفتید. منظورتان درباره مشروعیت ارز دیجیتال چیست؟
این نوع ارز همانند ارز کاغذی که به‌صورت قانونی موردتوجه و تایید بانک‌های مرکزی کشورها بوده، قرار نگرفته است، ارز دیجیتال؛ ارز آزادی که قدرت بانک‌های مرکزی را به چالش کشیده‌است و از آن‌جا که رشد و توسعه آن بسیار است، بانک‌های مرکزی ناچارند در آینده آن را همانند ارز کاغذی بپذیرند به‌همین دلیل دولت‌ها نیز مجبور خواهند بود که بر مبادلات این ارزها نظارت داشته باشند.

**پس حتی اگر برخی از دولت‌ها در مواجه با این نوع ارز مقاومت‌هایی داشته باشند، این ارز آینده خوبی خواهد داشت؟
مشخصا باید بگویم که در آینده ارز دیجیتال سهم بالایی را در مبادلات خواهد داشت و سهم ارز دیجیتال گسترش خواهد یافت. بدون تردید این ارز از بین نخواهد رفت حتی متداول‌تر خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود که ارز ملی باشد و بانک‌های مرکزی در دنیا نیز به طریقی ارزهای خود را دیجیتال خواهند کرد.

**در حال حاضر در برخی از بورس‌ها شاهد عرضه ارز دیجیتال هستیم. ارزهایی که هنوز استخراج نشدند در این بورس مورد خریدوفروش قرار می‌گیرد، اما در بسیاری از کشورها مبادلات آنها ممنوع می‌شود و حتی در ایران رئیس بانک مرکزی به صراحت اعلام می‌کند که مورد تایید نیست. تصمیم سیاستمداران کشور در برخورد با این نوع ارز را چگونه تحلیل می‌کنید؟
آینده ارز دیجیتال در کشور به رویکرد جهانی آن بستگی دارد. هر میزان این رویکرد مثبت باشد، توسعه مبادلات آن در کشور ما نیز تسریع خواهد شد.

البته آن‌چه امروز به‌صورت فیوچر در بورس برخی از کشورها در حال انجام است مورد تایید بسیاری از کشورها نیست، اما تردیدی ندارم که باگذشت زمان، ارز دیجیتال در تمامی کشورها موردپذیرش خواهد گرفت.

**فکر می‌کنید چه قدر زمان ببرد تا ارز دیجیتال در کشورها به‌عنوان ارز رسمی موردتوجه قرار گیرد؟
نمی‌توانم پیش‌بینی کنم، اما قطعا به‌جایی خواهیم رسید که ارز دیجیتال به‌عنوان ارز رسمی مورد پذیرش کشورها قرار بگیرد.

**به نظر شما در حال حاضر ارز دیجیتال چه بخشی از اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده‌است؟
در حال حاضر این سهم اندک است، اما افزایش خواهد یافت. در دو، سه‌ دهه آینده بیشتر مبادلات با این نوع خواهد بود. هم‌اکنون نیم‌درصد از اقتصاد جهان را ارز دیجیتال به خود اختصاص داده‌است، اما این سهم افزایش خواهد یافت.

**با توجه به مباحثی که اعلام شد ازجمله ریسک‌پذیر‌بودن آن، اما اقبال مردم همچنان رو به افزایش است. این در حالی است که در صورت نبود آگاهی احتمال پوچ شدن سرمایه‌گذاری‌ها بسیار بالاست. به نظر شما آیا لازم نیست که دولت ورود جدی برای افزایش آگاهی مردم نسبت به این نوع ارز داشته باشد؟
ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری مناسبی برای افراد عادی نیست و از آنجا که نمی‌دانند چه زمانی باید خرید و چه زمانی باید بفروشند و حتی زمان لازم برای افزایش ارزش را به‌خوبی تشخیص نمی‌دهند؛ ازاین‌رو به مردم عادی توصیه نمی‌کنم که برای سرمایه‌گذاری در این ارز ورود کنند. ارز دیجیتال دارایی ناشناخته‌ای است که عرضه‌کننده آن نیز مشخص نیست و کمتر بانکی نیز آن را تایید می‌کند. این‌که بورس کشور آمریکا این ارز را قبول دارد و حمایت می‌کند، دلیل برای ورود همه افراد به‌عنوان سرمایه‌گذاری مطمئن نیست. مردم باید بدانند که این ارز ریسک بالایی دارد.

فلسفه بسیاری از افرادی که در این نوع ارز سرمایه‌گذاری می‌کنند این است که به دلار کسب درآمد کنیم و به ریال هزینه می‌کنیم.

اشکالی ندارد که مردم ایران نیز درآمدی از این محل کسب کنند؛ زیرا بازدهی این ارز بسیار بالاست. اما موضوع اصلی این است که ریسک این ارز بالاست. اگر کسی مخاطرات این ارز را می‌پذیرد و اطلاعات کافی دارد ایرادی ندارد، ورود کند؛ البته پیش از ورود به خریدوفروش ارز دیجیتال باید افراد علاقه‌مند آموزش‌های لازم را فرابگیرند تا میزان ریسک کاهش یابد. نکته مهم در این زمینه این است که با آموزش، ریسک معاملات کاهش می‌یابد، اما ریسک دارایی کاهش نمی‌یابد زیرا مختصات این دارایی‌ها مشخص نیست.

**با توجه به این‌که شما نسبت به ارز دیجیتال اطلاعات خوبی دارید، آیا مایل به سرمایه‌گذاری در این نوع ارز هستید؟
در شرایط فعلی اقتصادی و این‌که در کشور این نوع مبادلات قانونی نیست این کار را انجام نمی‌دهم؛ البته من شخص ریسک‌پذیری نیستم.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات